Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Bestyrelsesformand Casper Buchhave

Klynge Ø6

København Ø

Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud Forældrebestyrelsen i Klynge Ø6 tilkendegiver hermed deres meninger og holdninger i forbindelse med høring omkring Fremtidens Fritidstilbud. Det er forældrebestyrelsens holdning, at enhver debat af denne karakter bør tage udgangspunkt i, hvad der skaber rammerne for det gode børneliv, hvorved netop dette har fungeret som et referencepunkt i vores betragtninger. 1. Forældrebestyrelsen finder det essentielt, at bevare fritidsklubben sammen med fritidshjemmet på Lomholts Villa. Det er vores klare overbevisning, at 4.-5. klasser er for små til at indgå i deciderede Fritidscentre, hvorved et tilhørsforhold til de trygge rammer og kendte voksne på Lomholt må bevares. Fra et forældreperspektiv er 4. 5. klasses børn vidt forskellige i deres modenhedsstadier og vi er nervøse for, at kontakten til især udsatte børn i denne aldersgruppe mistes ved at indlemme dem i Fritidscentrene. Forældrebestyrelsen foreslår i denne sammenhæng, at fritidsklubben ændrer sit pasningstilbud til udelukkende, at rumme 4. og 5. klasser, hvorved klubben naturligt kommer til at fungere som ind/udslusning til Fritidscentrene. Juniorklubben bliver derimod indsluset i Pumpestationen, hvor denne sammen med ungdomsklubben vil danne fundamentet for et af Østerbros Fritidscentre. Glidende overgange er, for både forældre og børn, klart at foretrække og med den ovenstående plan føler forældrebestyrelsen, at vi imødekommer både børn og voksne i overensstemmelse med blandt andet Pejlemærket ”Overgange”. De planer der pt. eksisterer for fritidshjemmet imødekommes af forældrebestyrelsen som en naturlig udvikling i områdets og klyngens fremtid. 2. Forældrebestyrelsen ønsker at bevare fritidshjem og fritidsklub i klyngen for at bibeholde og sikre kontinuitet af de pædagogiske retningslinjer der følger barnet fra 0-11 års alderen. Det er vores holdning, at sammenhængskraften og kohærensen skal sikres under samme ledelse. Dog er vi meget imødekommende for at indlemme flere institutioner i klyngen for at skabe balance og øge potentielle synergieffekter institutionerne i mellem. Vi ser det som optimalt, hvis Klynge Ø6 kunne blive udvidet med endnu et fritidshjem samt en ekstra børnehave. 3. Forældrebestyrelsen foreslår, at opstart i Fritidscentre begynder ved 12 års alderen. Strukturelt finder vi det ideelt, hvis Fritidscentrene indgår i en klynge for sig selv – dog med udpræget autonomitet i forhold til de pædagogiske retningslinjer, struktureringen af Fritidscentrets dags –og aftentilbud mm. Slutteligt skal det nævnes, at vi ønsker mulighed for at kommentere på evt. beslutninger der måtte træffes omkring nærværende emne. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i Klynge Ø6