Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Opdeling af Harrestrup Å Skole

Oprettet: 25. august 2024
Svarnummer:
111

Indsendt af

Laura Flygenring Andersen

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Til Børne- og Ungdomsudvalget, Jeg ønsker hermed at give mit høringssvar til forslaget om opdeling af skolen i to selvstændige enheder. Jeg ser flere gode grunde til, at en opdeling vil være gavnlig for både elever, forældre og det lokale samfund. Her er fem centrale argumenter for, hvorfor skolen bør opdeles: 1. Øget fokus på elevernes behov Ved at opdele skolen i to mindre enheder kan vi skabe et bedre og mere fokuseret læringsmiljø, hvor hver skole kan tilpasse sine pædagogiske metoder og ressourcer til den specifikke aldersgruppe, de betjener. En opdeling vil muliggøre en mere målrettet indsats, hvor undervisningen kan tilpasses de forskellige udviklingsstadier hos børnene, hvilket vil fremme deres faglige og personlige udvikling. 2. Styrkelse af det lokale fællesskab: Mindre skoler har ofte et tættere samarbejde med det lokale samfund og forældre, hvilket kan styrke sammenholdet og skabe en stærkere fællesskabsfølelse. Med to mindre, selvstændige skoler vil det være nemmere at involvere forældre og lokale aktører i skolens hverdag, hvilket kan bidrage til at skabe en mere dynamisk og støttende skolekultur. 3. Mere overskuelig ledelse og administration: Opdeling af skolen vil kunne lette ledelsesbyrden, da hver skole vil have sin egen ledelse, der kan fokusere på de specifikke udfordringer og behov, der er i den enkelte enhed. Dette kan føre til mere effektiv administration, hurtigere beslutningsprocesser og bedre kommunikation mellem ledelse, personale, elever og forældre. 4. Øget elevtrivsel og tryghed: Små skoler skaber ofte en stærkere følelse af tryghed og tilhørsforhold blandt eleverne. Når eleverne kender både deres lærere og medstuderende bedre, kan det føre til færre konflikter, mindre mobning og en generelt bedre trivsel. Med en opdeling vil eleverne få mulighed for at færdes i et mindre, mere overskueligt miljø, hvor de føler sig set og hørt. 5. Bedre tilpasning til lokale behov og udfordringer: To mindre skoler vil have bedre mulighed for at tilpasse sig de specifikke behov og udfordringer, der findes i de forskellige lokalsamfund. Dette kan inkludere alt fra undervisningsmetoder og aktivitetsudbud til samarbejde med lokale foreninger og virksomheder. En opdeling vil derfor styrke skolernes evne til at agere fleksibelt og imødekomme elevernes og lokalsamfundenes særlige behov. Afslutningsvis mener jeg, at en opdeling af skolen vil kunne bidrage positivt til både elevernes trivsel og læring, samt til skolens rolle som en central del af det lokale samfund. Jeg håber, at disse argumenter vil blive taget i betragtning i den videre behandling af forslaget. Lad os passe på børnene. Vores alle sammens fremtid. Med venlig hilsen, Laura Flygenring Andersen