Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
26. januar 2015
Svarnummer:
107
Indsendt af
Forældre til børn i 0.D og 0.E på Guldberg Skole, Nørrebro
Postnr.
2200
By
København N
Høringssvar
Høringssvar vedr. 'Fremtidens Fritidstilbud'
Kære Børne- og Ungeudvalg,
I december sang vores børn for børne- og ungeborgmesteren, Pia Allerslev, ved den officielle åbning af deres fritidshjem Kastanjehuset, der er tilknyttet Guldberg Skole på Nørrebro. Dagen inden havde Børne- og Ungeudvalget vedtaget en indstilling, der medfører at fritidshjemmet skal lukke igen.
Det er af mange grunde helt uforståeligt, at Kastanjehuset, men også mange andre mindre fritidstilbud, skal lukkes, og som forældre mener vi ikke, at kommunens grundlag er velovervejet, hvilket vi forklarer følgende. Vi vil desuden gøre opmærksom på at der er fejl i beslutningsoplægget vedrørende Guldberg Skole.
Værn om velfungerende mindre fritidshjem. De er vigtige for forældre, når vi vælger folkeskolen
Københavns Kommune tilbyder gode og mangfoldige fritidstilbud. Som forældre er dette afgørende for os, når vi skal træffe vigtige beslutninger om vores børns skolegang og fremtid. Vi har alle med glæde lige valgt den lokale folkeskole, Guldberg Skole, til vores børn. Muligheden for at vælge mellem gode og ikke for store fritidshjem, var en meget vigtig faktor i denne beslutning og noget, der klart var med til at gøre den lokale skole til et oplagt valg. Børn er forskellige og har behov for forskellige tilbud – det giver den nuværende alsidighed og størrelse på fritidshjemmene mulighed for. Vi har meget lidt lyst til at lægge børn til et kæmpestort fritidshjem og frygter, at det i fremtiden vil betyde, at færre forældre med samme naturlighed vælger folkeskolen, og at den positive udvikling på bydelens skoler dermed vendes. Principielt er vi også bekymrede over, at det frie valg indskrænkes med indførelsen af 1:1 modellen på fritidsområdet.
Byg ikke skolegårde mindre. Børn skal kunne bevæge sig
Det undrer os, at det at nedlægge bl.a. Kastanjehusets nyrenoverede lokaler for at bygge en helt ny bygning, der kan huse 448 børn, foreslås som en økonomisk besparelse i oplægget ’Fremtidens Fritidstilbud’. Det er dyrt at bygge nyt, og det virker som uhensigtsmæssig brug af ressourcer at ombygge nyrenoverede lokaler igen.
Der er desuden flere praktiske problemer med planen: For det første er Guldberg skole ikke firsporet, som der står i oplægget, men nu femsporet. De 448 børn er vel dermed reelt flere – hvor skal de være? Er oplægget gennemarbejdet nok? Skolen er i forvejen pladsmæssigt udfordret pga. det store elevoptag. En udbygning/tilbygning/nybygning af ét samlet fritidshjem på skolens matrikel i Sjællandsgade kan kun ligge i skolegården, hvor pladsen allerede nu er trang. Børnene har brug for fysisk bevægelse i løbet af skoledagen og enhver der passerer skolen i et frikvarter kan se, at gårdens kapacitet udnyttes maksimalt. Folkeskolereformens sigte på bevægelse i undervisningen og i løbet af skoledagen ser vi i øvrigt nødigt besværliggjort af ringe pladsforhold i fx skolegården.
Et sceneskift og en gåtur midt på dagen er ikke et problem, men en styrke
I oplægget til forslaget gøres det til et problem, hvis fritidshjem ligger mere end et par hundrede meter fra skolen. Vi oplever det som en kæmpe fordel. Det giver et nødvendigt afbræk i børnenes dag at forlade skolens bygninger og bevæge sig et andet sted hen. Vi oplever børn, der nyder gåturen og som nyder det fysiske sceneskift den bringer med sig. Efter en lang skoledag giver gåturen et tiltrængt pusterum i frisk luft. I en skolehverdag med fokus på bevægelse, ser vi det også som unaturligt, at en spadseretur på 500-600 meter skulle være et problem for 6-10 årige børn.
Godt samarbejde mellem lærere og pædagoger under nuværende struktur
Der er allerede nu et rigtig godt og velintegreret samarbejde mellem fritidshjem og skole. Klassens børn går på samme fritidshjem, og pædagoger fra Kastanjehuset deltager i nogle af klassens timer og bidrager meget positivt med stor faglig dygtighed. Derudover er børnenes primærpædagoger fra Kastanjehuset altid tilstede i klassen i de sidste 15 minutter af skoledagen, hvormed der sikres et godt overlap og relevant overlevering. Vi oplever ligeledes, at klassens lærere og pædagoger fra Kastanjehuset samarbejder om spændende og afvekslende undervisningsforløb. Nogle dage foregår dele af undervisningen på Kastanjehuset, hvor skolen kan udnytte og drage fordel af fritidshjemmets inspirerende værkstedslokaler. Vi ser ikke behovet for et nyt stort fritidshjem som en nødvendighed og et argument for, at dette kan ske. Det findes allerede.
Endnu et skift for vores børn i Kastanjehuset
Vores børn startede i august deres fritidshjemliv i midlertidige barakker for så at flytte til det rigtige Kastanjehus, der siden blev indviet af borgmesteren. Det skift var hårdt og krævede energi af børnene, men det var heldigvis et skift til gode, og troede vi: Permanente, lokaler. Ikke desto mindre føler vi som forældre, at vores børn, der også lige er startet i skole, har taget de skift man kan kræve af dem. En fysisk lukning af det nyåbnede fritidshjem virker forhastet og uhensigtsmæssig både pædagogisk, praktisk og økonomisk.
Kastanjehuset - et fantastisk sted for vores børn
Kastanjehusets fritidshjem er præget af stort pædagogisk overskud og initiativ, ambitiøs ledelse, nærvær og boblende glæde. Og altså, dejlige nye og overskuelige lokaler der er indrettet lige præcis til fritidshjemsbørn. Som forældre har det været en fornøjelse at opleve den store nærhed og gode kontakt, som pædagogerne har med vores børn. Vi kan konstatere, at børnene er glade og bliver set som de små mennesker, de er. Der er plads til dem alle, og deres forskellige behov for støtte og udvikling tilgodeses. Fritidshjemmets størrelse og fysiske rammer er helt afgørende den trivsel – en trivsel som et fritidshjem med 448 børn ikke kan give.
Stordrift på bekostning af nærhed, trivsel og opsparet kultur og ekspertise
Velfungerende institutioner er et værdifuldt gode, som kommunen bør værne om. Lad være at ødelægge det, der fungerer. En fysisk sammenlægning kan koste dyrt, også i tab af oparbejdet pædagogik, mangfoldighed i fritidstilbud, personaleopsigelser og nærhed. Vi frygter at det vil koste vores børn dyrt i tryghed og trivsel. Fritidshjem på forskellige matrikler af overskuelig størrelse og med forskellige profiler udgør en vigtig ressource i københavnske børns liv. Tiden på fritidshjemmet er vigtig for vores børn. Skoledagen er blevet længere og fritidshjem udgør et vigtigt forum for, at de selvstændigt, men støttet, kan dyrke (egne) interesser og udvikle andre kompetencer end dem skolen sigter på. Sociale kompetencer, kreativ udfoldelse og leg med konstruktion og teknik er værdifuldt og vigtigt for børnene, og med personalet i Kastanjehuset kyndige og engagerede facilitering er det sjov understøttende undervisning i praksis.
Udover det sceneskift, som Kastanjehusets fysiske lokalitet giver, så vil vi også fremhæve vigtigheden af de eksisterende rammer og størrelsen på fritidstilbuddet. Som borgmesteren ved selvsyn kunne konstatere ved indvielsen, så er der mulighed for at trække sig tilbage i mindre rum. Det giver ro og fordybelse. Samtidig er der plads til fysisk udfoldelse, vilde lege, motorisk udvikling og inspirerende kreative værksteder. På grund af fritidshjemmets størrelse kender børnene alle de voksne og de voksne kender alle børnene, hvilket er essentielt for såvel børnenes tryghed, som for personalets mulighed for at arbejde pædagogisk med børnenes udvikling. Småt er godt fordi det giver den tætte voksenkontakt, som alle undersøgelser peger på er forudsætningen for et godt institutionsliv. Småt er også godt, fordi det sikrer den overskuelighed og ro, som er så vigtig for børnenes trivsel. Vi frygter at fysisk sammenlægning og stordrift vil medføre stressede børn. Særligt er vi nervøse for at tabet af nærhed vil have en social slagside. Mindre tæt voksenkontakt og tryghed øger risikoen for at børn der har brug for ekstra støtte overses. For børn der har svært ved at overskue skoledagens krav og udfordringer kan roen, overskueligheden og den anderledes kompetenceudvikling på fritidshjemmet betyde alverden.
Kære politikere. Ødelæg ikke noget, der virker. Vores børn har brug for ro og nærhed - ikke kæmpe institutioner
Vi er meget glade for vores børns velfungerende mindre fritidshjem, og tilbuddet har blandt andet bekræftet os i, at den lokale folkeskole var det rigtige valg for vores børn. Den ambitiøse og kompetente ledelse af institutionen har været afgørende for opbygningen og driften af det, og det bekymrer os at der lægges op til at ændre ledelsesstrukturen. Som det er nu er fritidshjemmet en integreret del af et hus med både vuggestue og børnehave og det giver mange pædagogiske muligheder. Ligeledes er vi særdeles bekymrede over planerne om fysisk at sammenlægge fritidshjemmene tilknyttet Guldberg Skole. Vi noterer os derfor med glæde at der i ’Fremtidens Fritidstilbud’ lægges op til at fritidshjemmene også i fremtiden kan ligge på flere matrikler og at der dermed er åbent for, at det også i fremtiden er muligt at sikre den nærhed og overskuelighed vi kan konstatere er så vigtig for vores børn.
Med venlig hilsen
Forældrene til børnene i 0.D og 0.E på Guldberg Skole/Kastanjehusets fritidshjem