Høringssvar vedrørende ”Lev stærkt hele livet”

Oprettet: 2. februar 2015

Åse Munk Mortensen

Ergoterapeutforeningen Region Øst

København K

Ergoterapeutforeningens Høringssvar til Ældrepolitikken 2015-2018 - Lev Stærkt –Hele Livet Som repræsentanter for mange af kommunens medarbejderne vil vi hermed bidrage til en gennemgående inspirerende og dynamisk ældrepolitik. Ergoterapeutforeningen sætter aktuelt fokus på de faktorer i hverdagen, der giver vores liv kvalitet og indhold. Vi har lanceret TRIV, som et nyt banebrydende koncept. Bogstaverne står for Tilgængelighed, Roller & Relationer, Interesser samt Vilje og Vaner. Vi vil gerne drøfte med Sundheds- og Omsorgsudvalget om TRIV skal tydeliggøres i Ældrepolitikkens visioner og reformspor. http://www.etf.dk/video-triv-2015 . Vi håber, at I har tid og lyst. Vi bakker op om intensionerne i de formulerede visioner og de afledede reformspor. Vi ser frem til, at også ergoterapeuter sættes fri til at udfolde deres faglige og menneskelige kompetencer, så de i endnu højere grad får lejlighed til at tilpasse deres indsats til den ældres aktuelle ønsker og behov (s. 2, 3.afsn.). Vi har i en årrække savnet muligheden for, at træne københavnerne med hjælpemidler, så de igen selv kan foretage indkøb; et ønske som vi desværre har måtte skuffe mange med, at der ikke var rammer til. Forordet (s.3 linje5) slutter med: ” – så vi sikrer, at alle vores ældre medborgere- også de svageste- få adgang til pleje og omsorg af høj kvalitet”. Dette foreslår vi ændret til: ”så vi sikrer, at vores ældre medborgere- også de svageste- har adgang til pleje, omsorg og rehabilitering, herunder træning, af høj kvalitet”. Heldigvis er det ikke alle ældre der har brug for denne adgang. På s. 4, 8. sidste linje formuleres det ”… skal Kbh. Kommune som udgangspunkt tilbyde de ældre støtte og træning i at klare flest mulige af hverdagens gøremål selv, hvis de får behov for hjælp. De der……. 70 eller 90”. Vi vil fortrække, at der står: ”Kommunens medarbejdere skal træne, inspirere og samarbejde med de ældre, der oplever svigtende mulighed for at klare hverdagen selv”. Svigtende formåen, nedsatte kræfter og øget udtrætning kan nødvendiggøre nye vaner, hjælpemidler og træning for at genvinde mistede færdigheder. I det efterfølgende reformspor (s. 5 midt) fremtræder begreberne støtte og motivation flere gange. Det er vigtigt at støtte og tilbyde træning- ingen tvivl om det. Men motivationen må medarbejderne udforske og finde i den ældres værdier, interesser og egne ønsker og behov for indhold i tilværelsen. Vi bifalder, at mentale og psykosociale begrænsninger har lige så stor opmærksomhed som fysiske funktionstab. Vi håber, at kommunen er opmærksom på, at hospitalernes genoptræningsplaner, med afsæt i den gældende lovgivning og den manglende ergoterapeutiske involvering i udarbejdelse af genoptræningsplanerne, medvirker til et ensidigt fokus på åbenlyse fysiske genoptræningsmål. Vedr. velfærdsteknologi (s.5 sidste dot) er det vigtigt, at borgeren har mulighed for kompetent rådgivning og konkret afprøvning samt mulighed for efterfølgende instruktion som led i systematisk opfølgning. Dette er en forudsætning for, at give borgeren den fornødne tryghed og selvhjulpenhed. Reformspor 3 (s 8 øverst) har en vældig vigtig og godt formuleret pointe, netop, at et godt samarbejde mellem borger og medarbejder er en positiv cirkel. I reformspor 4 savner vi myndighedsfunktionen på lokalområdekontorene, da dette er et vigtigt led i, at skabe et sammenhængende forløb mellem de sundheds- og socialfaglige aktører. I opremsningen i linje 5 ser vi gerne disse indføjet sammen med træningscentre og forebyggende medarbejdere. I dot 3 længere nede side 9 vil vi ønske, at kommunen giver udtryk for en smidig håndtering af midlertidige behov for hjælpemidler, så borgeren ikke oplever en gråzone mellem region og kommune. Vores sidste bemærkninger knytter sig til den 3. vision om ”Medborgerskab hele livet. ”Vi er meget enige i, at de ældre har mange ressourcer, som de kan tilbyde det omgivende samfund. Dette vil vi meget gerne understøtte. Mange københavnere har haft et arbejdsliv, som har givet identitet, relationer og struktur i hverdagen. Derfor kan exit fra arbejdsmarkedet medføre mange tab. Ensomhed kan være en af konsekvenserne heraf. Derfor kan det være en løsning for mange, at bidrage som frivillig. Vi ser frem til en afklaring af hvorledes frivillige, i alle situationer, kan være omfattet af forsikringsdækning vedr. skader og ulykker svarende til lønnede medarbejdere. Vi ser frem til den videre dialog med Sundheds- og Omsorgsudvalget og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen om udviklingen af samarbejdet mellem kommunens medarbejdere, herunder ergoterapeuterne og de ældre borgere i København På Ergoterapeutforeningens vegne Åse Munk Mortensen Regionsformand Ergoterapeutforeningen Region Øst