Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
380

Indsendt af

Bryggehuset

Virksomhed / organisation

Den integrede institution Bryggehuset

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar fra personalet i Bryggehuset Den integreret institution Bryggehuset ligger på Islands Brygge og er tilknyttet Skolen på Islandsbrygge. Bryggehuset har en børnehave der er normeret til 44 børn fordelt på 2 stuer og et fritidshjemmet normeret til 44 børn. Vi søges af mange forældre der vælger Bryggehuset, fordi det er en mindre institution, hvor børnene har en tryg base fra de er 3-10 år. Denne kontinuitet gør, at de børn der starter i Skolen på Islands Brygge, kommer med et godt fundament af tryghed fra Bryggehuset, som hjælper dem i deres nye liv som skolebørn på en skole som pt. har 1117 børn, Bryggehuset har desuden flere børn som kan have store vanskeligheder, ved at skulle fungere i store miljøer, som det reelt er på Islands Brygge skole og deres KKFO Skibet. Vi kan som pædagogisk personale se, at vores størrelse og den tryghed vi kan give i Bryggehuset, gør integrationen som skolebarn nemmere og mere overskuelig. Der er en tryghed i at følges i klassen med børn man har kendt siden børnehaven, og nu skal følges på fritidshjem med. Vi kan desuden oplyse, at fritidshjemmet Bryggehuset har en merindskrivning af børn, der ikke har kunne fungere på KKFO Skibet og derfor har søgt Bryggehuset. Et argument fra politikernes side har været, at det er svært at besætte stillingerne på de små fritidshjem, grundet de færre antal børnetimer i fritidstilbuddene ca. 17 timer om ugen. Dette er dog et argument, vi i Bryggehuset har svært ved at genkende. Vi kan tiltrække yderst kompetent personale til fritidshjemmet, og har i dag en læreruddannet, en kunstner, en journalist og en pædagog med en Cand.pæd. ansat, og de bidrager på forskellig vis til det pædagogiske arbejde på vores fritidshjem. Vi oplever, at en deltidsstilling i Bryggehuset, kan kombineres med andet arbejde, familieliv og levevis, og dermed er attraktiv. Sidste ledige stilling på fritidshjemmet, var der 300 ansøgninger til. Desuden giver vores status som integreret institution muligheder for ekstra timer, da vores ansatte på fritidshjemmet kan vikariere i børnehaven. Bryggehuset er en del af et netværk, som består af 4 selvejende institutioner. De ligger på samme matrikel hvilket giver stor mulighed for at børnene kan lave legeaftaler på kryds og tværs og besøge deres kammerater i de andre institutioner, og opleve andre måder at være i institution på – fx er der mulighed for at besøge institutioner med dyr, og for de største børn er der mulighed for, at besøge Klubben, hvilket kan være med at gøre overgangen fra fritidshjem til klub mere glidende. Bryggehuset har også legeaftaler med børn fra KKFO Skibet, som kommer med ned på fritidshjemmet, for at besøge deres venner. Bryggehusets fritidshjem har taget opgaven med at holde lektiecafe for børnene meget alvorligt og har en fint fungerende lektiecafe med cirka 12 børn tilknyttet, altså omtrent 25 % af børnene. Nogle af børnene der ikke er tilmeldt vores lektiecafe, deltager nogle gange frivilligt. I høringsforslaget angående institutionerne tilknyttet Skolen på Islands Brygge er der forslag om 1:1 ledelse, og dermed en samling af alle børn under samme ledelse og samme tag. Her kommer vi med en række bekymringer i forhold til stordrift og argumenter for at bibeholde de små institutioner: • Hvis alle tilknyttede fritidshjem flyttes ind på skolen, vil det betyde et børneantal på ca. 500 børn, hvilket vi frygter vil påvirke nærværet, trygheden og kontakten til det enkelte barn. • Hvis et barn har haft en dårlig dag i skolen, er det vigtigt, at der er en voksen der tager imod det og har tid og ro til at lytte til barnet og løse en evt. konflikt. • Vi oplever at det miljøskift der ligger i at børnene går fra skolen og ned til fritidshjemmet er med til mentalt, at børnene kan starte på en frisk. • Vi mener, at forudsætningen for nærværet til det enkelte barn, hænger sammen med antal af børn og voksne. Vi tror, at der vil være flere børn, som vil opleve, at de ikke blive set og hørt af en voksen. Vi tror, at der vil være et stort antal børn, som klare sig selv uden kontakt til voksne, og endvidere vil der være børn, som ikke formår på egen hånd, at bede om hjælp når de har brug for det. Vi ”frygter” at den reelle børnetid vil blive reduceret ved en stordriftsinstitution. • Vi vil gerne foreslå at man i stedet for at bruge millioner på at udbygge skolerne, udnytter de små fritidshjems lokaler om formiddagen, til undervisning. • Hvis der i fremtiden kun er en KKFO, har forældrene ikke længere et frit valg af institution. • Vi er nervøse for at børn, med særlige behov, får endnu svære ved at blive inkluderet i fællesskabet, hvis de skal forholde sig til en stor børnegruppe. • Hvis vi som pædagoger i fremtiden kun kan søge ansættelse i store institutioner, bliver vi berøvet muligheden for at vælge en lille institution med en lille personalegruppe og lille børnegruppe. • Vi er bange for at få ringere arbejdsvilkår og mindre indflydelse på eget arbejde i en stor institution. • Vi mærker at det er vigtigt for vores trivsel og arbejdsglæde at have den tætte, daglige kontakt med lederen