Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
755

Indsendt af

Inger Hutters

Virksomhed / organisation

Østerbro Havnekomité

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

 

Høringssvar i forbindelse med Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5.

                                                            

Fra Østerbro Havnekomité.

 

”Politik genererer, når den fjerne sig fra idealerne om en åben troværdig samtale”.

                                 (Bent Flyvbjergs disputat ”Rationalitet og magt”, 1991.)

På baggrund af Aalborg-bykerneprojektet 1975-1987 om byplanlægning når prof. Bent Flyvbjerg frem til

”En dyb problematisk teknisk og politisk beslutningsproces har resulteret i et væsentlig ressourcespild, magtfordrejninger, negative konsekvenser for miljø og sundhed og en skæv fordeling af fordele og ulemper ved projektet.”

 

Intet har ændret sig siden 1991.

Den dialog, der har været i forbindelse med beslutningen om Lynetteholm, har ikke været en åben troværdig samtale.

Den har været ødelæggende for vores demokratiske idealer.

 

Anlægsloven blev vedtaget 11. juni 2021 uden offentlig debat. P.gr.a. coronanedlukning var det ikke muligt, at afholde møder med egne foreningsmedlemmer eller afholde borgermøder.

Beslutningen blev taget inden tilbage melding om de mange høringssvar.

Vi har i havnekomiteen nu sendt 7 omfattende høringssvar,  men har ikke været inddraget i en dialog inden beslutninger er taget. Rammerne for høringer var begrænset af  Anlægsloven.

Det er besluttet, at klageadgangen i forbindelse med anlægget afskæres.

 

Projektet Lynetteholm fortsætter med stor hast.

To beslutninger har allerede vist sig, at være problematiske og økonomisk belastende.

  • Der blev dumpet forurenet slam i Køge Bugt uden aftale med kommunerne langs kysten, som blev berørt af dumpningen.

Efter pres måtte planerne ændres og udgiften blev øget.

  • Det blev i Anlægsloven beskrevet, at der fjernes 2-3 ha ålegræs , men at der skulle genplantes det dobbelte areal med ålegræs.

I Havnekomiteen pressede vi på for at få oplyst hvor og hvornår, der sker en genplantning.

Bestyrelsesmedlem i Havnekomiteen biolog, ph.d Kirsten Olrik henvendte sig med samme spørgsmål til Transportministeren. Uden resultat.

På møde den 12.9.2024 i Følgegruppen for Lynetteholm får vi at vide fra By og Havn, at det ikke kan lade sig gøre at opfylde Anlægsloven. Man prøver at genplante i de små nye kanaler i Nordhavn. Resultatet er ukendt.

 

Og der er mange problemstillinger, som først løbende vil vise sig.

  • Betydningen af at Kongedybet er blevet blokeret. Her afventes Klimabevægelsens retssag.
  • Stormflodssikring af København, Tårnby og Dragør. Den politiske beslutning om f.eks. mængden af jord til diger, nye sluseporte og økonomi i den forbindelse er ikke klar.
  • Infrastruktur, som f.eks drikkevandsforsyning af nye bydele, når vi ved, at der er problemer med drikkevandsforsyning i København, er ikke med i plangrundlaget.
  • Prognoser, der viser, at befolkningstallet i København ikke vil stige, som forventet.

 

M5.

I høringsmaterialet står:

”Realisering af projektet vil medføre drivhusgasudledninger af et betydeligt omfang i anlægsfasen og det vurderes derfor, at etablering af M5 i anlægsfasen vil medføre en stor klimapåvirkning” ( side 21 i Miljøredegørelsen.)

Desuden nævnes på side 59 at der vil være store kumulative virkninger fra – Stormflodssikring af København, Tårnby og Dragør, - samt udbygning eller flytning af BIOFOS.

Dertil kan nævnes etablering af Østlig Ringvej, som mærkelig nok ikke bliver nævnt.

 

Så derfor foreslår vi:

 SÆT BESLUTNINGER OM AREAL-UDVIKLINGSPROJEKT, ØSTHAVN  på pause.

Vi har en eskalerende klimakrise.

 

Hvis det ikke lykkes vil vi opfordre til, at man sikrer de vigtige fællesskaber, der er udviklet i Margretheholm Havn og i Prøvestenens Natur- og fritidsforening.

Margretheholm Havn, er  et beundringsværdigt initiativ taget af et bredt udsnit af ganske almindelige borgere, der for egne økonomiske midler og arbejdskraft byggede Danmarks største Lystbådehavn.

 

Det rekreative miljø i Margretheholm Havn kan kun sikres ved at lægge metroen i tunnel her.