Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 10. oktober 2024
Svarnummer:
11

Indsendt af

Lene Langvad

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Argumenter mod lukning af Brønshøj Kirkevej

Hvis Brønshøj Kirkevej lukkes for al indkørsel fra Frederikssundsvej, vil det betyde, at endnu flere biler skal dreje ned til villaområderne og til Hareskovvejen via indkørslen til Holcks Plads (ved Jagger og Riccos kaffebar). 

Det virker ikke logisk, at man vil ændre trafikken til at køre ind og ud af en så lille vej, som Holcks Plads, hvor der er parkeret biler på hver side af vejen, og derfor kun er et spor. Allerede nu er der trafikkaos på det lille stykke vej, hvor biler bliver nødt til at bakke bl.a. ud over cykelstien på Frederikssundsvej, da det ikke er muligt for to biler at passere hinanden. Endnu mere kaotisk når renovationsbiler og andre lastbiler kommer ind via Holcks Plads. Desuden er oversigtsforholdene ved et højresving til Holcks Plads utrolig dårlige set i forhold til oversigtsforholdene ved Brønshøj Torv (som har lysregulering m.v.). Det er meget vanskeligt at se cyklister, der kommer i høj fart ned af Frederikssundsvej, hvilket også har resulteret i flere ulykker, herunder en dødsulykke. 

Hvis man kommer fra ”Husum-siden” er det ikke muligt at dreje til venstre til Holcks Plads, hvorfor bilister på nuværende tidspunkt kører rundt om Brønshøj Torv og ned af Brønshøj Kirkevej, for at komme ind til villaerne/mosen/Hareskovvejen. Hvis Brønshøj Kirkevej lukkes for indkørsel, så skal alle biler, der kommer fra ”Husum-siden”, finde alternative veje via små stik/sideveje, som ikke er beregnet til så meget og tung trafik, hvilket udsætter alle bløde trafikanter for øget risiko. 

Hvis Holcks Plads skal anvendes som indkørsel til villaområderne, så er det nødvendigt, at etablere bedre forhold (lyskryds eller lign.), forbyde parkering i begge sider af Holcks Plads osv., således trafikken kan afvikles mere sikkert. En sådan løsning virker dog ikke logisk/økonomisk, da der allerede er etableret lysregulering, fodgængerfelter m.v. ved Brønshøj Torv/Brønshøj Kirkevej samt oversigtsforholdene både ved torvet, men også på Brønshøj Kirkevej, er markant bedre end ved de små sideveje på Frederikssundsvej. Kommunen bør kunne sikre bedre trafiksikkerhed ved Brønshøj Torv i stedet for at presse trafikken ind i villakvarterene via de små sideveje. 

Desuden vil en lukning af Brønshøj Kirkevej betyde, at bilister skal køre længere/mere rundt på de små villaveje for at komme ”hjem”, hvilket alt andet lige også må betyde mere luftforurening/CO2-udslip fra bilerne. 

Desuden har villavejene i den del af Brønshøj altid været rolige med mindst muligt trafik, hvilket betyder, at børn og øvrige beboere bruger vejene til ”legeplads” (cykler, skateboard, basketball osv.), vejfester, loppemarkeder m.v., hvilket er en kæmpe gave til beboerne, herunder børnene, som kan få lov til at udfolde sig, som dengang vi andre var små børn. Det vil være utrolig ærgerligt, at denne tryghed og lokal-nabo-stemning bliver ødelagt af unødvendig øget trafik. 

Det er vanskeligt at forstå, hvordan ovenstående kan medføre bedre trafiksikkerhed og tryghed for borgerne i Brønshøj, og jeg håber meget, at forvaltningen finder en anden løsning end lukning af Brønshøj Kirkevej.