Høringssvar vedrørende Københavns Kommunes vandhandleplan

Oprettet: 20. august 2012
Svarnummer:
2

Indsendt af

Erik Jørgensen

Virksomhed / organisation

MiljøPunkt Nørrebro

Postnr.

2200

By

København n.

Høringssvar

Høringssvar: ”Den Blå By”. Vandhandleplan for Københavns Kommune. Som udgangspunkt er ”Vandhandleplan for Københavns Kommune” en god plan, godt gennemarbejdet og velgennemtænkt, men planen mangler ambitioner omkring udvikling og innovation indenfor genbrug af regnvand og Lokal Afledning af Regnvand (LAR) og ambitioner omkring løsninger, hvor overfladevand kan renses lokalt og dermed danner grundlag for forøgelse af rekreative grønne områder i bydele hvor der er alvorlig mangel på grønne områder. Del 1: Overfladevand ”Kommunens egne forslag til tiltag vil ikke blot være til gavn for vandmiljøet, men langt de fleste vil også have en stor og positiv indflydelse på byens rekreative kvaliteter. Enkelte af dem vil også kunne indgå som elementer i den igangværende klimatilpasning” (Høringsudkast s. 7). Kommunens fremlægger en vision om at åbne Ladegårdsåen, en nedgravet og rørlagt å under Åboulevard og Ågade, og en åbning af åen tænkes sammen med klimatilpasningsarbejde, herunder skybrudsplanen. Dette er en særdeles glædelig udvikling. Det er vigtigt, at en åbning gennemføres på en måde, der flugter med borgernes ønsker, jvnf tidligere udersøgelser: ”De estimerede betalingsviljer er et udtryk for den værdi/nytte, en husstand forbinder med frilægningen af åen udtrykt i kroner. Mere specifikt viser resultaterne, at en å med en “naturlig” fremtoning, dvs. med et snoet forløb og græs-/stenkanter foretrækkes frem for lige forløb og betonkant, og desuden lægges der vægt på, at der er vand i åen hele året rundt” (Frilægning af Lygte Å, Fødevareøkonomisk Institut, 2006 s.7). ”Undersøgelsen afslører ikke klare præferencer for åens forløb, men viser, at grønne anlæg og bedre plads til ophold og liv i gaden er højt prioriteret” (Åbning af Ladegårds Å, Orbicon, 2008 s. 5). Borgernes ønsker om grønne områder og naturligt løb flugter med kravene til effektiv klimatilpasning; både håndtering af skybrud og reducering af varmeøeffekten. Midtvejsstatus - Københavns Klimaplan (Maj 2012) beskriver desuden behovet for forstærket kommunal indsats indenfor begrønning (A2) og nødvendigheden af en forstærket indsats indenfor Transportinitiativ 4, samt indsatsen for at kunne leve op til luftkvalitetsplanen, som forventes skærpet fra statslig side i 2013 (bl.a. som følge af brud på EUs renluftsdirektiv på Ågade). Vi mener, at en åbning af Ladegårdsåen kan være afsæt for en helhedsløsning af områdets udfordringer, der går videre end klimatilpasning: Partikel- og støjforurening, trafiksikkerhed, bæredygtig håndtering af vand (sekundavand og LAR) og CO² reduktion. Vi vedlægger et skitseprojekt der i vid udstrækning indfrier kommunens mål inden for disse områder, samt forslag til finansiering. Del 2: Grundvand. Det vigtigste princip er at sikre rent drikkevand til Københavns beboere, til en pris der er til at betale for almindelige mennesker. Som udgangspunkt er det derfor vigtigt at se vores grundvand i sammenhæng med muligheder for en reduktion af forbruget af grundvand i form af rent drikkevand. En reduktion af forbruget af drikkevand vil sikre mod en fortsat udvikling, hvor drikkevand skal hentes længere og længere væk, med et større og større forbrug af ressourcer, for at fremskaffe den fornødne mængde rent drikkevand til forbrugerne på Nørrebro. En bæredygtig udvikling vil være at satse på Lokal Afledning af Regnvand (LAR) hvor ejendomme genanvender deres regnvand til f.eks. toiletskyl eller i vaskemaskiner. Derfor foreslås det, at der i forbindelse med gennemførelse af Vandhandleplanen, oprettes en innovations- og udviklingspulje, til borgergenereret innovation og brugerdrevet udvikling, indenfor genbrug af regnvand og Lokal Afledning af Regnvand (LAR). Samtidig skal der satses markant på ændringer af brugeradfærd, så det vil lykkes at reducere forbruget til et meget mere ambitiøs mål end de nuværende 100 l. pr. år pr. borger. Venlig Hilsen Erik Jørgensen