Oprettet: 7. januar 2017
Svarnummer:
21

Indsendt af

Anders Heebøll-Nielsen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Området for lokalplan 410 er ved tage form, og der er naturligvis behov for, at man overvejer, hvordan lokalplanen kan udformes i virkeligheden. Jeg har læst og sammenlignet den gældende lokalplan 410 med forslaget til tillæg 2, og der er desværre et par detaljer, som synes ikke at være fuldt gennemtænkte, især med tanke på områdets beboere. Forslaget beskriver en stibro til Enghave Brygge. Denne bro er strengt nødvendig, for at Sydhavnsmetroen giver mening at opføre. Med stibroen bliver området stationsnært, og der er derfor ingen grund til, at der ikke skulle kunne være erhverv i området, som det også beskrives i den gældende lokalplan. Broen til Enghave Brygge er forbundet til en cykelsti over den centrale plads, men syd for broen er den eneste forbindelse til supercykelstien langs Nokken Strandvej (som vist på Københavnerkortet) ad en havnepromenade, hvor der ikke er angivet en cykelsti. Hverken cyklister eller fodgængere har nogen interesse i at færdes på de samme brosten, så der bør specificeres, at havnepromenaden mellem broen over Havnevigen og den centrale plads skal have en dedikeret cykelsti (så København fortsat kan være verdens bedste cykelby). Den gældende lokalplan omfatter to høje bygninger, C og D, som ligger ved den centrale plads. Ifølge §6, stk. 3 har de bygningshøjder på 35-37 m, og ”[b]ygningen mrk. D skal mod havnen afsluttes med et tårn i op til 45 m's højde”. I forslaget (s. 5) angives i stedet ”2 ens bygninger i 45 meters højde med en næsten kvadratisk grundflade.” Ingen andre end grundejerne har den fjerneste interesse i, at bygningshøjderne øges, så jeg beder jer lægge vægt på områdets beboeres mening om ændringerne for bygning C og D. Der er allerede flere tilkendegivelser om forslagets bygninger sammenlignet med lokalplanens nuværende, og jeg ser ingen grund til at tilføje yderligere. Mvh Anders Heebøll-Nielsen