Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedrørende projektforslag 5 (Ved Brønshøj Torv) samt projektforslag 6 (Ved Holcks Plads og Elmelundsvej)
Som beboer i Brønshøjs kirkekvarter glæder jeg mig over initiativer, der sigter mod at forbedre trafiksikkerheden omkring vores travle knudepunkter.
Jeg vil dog gerne fremhæve, at de foreslåede løsninger risikerer at skabe nye og potentielt mere alvorlige problemer. Mange borgere har allerede udtrykt bekymring over krydset ved Holcks Plads og Præstegårds Allé, som i forvejen udgør en stor fare for både fodgængere, cyklister og bilister. Denne fare er velkendt blandt dem, der færdes i området til daglig, og den tragiske dødsulykke i dette kryds i 2020 vidner om alvoren.
Min bekymring er, at en øget trafikmængde vil blive dirigeret gennem dette kryds, hvor færdselsregler ofte bliver overtrådt. Selvom det næppe er hensigten, gør krydsets nuværende udformning det svært for trafikanter at aflæse, hvem der har forkørselsret. Denne forvirring, kombineret med generel usikkerhed omkring færdselsreglerne, resulterer i, at mange kører gennem Præstegårds Allé over Holcks Plads til fare for andre trafikanter. En stigning i trafikken vil sandsynligvis forværre disse farlige forhold yderligere da man nu vil have mere trafik henover Præstegårds Alle.
Desuden ser det ud til, at man ikke tilstrækkeligt har overvejet konsekvenserne af at omdirigere de omkring 1000 køretøjer, der dagligt kører fra Brønshøj Torv til Pilesvinget/Hareskovvej. Disse køretøjer vil formentlig blive ledt direkte forbi områdets mange daginstitutioner og fritidshjem, hvilket vil skabe betydelige gener og risici kommunens yngste trafikanter og deres familier.
På denne baggrund foreslår jeg, at projektforslag 5 og 6 enten forkastes helt eller gentænkes grundigt. Et midlertidigt forsøg er heller ikke hensigtsmæssigt, da det vil skabe nye trafikmønstre, som kan være svære at ændre igen, især med mange biler, der vil køre gennem Hvedevej og Havrevej. Alternativt kunne man overveje et forsøg med et generelt forbud mod gennemkørende trafik på Brønshøj Kirkevej, med undtagelse af lokale beboere og dem med ærinder.