Høringssvar vedrørende Folkeskolereform - faglig udmøntning

Oprettet: 22. januar 2014
Svarnummer:
29

Indsendt af

Emil Mohr

Virksomhed / organisation

Fritidshuset Galaksen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar i forbindelse med folkeskolereformen i Københavns kommune. På baggrund af det udsendte materiale omkring folkeskolereformen skrives dette høringssvar. Fritidshuset Galaksen er et specialfritidshjem for børn og unge med lettere generelle indlæringsvanskelligheder, autismespektrumsforstyrrelser, herunder infantil autisme og atypisk autisme, og ADHD, tilknyttet specialskolen Frederiksgårdsskole. Vi er bekymrede for konsekvenserne for børnenes fritidstilbud i forbindelse med folkeskolereformen i Københavns kommune. I denne er der ikke tildelt økonomiske ressourcer til specialskolerne, hvorfor de ikke har mulighed for at tilkøbe pædagogisk fagligt indhold, som der ellers bliver lagt op til. Derudover vil Københavns kommunes fritidstilbud på specialområdet blive skåret i budgettet, i Galaksens tilfælde 2,8 årsværk eller 6000 timer, hvorfor der i realiteten er tale om en regulær sparerunde, med de konsekvenser dette indebærer – nedskæringer. Disse nedskæringer har den konsekvens, at der vil være færre pædagogiske hænder i den tid børnene er på institutionen, hvilket gør det svært at opretholde det pædagogisk faglige indhold, som børnene/de unge har behov for. Endvidere har de manglende tildelte økonomiske ressourcer også den konsekvens, at der ikke vil være det tilsigtede pædagogisk faglige indhold i skoledagen, hvorfor argumentet for at implementer skolereformen på specialområdet, i vores øjne, falder til jorden, medmindre det endegyldige argument herfor er at spare penge, og ikke som det bliver fremlagt, at give folkeskolen et kvalitetsløft. Med vores børne/ungegruppe i mente, er vi bekymrede for de længere skoledage som de nu bliver stillet overfor. På Galaksen oplever vi ofte at vores børn og unge har svært ved at overskue, og gennemføre, den nuværende skoledag. Dags dato har vi flere særaftaler med børn/unge, som afslutter skoledagen, og ankommer Galaksen, 11.30. Hvordan skal disse børn/unges behov imødekommes, når vi pr 1/8 først har åbningstid fra 13.30? Vi er derfor betænkelige ved, hvordan de vil håndtere en endnu længere skoledag. Særligt med tanke på at det pædagogisk faglige indhold i børnenes hverdag ikke bliver tilsvarende større. Nogle pædagoger, dog ikke på specialområdet, vil i fremtiden indgå i det pædagogiske arbejde på skolerne. Nogle vil opleve at skifte arbejdssted fra fritidsinstitution til en dagsinstitution, og nogle vil opleve at de fremadrettet får fysisk arbejdssted på mere end et sted. Det kan for eksempel være på 0-6 års området og på en fritidsinstitution. Specielt situationen hvor man oplever flere fysiske arbejdssteder, er vi bekymrede for. I den situation vil det være svært at opretholde et godt arbejdsmiljø for den enkelte pædagog, da man ikke vil opleve at have et særligt tilhørsforhold til arbejdsstederne. I forlængelse af dette frygter vi at man kommer til at varetage ikke-pædagogisk faglige arbejdsopgaver. Endvidere er vi bekymrede for om man ved flere arbejdssteder vil kunne opretholde det faglige niveau, og kontinuitet, blandt pædagogerne og om det vil betyde at flere søger væk fra området. Vi forholder os undrende til, at man kan komme i en situation, hvor man skal indgå i det pædagogiske arbejde på skolen uden, endnu, at kende arbejdstidsreglerne. Man kan altså komme i en situation, hvor man skal foretage et valg uden at være bekendt med konsekvenserne af dette, hvilket vi heller ikke mener er med til opretholde et godt arbejdsmiljø. Dette er en konkret problemstilling for de pædagoger, med kommende flere arbejdssteder, med nuværende arbejde på fritidshjem, i skoleferieperioder. Hvor skal de lægge deres arbejdstimer for at opretholde deres stilling? Vi er enige i, at den danske folkeskole skal opkvalificeres. Vi er dog uenige i måden det bliver gjort. Vi mener godt, at man kan opkvalificere folkeskolen i dens eksisterende form uden en forlænget skoledag og uden at forringe fritidshjemskulturen. I folkeskolens nuværende form er der ”Stærkt samarbejde”, og vi mener at man bør opkvalificere dette gode tiltag, frem for hele folkeskolens form. På vegne af ledelse og medarbejdere i Fritidshuset Galaksen.