Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 17. juli 2024
Svarnummer:
10

Indsendt af

Hanne Mai Dalgaard

Virksomhed / organisation

Mai Precious

Postnr.

2450

By

Kbh SV

Høringssvar

Mit bidrag til høringssvar vedrørende ressource og affaldsplan 2030, drejer sig udelukkende om den del der vedrører genbrugelige effekter, da jeg har gjort erfaringer på dette område. 

Jeg har været tilknyttet Bispeengen genbrugsstation i en knap 3 årig periode, hvor en ordning blev afprøvet med 5 ikke lønnede aktører, hvis opgave i ugentlig turnus var : 

 

håndtering og sortering af genbrugelige effekter

Pakning af bure med genbrugseffekter til nær-genbrugsstationer

Pakning af møbelcontainere til Sydhavnens Genbrugscenter 

sortering af ikke genbrugelige ting til genanvendelse og affald 

organisering/ryddeligholdelse af lokalet til indlevering af genbrug

tømning af grønne genbrugsbure på pladsen

kontakt/ kommunikation med kunder der indleverede effekter. 

Kontakt/sparring med det personale ARC havde på pladsen.

 

Gevinsten for mig, og de øvrige aktører, var tilladelse til at vi måtte tage indleverede effekter til egne formål. 

 

Når jeg havde turnus, startede ugen Lørdag ved åbningstid og sluttede efterfølgende fredag kl ca 12. Her skulle genbrugsrummet stå ryddeligt til næste aktør overtog næste formiddag. 

 

På grundlag af dette arbejde, gjorde jeg mig en del erfaringer med de indkomne mængder, og vil gerne kommentere dem her. 

Bispeengen er en meget flittigt benyttet genbrugsstation, og det er mit indtryk, at der indleveres større mængder end på mange andre af Københavns genbrugsstationer. 

Der var selvfølgelig uger med større travlhed end andre, men generelt rigeligt at lave. Typisk var der allerede indleveret en del i det “slip” der var imellem fredag kl 12 og lørdag formiddag, og opgaven startede derfor med sortering af dette. 

Weekenderne var altid travle, og jeg havde derfor som regel hjælp til opgaven for ikke at blive løbet over ende, og alligevel kunne en weekends indleveringer ofte fylde rummet til bristepunktet flere gange. Hverdagene var som regel knap så travle, og her kunne jeg som regel følge med til håndteringen af de indleverede ting på egen hånd. 2 gange ugentligt blev alle de effekter der var pakke effektivt på bure kørt ud med vognmand til nærgenbrugsstationer,for at tilføre dem nye varer. 

 

De tilknyttede aktører havde forskellige måder at håndtere arbejdstid og metoder på, men det er mit indtryk at de løste opgaven.

Jeg var nok den aktør der brugte flest timer i min arbejdsuge, og en typisk uge for mig var lørdag +søndag 10-17, mandag-torsdag ca 6 timer dagligt, fredag 2-3 timer. Medregnes timer for hjælpen i weekenderne, tænker jeg at timeforbruget har været 50-60 timer sammenlagt. 

 

Typisk vil jeg på en uge indsamle : 

Ca 800 kilo genbrugelige effekter til mig selv

4-5 tons pakkede varer til nærgenbrugsstationer

Et ukendt antal kilo møbler til Sydhavnens Genbrugsstationer 

2-3 tons kasserede effekter til fordeling i pladsens containere for jern, træ, polstrede møbler, glas og porcelæn m.m.

Jeg skønner derfor at den mængde jeg håndterede i mine uger i gennemsnit har været 9 tons.

Mht indtjening, skønner jeg at “lønnen” for mig har været omkring 20.000 månedligt før moms og skat, altså ikke nogen voldsom stor indtjening, men nok til at være engageret i at varetage opgaven. 

 

Ordningen ophørte da Bispeengen skulle udvides med genbrugszone, med personale fra ARC/Kbh kommune. 

 

En af de største udfordringer ved arbejdet i genbrugsrummet synes jeg var den mindre, men meget ihærdige gruppe mennesker, der tænker at rummene er varelagre med gratis effekter til deres loppemarkeds virksomheder og andre salgskanaler. En stor grådighed, pågående og hensynsløs opførsel over for andre kunder afstedkom en del ubehagelige situationer, og ofte meget rod efter poser og kasser blev splittet ad i jagt på værdier hvis de fik muligheden. En del af disse personer kom forbi rummet mange gange dagligt for at tage ting, selv om personalet på pladsen kom med konstante anmodninger til dem om at forlade pladsen. 

Naturligvis vil mange kunder der indleverede effekter også gerne finde noget de selv kunne bruge, men her er det mit indtryk at de fleste forstod og accepterede konceptet, og synes det var godt at tingene blev sorteret og herefter fordelt til nær-genbrugsstationerne og velgørende formål. Generelt udtrykte de almindelige kunder glæde over, at de ting de indleverede, fik mulighed for nye ejere i stedet for at blive kasseret.

 

Med den nye ordning hvor Genbrugsstationerne selv skal aflønne “genbrugsspottere” der udfører det arbejde vi i turnusordningen gjorde, ser jeg selvfølgelig jobskabelse, men også et problem i de givetvis store ekstra lønudgifter dette udløser for Kbh Kommune\ARC. Ligeledes udskiftning af personale, ferie og sygedage og enkelte brodne kar, der laver særaftaler med krejlere, gør ordningerne mere ustabile. 

Ved udlicitation til organisitationer og samarbejdspartnere, vil man få et ekstra gratis og engageret personale, der ud over viden om genbrug også vil have forskellige afsætningskanaler, hvor effekter blive solgt til ex velgørende formål, og kommer mange grupper i samfundet til gavn. Evt kunne man genoptage ordningen på en sådan måde at disse kunne indgå i weekendarbejde især.

Min sidste bemærkning er, at jeg tro der er meget forskel på hvor store genbrugsmængder de forskellige genbrugsstationer modtager. Nogle steder vil der være rigelige mængder til at være selvforsynende og i andre tilfælde, er der meget tomt på hylderne, fordi der er flere der gerne vil hente ting end indlevere. Derfor bør man stadig tænke i de baner at det vil være godt af flytte rundt på indleverede varer imellem pladserne, for at så meget som muligt kan komme i brug igen. Eksempelvis er småtingsafdelingen på Sydhavnens Genbrugscenter ofte gabende tomt, bl.a. fordi nærmeste naboer er 600 ukrainske flygtninge der kan bruge rigtig mange ting, og møbelafdelingen kun med ting, fordi der stadig køres møbler fra andre opsamlingssteder hertil. Håbe I kan bruge nogen af mine erfaringer til noget.
Mvh Hanne Mai Dalgaard