Oprettet: 15. september 2016
Svarnummer:
58

Indsendt af

Christine Elise Mørup ogAnne-Dorte Hesselholt

Postnr.

2200

By

Kbh.N

Høringssvar

Resume Forskriften skal tage udgangspunkt i den samlede støj-belastning for beboerne i den til enhver tid værende radius af en beboelsesejendom, og ikke i de enkelte pladser. Al støj-belastning skal kræve tilladelse og være omfattet af forskriften, uanset om pladsen er nævnt i bilag 1 og uanset om formålet med musikken er koncert, loppemarked, dans eller stammer fra musik eller helikopterovervågning. Et rimeligt maksimalt belastningsniveau for en bolig i Mimersgadekvarteret vil være max. 4-5 arrangementer med musik hen over sommeren fra maj til september og maksimalt to weekender om måneden. En tilladelse skal omfatte lydprøver og den tid det tager en menneskemængde at komme til/fra arrangementet og kan maksimalt være 5-6 timer, alt inklusiv. Sluttidspunkt søndag-torsdag skal være senest kl. 20 og fredag-lørdag senest kl. 22. Der skal ikke kunne dispenseres herfra. Det bør ikke være tilladt at afholde koncerter eller anden musikafspilning på Balders Plads, da pladsen er omkranset af 5. etagers høje boliger på alle fire sider, hvor musikken kastes frem og tilbage mellem bygningerne og gør det umuligt at tale og opholde sig i sit hjem, selv ned af de omgivende gader, når der afspilles musik på pladsen. Arrangementer skal tage udgangspunkt i de lokale beboeres ønsker og behov, og ikke de erhvervsdrivendes eller udefrakommendes behov, eftersom disse ikke er beboere i kvarteret. Manglende overholdelse af forskriften skal have konsekvens med det samme i form af lukning af arrangementet og karantæne for arrangørerne. Politi og støjvagt skal være udstyret med støjmålingsapparater, så de straks kan måle et givent støjniveau. Tilslutning til andre høringssvar Indledningsvist vil vi varmt tilslutte os de mere generelle høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg (05.09.2016), Københavns BeboerNetværk (01.09.2016) samt Maria Girsel’ s bemærkninger fra 20.06.2016 vedrørende håndhævelse af forskriften. Forskriften skal tage udgangspunkt i den samlede belastning for beboerne og ikke tilladelser til de enkelte pladser Under Områdefornyelsen Mimersgadekvarteret fik vi konstateret, at Mimersgadekvarteret er Københavns Kommunes tættest befolkede område og med det laveste antal rekreative kvadratmeter pr. person; 2 kvm./prs. mod et gennemsnit på 12 kvadratmeter i resten af København. Et tæt befolket område giver allerede i sig selv en forøget støj, larm, trafik og stressniveau. At kvarteret samtidig har en meget lav gennemsnitlig indtægt betyder, at de færreste har mulighed for at flygte ud i sommerhuse eller kolonihaver for at få fred. Med andre ord er der et stort behov for at restituere sig i fred og ro i sin egen bolig i Mimersgadekvarteret, når man har fri. Når ’Forskrift for udendørs musikarrangementer’ alene tager udgangspunkt i en regulering af de enkelte pladser og ikke den samlede belastning på beboerne i et område, og i øvrigt udelader en regulering af halvdelen af et kvarters oplagte musikafspilningssteder, så er forskriften allerede helt forfejlet. For Mimersgade-kvarteret har man f.eks. undladt at medtage en regulering af pladsen for enden af Nørrebrohallen ud mod Mimersgade, hvor der også afholdes koncerter/afspilles meget høj musik. BaNannapark og Mimersparken (det gamle DSB-areal), hvor det er oplagt, at der vil blive holdt såvel officielle som spontane koncerter/musikafspilninger, er heller ikke omfattet af regulering. Når man f.eks. bor i Baldersgade, bliver man ikke kun belastet af musikafspilning ud til Balders Plads, men i lige så høj grad af høj musik fra både Den Røde Plads, Den Sorte Plads og pladsen ved den nordlige ende af Nørrebrohallen. Musik-larm, som bølger ind over Holger Petersen-grunden og rammer bagsiden af ejendommene i Baldersgade og ikke mindst soveværelsesvinduerne. August måned har været et sandt mareridt, hvor vi har været belastet af musikarrangementer i samtlige weekender fra det ene, det andet og det tredje sted. Nogle koncertarrangementforløb er startet allerede inden weekenden. Hertil kommer loppemarkeds-musikafspilning om dagen i weekenden på Balders Plads, som der ikke var givet tilladelse til, men som hverken kommunen eller politiet ville påtage sig ansvaret for at stoppe. Forskriften bør derfor ændres, så den tager udgangspunkt i den samlede belastning for beboerne i den til enhver tid værende radius af en ejendom. Det vil selvsagt kræve en anden tilgang til vurderinger af musiktilladelser fra kommunens side, hvor der tages udgangspunkt i borgernes behov - i forhold til den nuværende tilgangsvinkel. Et rimeligt niveau for antal tilladelser, der belaster en bolig Det hører til undtagelsen, at der afholdes musikarrangementer om vinteren. De allerfleste musikafspilningsarrangementer afholdes fra medio maj til medio september, svarende til 16 til max.20 weekender. Med det foreliggende forslag, bilag 1, vil der f.eks. på Balders Plads kunne afholdes koncerter mv. hver eneste lørdag fra maj til september, sådan som vi var udsat for for nogle få år siden, hvor der var tangodans og tangomusik stort set hver fredag eller lørdag aften hele sommeren igennem. Det var utåleligt, fordi vi hver weekend var ude af stand til at opholde os i vores stuer ud mod Balders Plads fredag-lørdag aften. En rimelig og afbalanceret belastning for en bolig fra maj til september måned vil være 4-5 musikafspilningsarrangementer hen over sommeren. Det svarer til én weekend om måneden, hvor man vil være nødt til at leve med hermetisk tillukkede vinduer og døre, selvom det er sommer, eller finde andet sted at opholde sig og overnatte. Som nævnt ovenfor skal tilladelserne naturligvis koordineres, så den enkelte bolig kun belastes af 4-5 arrangementer, uanset hvilken plads musikafspilningen kommer fra. Derudover bør der være en grænse, således at alle arrangementer ikke kan placeres i en måned, men skal fordeles over sommermånederne. Et rimeligt niveau vil være maksimalt 2 arrangementer om måneden, der støjbelaster den enkelte bolig. Omfanget af en musik-tilladelse og sluttidspunkt En ting er styrken på den afspillede musik, hvor bilag 1 anviser et maksimum på mellem 60 og 70 dB, hvilket langt overskrider WHO’s anbefaling på max. 40 dB. Noget andet er omfanget og længden af et arrangement. Vi har således på Balders Plads været udsat for, at der hele lørdagen var øvning og lydprøver med konstant halve afbrudte musikstykker og lyd, der kørte op og ned hele eftermiddagen. Det var forfærdeligt at høre på, og om aftenen var der så rigtig koncert. Dette er ikke acceptabelt. Formentlig vil de fleste, der er belastet af musik og anden støj, foretrække at have en time med meget høj musik og på den måde få det overstået, frem for 3 timer med nogle decibel mindre høj musik eller 6 timer med helikoptersummen over ens hoved. Det tidsmæssige omfang af et musikafspilningsarrangement er derfor væsentligt, når der gives tilladelser. En tilladelse på 5-6 timer må inkludere lydprøver samt den forventede tid det tager for en støjende menneskemængde, at komme væk fra området. Et maksimum på 5-6 timer må være rimeligt for et helt arrangement, set i lyset af at antallet af deltagere i et musikarrangement er minimalt, sammenholdt med hvor mange tusinde mennesker i Mimersgadekvarteret, som et musikarrangement belaster. De foreslåede generelle sluttidspunkter i bilag 1 er helt uacceptable i et tætbefolket boligkvarter som Mimersgadekvarteret. Seneste sluttidspunkt for søndag til torsdag, hvor vores børn skal op i institution og skole, og vi selv skal op på arbejde må være kl. 20, således at vi kan forvente at oprydning og bortledning af koncertdeltagere er afviklet senest kl. 21. Seneste sluttidspunkt fredag-lørdag må være kl. 22, således at vi har ro til at sove fra midnat og kan få noget ud af weekenden uden at have ligget søvnløse til langt ud på natten. Københavns Kommune må stå fast på, at musikarrangementer ikke behøver at være natteforestillinger i boligkvarterer for at være underholdende. Ikke mindst da vi jo som beboere kan se og konstatere, at det sjældent er de lokale beboere, der hovedsageligt deltager i arrangementerne, eller som står bag arrangementerne, men i overvejende grad folk der kommer udefra. Deltagere fra forstæderne, som kommer kørende ind i deres biler, forurener vores luft og fylder vores gader op med biler, hvilket umuligt kan være i tråd med kommunens intentioner. Balders Plads For så vidt angår lokaliteten Balders Plads er vi af den opfattelse, at pladsen er uegnet til koncerter o. lign., hvorunder der anvendes musikanlæg, sanganlæg og/eller instrumenter tilsluttet forstærkere og højttaleranlæg. Dette skyldes pladsens begrænsede størrelse sammenholdt med, at den udelukkende er omgivet af tæt liggende beboelsesejendomme i 5 etager på alle fire sider, hvilket bevirker, at musikken kastes frem og tilbage mellem bygningerne og samtidig får en mere og mere forvrænget og hæslig lyd jo højere oppe. Dette er til voldsom gene; ikke bare for de nærmeste beboere, men også for beboerne længere nede ad Baldersgade og Ægirsgade. Fx er det under jazzfestivalen hvert år i sommerperioden umuligt i mere end en uge at føre en indendørs samtale for åbenstående vinduer, ligesom mange familier med små børn lider stærkt under larmen ved sengetid. Selv for hermetisk lukkede vinduer er det fx ikke muligt at se fjernsyn i sin stue ud mod Balders Plads/gaden, idet det kræver at man skruer så højt op for lyden, at man ikke kan opholde sig i rummet. Da musikarrangementerne primært holdes, når vi har fri fra arbejde og i sommerhalvåret, hvor man gerne vil have sine vinduer åbne, medfører den megen larm fra musikafspilning i weekends og jazzfestivalen, at ens eget hjem bliver som en lukket fæstning, hvor man kun kan opholde sig forskanset bag lukkede døre og vinduer i rummene ud mod gården, når man har fri fra arbejde og har behov for at slappe af i fred og ro. Beboernes ønsker til Balders Plads I forbindelse med Områdefornyelsen Mimersgadekvarteret blev der gennemført nogle workshops om renovering af Balders Plads, hvor 36 repræsentanter for beboerne omkring Balders Plads mødte op og deltog. Der var enstemmig tilslutning til, at Balders Plads ikke skulle være ”et nyt Skt. Hans Torv”. Der var også et enstemmigt ønske om at fastholde pladsen som en fredelig og stille plads uden cafeer, men med høje træer, fuglesang, en rislen fra et springvand, en grusbane til boule, bænke til fordybelse og læsning o.lign. Det er en hån mod beboerne, og den tid og de kræfter de lagde i forslaget til forbedring af Balders Plads, at man efterfølgende har givet tilladelse til en café og utallige musikafspilninger og koncerter. Det virker helt ude af proportioner, at det kun skal være tilladt at spille musik på Sct. Hans Torv til kl. 22.00, mens det derimod skal være tilladt at spille musik på Balders Plads til kl. 23.00 på hverdage og 24.00 i weekenden. Det tilladte antal årlige koncertdage på 15 (bilag 1) er i øvrigt uproportionelt højt i forhold til langt større og mere fritliggende lokaliteter som fx Fisketorvet, Femøren og Tiøren, hvor der er tilladt betydeligt færre koncerter på trods af disse lokaliteters åbne landskaber, hvor musikken kan tone ud og stederne har karakter af samlingssteder for alle københavnere. Meningen med Balders Plads har aldrig været, at den skulle være et generelt samlingssted for hele byen eller folk fra omegnskommunerne, der kommer kørende ind, forurener og fylder vores gader op med deres biler, men derimod at pladsen skal være et mindre, lokalt rekreativt og fredeligt område for beboerne i nærområdet. Vi foreslår, at forskriften ændres, således at det afgørende i § 4 ikke er, hvad hovedformålet med musikafspilningen er. På Balders Plads afholdes der mange loppemarkeder, hvorunder der afspilles høj musik fra lydanlæg. Uanset at hovedformålet med disse arrangementer er at afholde loppemarkeder, er deres psykedeliske ’baggrundsmusik’, der bølger frem og tilbage mellem husene og forvrænges, til lige så stor gene for beboerne, som hvis hovedformålet havde været at afholde koncerter. Det samme er tilfældet med de talrige dansearrangementer, der også har været afholdt på pladsen. Alle typer af arrangementer, hvor der kan fremkomme musik og anden støj til gene for de omkring boende, må medregnes under forskriften. For så vidt angår forskriftens § 11, stk. 1 beder vi om, at denne ændres, således at der ikke kan dispenseres fra de normale sluttidspunkter for arrangementerne i Mimersgadekvarteret. Enhver form for musikarrangementer efter kl. 22.00 på pladser o. lign. i tæt beboede boligkvarterer er helt uacceptabelt og desuden unødvendigt, idet det må være muligt at nyde musik og more sig i tilstrækkelig grad i tidsrummet fra kl. 14.00 til 22.00 ( se i øvrigt WHO’s anbefalinger). Efter kl. 22 vil vi fortsat belastes af menneskemasser, der skal videre og støjende oprydning fra arrangørerne. Arrangementerne skal tage udgangspunkt i de lokale beboere I forbindelse med Områdefornyelsen Mimersgade og renoveringen af Balders Plads blev der etableret et pladslav, som stadig eksisterer og bl.a. arrangerer et lokalt loppemarked, fællesspisning på pladsen etc. Arrangementer på en lille lokal plads som Balders Plads bør alene tage udgangspunkt i beboernes ønsker og behov, - og ikke i de erhvervsdrivendes eller andre udefrakommendes behov, eftersom disse ikke er beboere i kvarteret. Beboernes oversigt over musik-arrangementer og kontakt til de ansvarlige for arrangementer Vi kan for øvrigt tilslutte os forslaget om, at der etableres en løbende ajourført oversigt over tilladte musik-arrangementer på KK.dk., således at man som beboer kan forberede sig på og tage sine forholdsregler, når man i god tid kan se, hvornår og hvor længe, der vil være musikarrangement i ens nabolag. En sådan oversigt behøver ikke afvente vedtagelsen af denne forskrift, men kan etableres umiddelbart på KK.dk. Opfølgning på overholdelse af tilladelser til musik Det er helt afgørende for, om en forskrift om støj har nogen som helst værdi, at kommunen og politiet håndhæver den. Desværre har vi så sent som her i august måned konstateret, at man som borger, der retter henvendelse til kommunens støjvagt, bliver kastet frem og tilbage mellem politi og kommune, uden at nogen af parterne vil tage ansvar for at stoppe musikafspilning på Balders Plads, som arrangørerne ikke havde tilladelse til. Så hjælper det ikke, at parterne i den efterfølgende uge undskylder, og af høringssvarene kan vi jo se, at dette er den standardmæssige reaktion fra kommunen og politiet. Manglende overholdelse af forskriften skal have konsekvens med det samme i form af lukning af arrangementet, og arrangører, der ikke overholder forskriftens støjniveau, tidspunkt mm. bør have karantæne. Politi og støjvagt må kunne udstyres med støjmålingsapparater, således at de straks kan måle et givent støjniveau. En by med liv, kant og ansvar At en by med liv og med kant også handler om ro, restituering og stilhed - netop pga. det aktive og hektiske hverdagsliv med kant vi som almindelige arbejdende borgere allerede har - lader til at være et temmelig overset element i kommunens håndtering af Fællesskab København. Vi opfordrer til, at denne forskrift om støj bliver startskuddet til en ny ansvarlig sagsbehandling i forvaltningen, hvor beboernes behov bliver sat i centrum for, hvor mange musikarrangementer der kan tillades, og hvor længe disse må vare.