Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Trafiksikkerhedstiltag langs Frederikssundsvej
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Bemærkninger til punkterne 5 og 6 i projektforslaget:
Opkoncentrering af trafik på små villaveje
Når man lukker en del af trafikken på en stor færdselsåre i kvarteret, betyder det, at man koncentrerer trafikken på færre veje, der er dårligere egnet til at bære trafikken. Mens Brønshøj Kirkevej er en lang, lige og åben vej med gode oversigtsforhold, er de øvrige veje mindre, har flere sving og dårligere oversigtsforhold. Trafikken skal her passere cafe, restauranter og fritidshjem, hvor der er mange bløde trafikanter, og ledes ned i et område, der anvendes af mange børn og borgere til leg, løb, rulleskøjter, cykling til og fra områdets daginstitutioner mv., hvor øget trafik åbenlyst udgør en uhensigtsmæssig risiko.
Øget risiko for trafikuheld ved flere farlige sving
Når man lukker for indkørsel til Brønshøj Kirkevej fra torvet, tvinger man biltrafikken til at højresvinge over supercykelstien ved indkørslen til Holcks Plads (ved Jagger), hvor der tidligere er sket en dødsulykke (ved indkørslen til Brønshøj Kirkevej er der derimod ikke sket ulykker. Den dødsulykke, der skete ved torvet, skete på den modsatte side af vejen ved Lagkagehuset og angik en bus, der svingede til venstre ned ad Frederikssundsvej). Man flytter altså trafik fra et lysreguleret kryds, som går lige over vej og cykelsti, til et højresving over cykelsti i et kryds uden lysregulering.
Cykelstien er buet og går ned ad bakke på dette sted, hvilket betyder, at cyklisterne kommer hurtigt og er svære at se i tide, ikke mindst de hurtige elcykler. Efter højresvinget vil trafikken skulle køre ad Holcks Plads, hvor bilerne altid holder tæt parkeret, og som ofte er svært fremkommelig pga. varelevering og dagrenovation til cafe og restauranter samt fritidshjemmet på hjørnet af Holcks Plads og Præstegaards Allé. På Præstegårds Alle er der tillige en lægeklinik, der også giver øget trafik. Der er også mange fodgængere, der bruger dette område, og som bliver udsatte. Skal trafikken herefter tilbage mod Brønshøj Kirkevej, kræver dette yderligere et højresving og derefter endnu et højre eller venstresving.
Projektforslaget indrømmer i punkt 5, at ”Lukningen af Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik, vil sandsynligvis medføre, at flere bilister i stedet svinger til venstre mod Frederikssundsvej og drejer til højre ved Holck Plads, for at komme til lokalområdet nordvest for Brønshøj Torv. Dette vil alt andet lige øge uheldsrisikoen ved Holcks Plads, selvom forholdene her samtidig forbedres.
En del af den gennemkørende trafik på Brønshøj Kirkevej forventes fremover at anvende det overordnede vejnet som gennemkørselsrute til og fra Hareskovvej. Men lukningen kan betyde øget sivetrafik på Holcks Plads, Havrevej og Hvedevej”.
Det er svært at forstå, hvorfor det er bedre at få flere farlige højresving og en større risiko ved Holcks Plads end den nuværende risiko ved torvet, hvor der som bekendt ikke har været ulykker.
Et eksperiment med trafiksikkerheden i området
Man forsøger at gøre det nemmere at acceptere forslaget ved at kalde løsningen et ”midlertidigt forsøg”, men det er ikke klart, at der er planlagt en opfølgende evaluering af tiltagene, som et forsøg ellers kræver, det er ikke klart, hvad tidsrammen er, og det er ikke klart, hvad kriterierne ville være for at rulle "forsøget" tilbage. Skal der ske ulykker? Det er utrygt, at man fra forvaltningens side er villige til på denne måde at eksperimentere med trafiksikkerheden i området i stedet for at fremkomme med et gennemarbejdet forslag.
Ikke et tilstrækkeligt grundlag for at træffe beslutningen
Projektet har foretaget trafiktællinger i området, som de kunne analysere på for at få nogle reelle estimater for konsekvenserne af projektforslaget. Disse tal er ikke offentliggjort som en del af høringen, og projektleder oplyser, at man ikke har foretaget analyser af projektforslagets konsekvenser for trafikken. Derfor er projektforslagets vurdering af, hvordan trafikken vil ændre sig rent gætværk. Forvaltningen har dermed ikke tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag for at der kan træffes beslutning i sagen, ligesom borgerne bliver hørt på et utilstrækkeligt grundlag.
Problemer med torvets indretning bør løses på torvet.
Brønshøj torv er rodet og svært overskueligt, efter at man lavede den nye busholdeplads ("busøen").
Det er svært for fodgængere at overskue trafikken, og fodgængerfelterne er så dårligt placeret, at fodgængerne fra bus-øen ofte vælger at krydse ulovligt over vej og supercykelsti til fortorvet foran Lån & Spar bank. At lukke for biltrafikken løser ikke problemet med at fodgængerne krydser supercykelstien ulovligt, og fodgængerne vil stadig komme i konflikt med trafik fra cykler, elcykler, ladcykler, knallerter, Wolt-bude mv. som fortsat vil køre på cykelstien og krydse vejen. Det vil stadig være et rodet kryds, og der vil stadig være risiko for ulykker samt oplevet utryghed. Der er mange ting, man kan forsøge at gøre for at forbedre fodgængernes vilkår og følelse af tryghed på torvet, før man lukker for biltrafikkens indkørsel til Brønshøj Kirkevej, og man bør forfølge disse muligheder, før man eksperimenterer med hele områdets trafiksikkerhed.