Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 22. oktober 2024
Svarnummer:
17

Indsendt af

Rebecca

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vedr. Projektforslag 5. Ved Brønshøj Torv

Den ”fodgængerkrydsning”, som projektforslag 5 tilsyneladende skal understøtte, er buspassagerer, der krydser cykelsti og vej ulovligt fra busøen på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv til fortovet mod øst. (Se vedhæftede oversigtskort)

Fodgængere på busøen burde passere via lysreguleret fodgængerfelt til cykelparkeringsøen og derfra via andet lysreguleret fodgængerfelt for at komme til fortovet langs Frederikssundsvej mod øst. I stedet ses ofte, at buspassagererne vælger den hurtigere og ”nemmere” vej ved at krydse cykelsti og vej ulovligt direkte fra busøen til det østlige fortov. Denne ulovlige krydsning bliver yderligere problematisk, hvis cyklister kører over for rødt ved den lysregulering, der er er placeret ved fodgængerfeltet ud for Frederikssundsvej 154D.

Det virker aldeles usagligt, at forvaltningen foreslår at lukke – en i øvrigt lovlig – biltrafik, som ikke tidligere har givet anledning til registrerede ulykker, i stedet for at ændre den håbløse indretning af busøen. Den dødsulykke, som skete ved Brønshøj Torv i november 2021 vedrørte ikke indkørslen til Brønshøj Kirkevej. Ulykken vedrørte en bus, der kørte over for rødt fra Krabbesholmvej til Frederikssundsvej og i venstresvinget kørte en knallert ned.

Et øget antal venstresvingende bilister fra Brønshøj Torv mod vest ad Frederikssundsvej vil i øvrigt karambolere med de mange busser på Frederikssundsvej herunder ved busøen.

Høringsmaterialet savner data om og analyse af konsekvenserne ved den foreslåede lukning for indkørende biltrafik. Forvaltningen oplyser blot at ”Lukningen af Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik, vil sandsynligvis medføre, at flere bilister i stedet svinger til venstre mod Frederikssundsvej og drejer til højre ved Holck Plads, for at komme til lokalområdet nordvest for Brønshøj Torv. Dette vil alt andet lige øge uheldsrisikoen ved Holcks Plads, selvom forholdene her samtidig forbedres. En del af den gennemkørende trafik på Brønshøj Kirkevej forventes fremover at anvende det overordnede vejnet som gennemkørselsrute til og fra Hareskovvej. Men lukningen kan betyde øget sivetrafik på Holcks Plads, Havrevej og Hvedevej.”

Ifølge ikke-offentliggjort trafiktælling, som forvaltningen lod udføre i juni 2024, har forvaltningen talt, at der på hverdage kører i gennemsnit 719 biler på den sydlige del af Brønshøj Kirkevej (den del af vejen, der er udlagt til offentlig vej) mod nord. Dette tal må forventes at være højere i de koldere og vådere måneder af året. Af samme tælling fremgik det, at der i gennemsnit kørte 285 biler ind fra Frederikssundsvej ad Holcks Plads mod nord. I praksis vil forslaget altså medføre en risiko for en forøget gennemsnitlig trafik fra 285 biler til 1.004 biler på den smalle private fællesvej Holcks Plads, hvor der hverken er lysregulering eller fodgængerfelter og hvor etageejendommenes beboere er henvist til at parkere deres biler i begge sider af vejen med svær fremkommelighed til følge.

Ifølge forvaltningens orienteringsnotat til Teknik- og Miljøudvalget ”Resultatet af foranalyse af trafiksikkerheden på Frederikssundsvej” dokument nr. F2 1518273 af 7. februar 2023 som fremlagt på TMU møde d. 27. februar 2023 er der netop i højresvinget fra Frederikssundsvej til Holck Plads registreret en dødsulykke.

Forvaltningen redegør på s. 1 i orienteringsnotatet for, at ”Højresvingsulykker er den hyppigst forekommende ulykkesform og udgør næsten en femtedel af alle ulykker på Frederikssundsvej. Højresvingsulykker er også den ulykkesform, der medfører flest tilskadekomne.” Alligevel foreslår forvaltningen altså med Projektforslag 5, at flytte over 700 daglige biler fra et lysreguleret kryds lige over vej, cykelsti og fodgængerfelt, til et højresving over cykelsti og fortov ved Holcks Plads, uden hverken lysregulering eller fodgængerfelt. På hjørnet af Holcks Plads og Præstegårds Allé ligger fritidshjemmet ”Hjørnet” og mange børn og øvrige bløde trafikanter færdes derfor i dette område.

Det fremgår af høringsmaterialet, at ”[…] lukningen i første omgang udført som et midlertidigt forsøg, der udføres parallelt med, at trafikken på Brønshøj Kirkevej og Holcks Plads monitoreres. Hvis lukning af indkørsel for biltrafik på Brønshøj Kirkevej viser utilsigtede gener i form af en signifikant stigning i sivetrafik på lokaleveje nordvest for Brønshøj Torv samt øget uheldsrisiko ved Holcks Plads, kan forsøget afsluttes og projektet for Brønshøj Torv revurderes.”

Det fremgår imidlertid ikke af høringsmaterialet, hvorledes forvaltningen forventer, at ”forsøgsordningen” skal forvaltes, herunder hvilke vurderingskriterier forvaltningen vil lægge til grund eller om der er afsat budget til at genåbne Brønshøj Kirkevej, hvis forsøget skal stoppe. Som borger foranlediges man derfor til at tænke; hvad er tærsklen for ”signifikant stigning i sivetrafik på lokaleveje”? Hvor stor ”øget uheldsrisiko ved Holcks Plads” skal tåles? Hvor mange børn skal køres ned på de små villaveje, før forsøget skal afsluttes?