Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
26. januar 2015
Svarnummer:
97
Indsendt af
Beritt Wingaa
Virksomhed / organisation
pædagog
Postnr.
2300
By
kbh s
Høringssvar
Kære politikker.
Det er meget muligt at I vil implementere 1:1. det kan god være at det er en kompleks struktur med små enheder. Enheder som reelt for 10 år siden hed stor enhed.
Vi er 5 fritidsinstitutioner som netop fungerer og alle i mere eller mindre omfang er tilknyttet én skole. Nogle er selvejende – nogle kommunale. Og længe leve for det.
Nogle børn fungerer og flyder med i store KKFO’er, andre får muligheden for at vælge små nærværende og ikke nærliggende institutioner - som jeg oftest støder på I misforstår. KKFO’en er nært-liggende og ikke ensbetydende med nærværende.
I skriver at I skal skabe en ny struktur for at have en sammenhængende dag. Mange børn i små enheder har allerede en sammenhængende dag. Husk på, at de integreret institutioner fra eks 0-10 år har de fleste børn været fra helt små. Det er da sammenhængende og trygt.
I nævner at fritidslivet skal være en del af børnenes sammenhængende dag i firtidstilbuddet. Fritidslivet og fritidstilbuddet er to helt forskellige ting. I Kbh. er der så mange muligheder. Mulighederne bliver ”dræbt” og det frie valg frafalder. Vi skal da være så lykkelige over de mange forskellige tilbud Kbh. har at tilbyde. I fritidslivet gælder eget valg og egenbetaling og frivillige mennesker der opretholder det helt fantastisk. Det skal der ikke røres ved. Der er allerede masser af eksempler på at fritidslivet er gået til pga. skolereformen.
I integreret institutioner fra 0-10 år er og findes der en bred vifte at muligheder aldersmæssigt. Det motiverer og er udfordrende for både børn og voksne. Pædagoger og børn er med i et sammenhængende og inkluderende miljø der på alle måder motiverer og styrker. 0-10 år integreret institutioner skaber netop sammenhæng, tryghed i børnenes liv.
Meget vigtigt er, at barnet for muligheden for at bevæge sig i forskellige arenaer. Barnet skal have mulighed for at flere børn og voksne ser barnet forskelligt, for at få en mulighed for at få en anden rolle.
Jeg har desværre ofte oplevet at - et barn i en uheldig rolle et sted - for gudskelov at blive set i en anden et andet sted. Det kan kun lades sig gøre ved et skift fra matrikel og andre voksne. Denne mulighed fjernes. Det er enormt sårbart for barnet. Giv nu muligheden for at være mangfoldig. Vi er er en storby og ikke en lille flække hvor ensartet og dygtiggørelse på et område er vejen frem.
Længe leve mangfoldigheden, valgene og gud bevare Danmark.