Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Jeg bor på Luganovej, der ligger op ad Sundby Kirkegård, hvor metroen (M5) er planlagt at skulle køre fra Lergravsparken St. og gennem vores villakvarter til Amagerbrogade.
Det virker ugennemtænkt at føre metroen under de mere end 100 år gamle huse, i stedet for at rykke linjeføringen måske 10 meter. Så går metroen under byggelegepladsen og den gamle kirkegård, der nu er en park. På denne rute bor der langt færre mennesker i langt færre ejendomme, og den kommer ikke umiddelbart til at løbe under gamle villakvarterer.
Kommer der en metrolinje under de gamle huse, så er der meget stor risiko for, at de slår revner og får sætningsskader - og støj og vibrationer fra metroen vil forplante sig op i husene. Dette vil resultere i en betydelig værdiforringelse af folks ejendomme, og dermed opsparing og påvirke livskvaliteten negativt for beboerne. Det vil gøre det svært at sælge sit hus – ikke alene når metrobyggeriet pågår og når metroen er i drift, men allerede fra nu, på grund af, at metroen kommer.
Da det er planlagt, at metroen ikke skal graves særlig dybt er der overhængende risiko for, at husene vil slå revner og de vil under alle omstændigheder opfange svingningerne og larmen fra udgravning og drift, fordi fundamenterne er fra en anden tid. Kvartererne i området risikerer med meget stor sandsynlighed at blive udsat for støj dag og nat – både i etableringsfase og driftsfase – og gøre boligerne langt mindre attraktive. Der er mange mennesker, der er meget følsomme overfor sådanne rystelser og støj – herunder mig selv – og jeg vil ikke længere kunne bo i mit hus. Hvorfor vælger man at lægge metrolinjen så lavt? Jeg har læst noget om, at blandt argumentere, at der er øgede CO2 udledninger i forbindelse med byggeriet, hvis den skal ligge dybere. Men da metroen vel skal holde 80-100 år, så må det være MEGET marginalt og set over så lang en periode har det næppe den store betydning. Her bør Metroselskabet vægte livskvalitet for de berørte / i København i driftsfasen (i de kommende 100 år!!) højere end en kortvarigt mindre forhøjet CO2 udledning under anlægsfasen.
Jeg har yderligere bemærket, at den grænseværdi-metode der benyttes til støj måles som et gennemsnit over 10 sekunder, hvor peaks er tilladt når bare gennemsnittet ikke overstiger grænseværdien. Et metrotog passerer dog en ejendom på 2 - 3 sekunder og støjen / vibrationerne herfra (i det korte tidsrum) kan være 3-5x det tilladte uden at grænseværdierne overskrides. Det er derfor en upassende metode at anvende. Og med frekvensen at metrotog, vil det blive voldsomt generende for beboerne.
Jeg siger nej til en metro under de gamle villakvarterer.