Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Opdeling af Harrestrup Å Skole

Oprettet: 15. august 2024
Svarnummer:
16

Indsendt af

Klavs Westi Fagerlin

Postnr.

2610

By

Rødovre

Høringssvar

Med dette høringssvar kommer jeg til at pege på en opdeling af Harrestrup Å skole, i dens nuværende form - med 2 basisskoler og en kommende udskolingsskole, men kun 1 ledelse for alle tre matrikler. Som forældre til 2 børn på Harrestrup Å skole & fritid (afd. GRØN) kommer jeg til at pege på en opdeling som sikrer at matriklerne fungerer som selvstændige enheder, uafhængige af hinanden og med 3 selvstændige ledelser. ”Når det regner på præsten, så drypper det på degnen” Min anvisning om en opdeling af den nuværende form kommer på baggrund af 3 års tilknytning til afdeling grøn. I disse tre år er jeg gang på gang blevet bekræftet i at ”maskinen” simpelthen er for stor ift at kunne skabe de nødvendige, tydelige og trygge rammer som bedst muligt understøtter personlig og faglig udvikling hos alle børn. Denne rammesætning starter med tydelig og nærværende ledelse. Som leder af et dagtilbud i Københavns Kommune ved jeg at det kræver at jeg er ”til stede” og til rådighed i hverdagen. At en af mine vigtigste arbejdsopgaver i processen med at skabe et sundt og stabilt arbejdsfællesskab, med en fælles retning, er at være nærværende og ”til rådighed” for mit personale. De skal ”vide hvor de har mig”, for det skaber ro. Ro og tydelighed starter i toppen (ledelsen) og drypper videre ned over resten af organisationen og helt ud i klasserne og på stuerne, ud til børnene – dem som det handler om. Denne ”åbenbaring” sandede Københavns Kommune for få år tilbage, hvor der på dagtilbudsområdet blev allokeret mange millioner til mere pædagogisk, nærværende ledelse. Vi skulle simpelthen tættere på vores ansatte, tættere på børnene – tættere på praksis Det samme skal en skoleleder. For tydelig rammesætning, retning og nærvær er fundamentalt for barnets evner og muligheder for at kunne tilegne sig ny viden. Og det er fysisk umuligt, både fysisk og mentalt at være tydelig og nærværende på så store enheder som Harrestrup Å skole er. I hvert fald i denne branche, hvor vi arbejder med mennesker. ”Det starter og slutter med et barn” har længe været et ”valgsprog” som vi har brugt i Københavns kommune. For at dette kan blive realiseret starter det med ledelse. Ledelse som i det daglige kan rammesætte, inkludere og guide sine ansatte. Dette sker ikke på Harrestrup Å skole i dens nuværende form og derfor peger jeg på en opdeling af skolen til 3 selvstændige skoler, med hver deres selvstændige ledelse. Om disse tre enheder så indgår et samarbejde, så 2 af dem er basisskoler med børn fra børnehaveklasse til og med 6. klasse og den sidste ren udskoling, det kan man senere kigge på. Først og fremmest kræver det en selvstændig leder på hver.