Høringssvar vedrørende Skoledistrikter 2015/16

Oprettet: 26. maj 2014

Christianshavns Lokaludvalg

København K

Børne- og Ungdomsforvaltningen har bedt lokaludvalget om et høringssvar i sagen ”Skoledistrikter 2015/16” med svarfrist den 20. juni 2014. Borgerdialog Lokaludvalget drøfter sagen med borgerne på lokaludvalgets månedlige borgermøde, Christianshavnermødet, den 11. juni 2014. Forvaltningen får en opsamling på drøftelsen sammen med lokaludvalgets svar. Lokaludvalgets holdning Christianshavns Lokaludvalg har drøftet sagen i sit møde den 21. maj 2014 og kan tilslutte sig følgende udtalelse om sagen fra lokaludvalgets arbejdsgruppe Kultur, Skole og Fritid: "Da Christianshavns skoledistrikt ikke er direkte berørt af skoledistriktsforslaget, skal Christianshavns Lokaludvalg blot bringe vore tidligere høringssvar omkring skoleproblematikken i erindring. Vi har tidligere og senest ved brev af 22.11.13 (sagsnr. 2013-0254259) gjort opmærksom på, at Lokaludvalget peger på en nybygning i hvert fald for indskolingen her i bydelen frem for ”årelange lappeløsninger”. Lokaludvalget samarbejder med skolebestyrelsen og forældrekredsen om denne sag, og Børne- og Ungeborgmester Pia Allerslev har aflagt Christianshavns Skole et besøg med henblik på en udbygning frem for en ombygning. Næste skridt i forsøget på at rette de ca. 190 mio., d er er i budget 2014 til Christianshavns Skole, hen mod en nybygning, er, at overborgmester Frank Jensen er inviteret af skolebestyrelsen til at besigtige forholdene omkring Christianshavns Skole. I høringsoplægget står der i bilag 1 side 3, at: ”forvaltningen forventer, at der skal gennemføres justerede forundersøgelser af disse skoler (dem der er med i budget 2014) på baggrund af kapacitetsanalysen med henblik på udbygning”. Herunder regner vi Christianshavns Skole, der med det stærkt stigende børnetal – efterhånden som Margretheholm og Refshaleøen udbygges – har behov for et 4. spor og snart et 5.spor". Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand