Høring af Brændeovnsforskrift

Høring af revision af Forskrift vedrørende miljøkrav for brug af brændeovne mv. i Københavns Kommune.

Høringsfrist:

8. juli 2024
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
17
By:
København SV
Postnr.:
2450
Kgs. Enghave Lokaludvalg har ikke bemærkninger til høringsmaterialet.
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Miljøpunkt Amager
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Amager
By:
KØBENHAVN S
Postnr.:
2300
Se vedhæftede høringssvar fra Miljøpunkt Amager.
Læs høringssvar fra Miljøpunkt Amager
Indsendt af:
Peder Grotkjær
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
15
By:
København K
Postnr.:
1300
Jeg er enig i den foreslåede ændring af forskriften.
Læs høringssvar fra Peder Grotkjær
Indsendt af:
Amager Vest LOkaludvalg
Dato: 27. juni 2024
Svarnummer:
14
By:
København S
Postnr.:
2300
Amager Vest Lokaludvalg arbejder i regi af Miljøpunkt Amager med indsatsen ’Ren luft’ og har stort fokus på luftkvaliteten på Amager, og har løbende projekter indenfor dette emne. Amager Vest Lokaludvalg støtter derfor også at en ny forskrift for brændeovne skal sikre, at der kommer et øget fokus på partikeludledningen fra brændeovne og at kommunen får en mulighed for at forbyde ældre brændeovne installeret før 1. juni 2008 i områder udlagt til kollektiv varmeforsyning/fjernvarme.,
Læs høringssvar fra Amager Vest LOkaludvalg
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 26. juni 2024
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Brønshøj-Husum lokaludvalg bifalder målsætningen bag Forskrift vedrørende miljøkrav for brug af brændeovne mv. i Københavns Kommune om at nedbringe luftforureningen fra brændeovne. Lokaludvalget vil foreslå Københavns Kommune at prioritere udarbejdelsen af materiale til sociale medier, der tydeligt forklarer, hvordan korrekt fyring med rent i de tilbageværende brændeovne bør foregå.   Med venlig hilsen Christoffer Rosenkrands  Forperson for Brønshøj-Husum Lokaludvalg Søren Krøigaard Forperson for Miljøudvalget under Brønshøj-Husum Lokaludvalg David G. Kristensen Forperson for Byudviklingsudvalget under Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 25. juni 2024
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 19. juni 2024
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedhæftet Valby Lokaludvalgs svar. 
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 18. juni 2024
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Brændeovnsforskrift Vanløse Lokaludvalg modtog den 21. maj 2024 høring af brændeovnsforskrift med høringsfrist den 8. juli 2024. Høringen skal behandles på lokaludvalgets ordinære møde den 13. juni 2024, og det har derfor ikke været muligt at gennemføre københavnerdialog ifm. høringen. Høringsmaterialet har været drøftet i lokaludvalgets temagruppe for Natur og Miljø den 27. maj 2024. Lokaludvalget bakker som udgangspunkt op om alle initiativer, der kan bidrage til at begrænse partikelforurening, og således også om en ny forskrift for brændeovne, der sikrer et øget fokus på partikeludledning fra brændeovne. Venlig hilsen Jan Lindboe Forperson for Vanløse Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Peter Lind
Dato: 7. juni 2024
Svarnummer:
9
By:
København
Postnr.:
1420
Kære Borgerrepræsentation Jeg har læst at kommunen vil forbyde gamle brændeovne, jeg er fuldstændigt enig i vi skal kæmpe for bedre luftkvalitet i byen. Men jeg mener, I skal udsætte beslutningen om, at forbyde gamle brændeovne. Vi er i en situation, hvor Beredskabsstyrelsen og myndigheder i Danmark og vores nabolande opfodre borgerne til, at kunne klare sig uden elektricitet i flere dage. Vi har en gammel brændeovn fra før vi fik fjernvarme, vi fyre aldrig i den, men vi har beholdt den til nødsituationer. Mange hilsner P
Læs høringssvar fra Peter Lind
Indsendt af:
Stine Jahn
Dato: 7. juni 2024
Svarnummer:
8
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg undre mig at man vælger en omstændig og administrativ tung tilgang for at mindske forurening fra brændeovne / fyringsanlæg til fast brændsel. Hvorfor gør man det ikke lovpligtigt, at sætte filter på alle skorstene hvor der er tilknyttet en brændeovn/ fyringsanlæg til fast brændsel 
Læs høringssvar fra Stine Jahn
Indsendt af:
Mirjam Teresa Petersson
Dato: 6. juni 2024
Svarnummer:
7
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg bakker op om forslaget, da jeg selv er temmelig generet af røgen fra de utallige brændeovne i området, navnlig i årets kolde måneder. Ved udluftning om aftenen fyldes hele mit hjem af lugten, og jeg fravælger ofte at tørre tøj udendørs af samme årsag.
Læs høringssvar fra Mirjam Teresa Petersson
Indsendt af:
Susanne Hansen
Dato: 3. juni 2024
Svarnummer:
6
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Sundhed over pejse-hygge. Forbyd alle brændeovne og havepejse i villakvarter. Vi var mange år om at stoppe røg fra cigaretter i offentligt rum, vær nu hurtigere med brændeovnsrøgen. Ofte hygge-fyres der (fyrringsvaner) og det giver ekstra ubehagelig skadelig røg. Jeg ønsker at brændeovne og havepejse, havebål m.m. helt forbydes i større byer og villakvarterer. Det er fornuftigt, færre bliver syge og vores skattekroner kan bruges på sygdom, vi ikke har lært at undgå. Astma og lungesygdomme medfører ofte flere andre omkostningstunge sygdomme for både individ og vores sygehuse, f.eks hjertesygdomme. Tude tosset at den ene nabo hygger sig og den anden bliver mere syg, får et dårligt liv og koster samfundet 20.000 pr mdr. Teknologisk institut informerer på deres hjemmeside: 40 af partikelforureningen herhjemme stammer fra brændeovne. Brændeovne forurener lige så meget som biltrafikken. I fyringssæsonen stiger partikelforureningen til det dobbelte og dette er et gennemsnit. Der måles på et gennemsnit, dvs den fortyndede luft og ikke den luft der går fra naboens skorsten lige ind i dit hus.
Læs høringssvar fra Susanne Hansen
Indsendt af:
Jens Agger
Dato: 3. juni 2024
Svarnummer:
5
By:
København K
Postnr.:
1261
Københavns Kommunes fokus på luftforurening er mildt sagt påkrævet, men vejen er forkert. Som man ser det i nationens politik på reelt alle miljø- og energiområder. Luftforeningen er omsider erkendt som et større sundhedsproblem end tobaksrygning, og den alt dominerende faktor er udstødningsgiften fra forbrændingsmotoren, som heller ikke København gør meget for at begrænse. End ikke forsøge at informere om og da slet ikke at håndhæve eksisterende lovgivning, f.eks. tomgangskørsel (ikke rørt ved siden den fortræffelige miljøborgmester Ammundsen i 1980’erne og 90’erne), eller voldsomt forurenende og ulovligt støjende motorcykler eller busser/lastvogne uden lovbefalede filtre. Myndighederne er passive men gået amok mod brændeovnene, der nemt kan ændre på deres forurening, hvilket man vist har overset. Luftforureningen fra åbne ildsteder synes ligesom i sin tid tobaksrygning at være blevet en taktisk afværgemanøvre, mode og symbolpolitik for at undgå stillingtagen til sagens kerne og det helt store luftforureningsproblem, som er der hele året, trafikkens, hvor røg fra kaminer samles i få måneder af året og nemt kunne løses ved at pålægge brug af partikelfilter/-røgrensning. En gruppe forskere bliver bidt af et her en gal kamin og går amok og mister totalt overblikket, som ved anti-tobakskampagnerne. Til ulykke for samfundet bliver synspunktet bekvem mode, ligesom da det blændende organisation Kræftens Bekæmpelse reducerede sig selv til Tobakkens Bekæmpelse og glemte at bekæmpe de rigtig alvorlige kræftårsager, men kræften blev forøget. Også selvom man men en fremragende ”offentlig ydmygelse og udstødelse af det gode selskab” af kampagne mod rygere fik antallet af rygere ned, undtagen hos de unge, men antallet af lungekræfttilfælde steg alligevel. Men med længere levetid på grund af bedre medicinsk håndtering. Pejse, kaminer og brændeovne har en fordel og er de facto mindre forureningsfarlige, fordi markedet i mange år har solgt fortrinlige røgrens- og partikelfiltre til kaminer/pejse/brændeovne. Dyre men angiveligt virkningsfulde og de kunne hurtigt, nemt og billigt blive bedre. Hvorfor i alverden har miljømyndighederne ikke for længst krævet eller støttet udvikling af brugbare filtre, dvs. medvirke til at gøre endnu mere effektive. Blot noget så simpelt som at definere en effektivitetsgrad.  Markedet er der, og en masseproduktion og flere fabrikanter ville kunne få prisen ned og kvaliteten op. Det ville have betids og aktiv interesse for miljøet og sundheden fremfor blindt blot at forbyde. Forbuddet bør gælde åben-ild-steder, der IKKE installerer røgrens/partikelfilter på deres skorstene, og iværksættelse af periodiske kontroller af vedligeholdelsen af filtrene. En passende opgave og desuden en løbende indtægt for skorstensfejermesteren, som jeg af erfaring ved er fagligt kompetente, da vi for ca. 40 år siden fik reetableret vores pejs og betalte 30-40.000 kr. for at miljøsikre den. Pejsefirmaerne og myndighederne skal blive bedre til at forhindre forurening uden blindt at forbyde antagelig en af hjemmets vigtigste mentalhygiejniske indretninger, som selvsagt ikke må være til gene eller skade for omgivelserne. Også Danmark har begået så ufatteligt mange også grove og alvorlige fejl i sundheds- og miljøbeskyttelse, og igen er vi med dette pejse-initiativ kommet på afveje. Vi læser om dem stort set hver dag og nye kommer til. Som med klimadebatten, der er gået helt galt, fordi vi glemte, at det var en debat om unødvendig og farlig men i praksis tilladt forurening, altså også den farlige. Af samme grunde er forureningen blevet tidens alvorligste sundhedstrussel og sygdomsfremkalder, især fordi den igen og igen bliver påvist uden kontrol og præget af politiker- og myndigheds-ligegyldighed og sjusk.   Vi skulle nødigt med byernes luftforurening igen rode os ud i en miljøfadæse, som vi gjorde det i den såkaldte klimaindsats ved at etablere gigantiske centrale vind- og solanlæg, som vandaliserer miljøet og naturen og gør landet ekstremt sårbar i tilfælde af konflikter, fordi man kan lukke hele landet ned på nogle få knapper. Hvilken ubegribelig dumhed, de centrale kæmpe anlæg, som kun er til økonomisk gavn for elselskaber. Princippet og forskningen burde gå mod ”hver ejendom sin egen energiforsyning” gennem små, støjfri husstandsvindmøller, husstandssolceller (som kræver en betydelig indsats på udviklingsrådet for at løse de store æstetiske problemer med de grimme anlæg) og husstands-jordvarmeanlæg i stedet for dette pjank med gigantiske natur-maltrakterende vind/solanlæg og plastre de sidste rester af natur til med hæslige master/elkabler.  Æstetikken, naturen og miljøet bliver ofret ikke kun af mangel på visioner og fantasiløshed hos politikere og forskere, men tilsyneladende også en som et resultat af en uhørt aggressiv en enøjet propaganda fra elselskabernes side for at forsøge at indbilde os, at dette at ødelægge af naturen og at plastre landskabet til med hæslige anlæg og elmaster er for miljøets skyld. Forskningen skal flyttes til at være i samfundets tjeneste og ikke er f.eks. elselskabernes. Hvornår er ”grøn energi”, dvs. miljørigtig, blevet accepteret som det samme som systematiske naturmassakrer? Tilsidesættelse af forsyningssikkerheden gennem unaturlig centralisering ufortalt.
Læs høringssvar fra Jens Agger
Indsendt af:
Henrik Ravnild
Dato: 2. juni 2024
Svarnummer:
4
By:
København Nv
Postnr.:
2400
Hvorfor lige 2008? Vi flyttede ind i oktober 2008 og var glæde for den fine brændeovn. Siden da har vi løbende spurgt vores skorstensfejer om brændeovnens tilstand og hans vurdering er så sent som i sidste måned, at den brænder så fint og at vi på ingen måder skal skifte den ud til en nyere model. Vi er derfor forundrede over, at man bare fastsætter en skæringsdag uden individuel vurdering.
Læs høringssvar fra Henrik Ravnild
Indsendt af:
Marianne Hansen
Dato: 2. juni 2024
Svarnummer:
3
By:
København NV
Postnr.:
2400
Jeg støtter forslaget - det er grotesk at ældre brændeovne nu udleder mere partikelforurening end trafikken - med hjertekar- og lungesygdomme til følge. Så lad os få fremmet folkesundheden
Læs høringssvar fra Marianne Hansen
Indsendt af:
Bent Fischer
Dato: 2. juni 2024
Svarnummer:
2
By:
København S.
Postnr.:
2300
Støtter forslaget , vi skal gøre alt hvad vi kan for at nedbringe partikelforureningen og beskytte miljøet.
Læs høringssvar fra Bent Fischer
Indsendt af:
Noah Boe-Whitehorn
Dato: 22. maj 2024
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Kgl. Bygningsinspektør
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Det er glædeligt at beskyttelsen af kulturhistoriske interesser er indskrevet i forskriften, da historiske brændeovne, pejse og andre varmekilder bør være et væsentligt bevaringshensyn i denne sammenhæng. Disse interesser er fint beskyttet i brændeovnsbekendtgørelsen (BEK nr. 199 af 04/02/2022). I den forbindelse vil jeg ikke undlade at bemærke at formuleringen i det foreliggende udkast til §3 stk. 2 synes uklar. Der henvises til begrebet “antikke brændeovne, brændeovne og pejseindsatse”. Man kunne i stedet med fordel bruge begrebet “Historiske rumopvarmere” som også brugt i brændeovnsbekendtgørelsen. Ligeledes kan teksten læses som der alene er tale om ovne og indsatser i fredede bygninger hvilket er stærkt uheldigt. Man bør i stedet lade henvisning til de oplistede ovne i bilag 1 der tillige omfatter øvrige historiske ovne af kulturhistorisk værdi stå alene for at undgå denne uklarhed. Det er her væsentligt at minde om at der findes et meget lille antal historiske rumopvarmere i Københavns Kommune, og at en del af disse ikke er opstillet i fredede bygninger. Ligeledes må der påmindes om at histioriske rumopvarmere ikke omfattes af Bygningsfredningslovens formålsparagraf andet end indirekte som træk af den samfundsmæssige udvikling. Denne uklarhed kan undgås ved at stryge henvisningen til fredede bygninger. I bilag 1 bemærkes at punkterne 5-7 er et sammenhængende punkt. Tilsvarende gælder for punkt 11-12. Begrebet “antikke” her bør ligesom i §3 erstattes af “historiske” som enheder fremstillet eller bygget før 1920.
Læs høringssvar fra Noah Boe-Whitehorn