Luftfoto over lokalplanområdet

Nansensgade tillæg 1 - lokalplanforslag

Lokalplantillægget skal gøre det muligt at etablere serviceerhverv, såsom hotel og kontor samt flere boliger i baghuset.

Høringsfrist:

26. august 2024
Indsendt af:
Peter
Dato: 26. august 2024
Svarnummer:
27
By:
Copenhagen
Postnr.:
1366
Byen drukner allerede i turister. Der behov for flere boliger - ikke hoteller.
Læs høringssvar fra Peter
Indsendt af:
Frederik
Dato: 26. august 2024
Svarnummer:
26
By:
København
Postnr.:
1370
Jeg skriver for at udtrykke min bekymring og modstand mod det foreslåede tillæg til lokalplan 234, som vil tillade etablering af hotelvirksomhed i ejendommen på Nørre Søgade 35. København har ikke behov for flere hoteller, men derimod flere anvendelige boliger, især i Indre By. Etableringen af et hotel i denne ejendom vil utvivlsomt medføre betydelige gener for de omkringliggende ejendomme og deres beboere. Vi vil opleve øget trængsel, støj, affald og andre gener, som ikke hører hjemme i et boligområde.  Derudover har vi allerede oplevet betydelige støjgener fra installeringen af bygningens nye køleanlæg. Støjniveauet er så højt, at det påvirker vores dagligdag og nattesøvn. Jeg frygter, at yderligere erhvervsmæssig aktivitet i bygningen kun vil forværre disse forhold. Jeg håber, at mine bekymringer vil blive taget alvorligt, og at der vil blive taget hensyn til de nuværende beboeres trivsel, når beslutningen om lokalplantillægget træffes.
Læs høringssvar fra Frederik
Indsendt af:
Søren Gjelstrup Jessen
Dato: 26. august 2024
Svarnummer:
25
By:
København K
Postnr.:
1367
Indre by mangler boliger, ikke flere hoteller eller kontorpladser. Det bliver dyrere og dyrere at finde bolig i byen, og flere og flere familier må søge ud af byen, fordi kvadratmeterprisen er for dyr. Det pågældende baghus ligger i et af indre bys bedste og mest børnevenlige gårdmiljøer. Der er rigtigt mange, som står i kø for at få bolig i området og i særdeleshed i forbindelse med lige præcis denne gård. Samtidig er vi i gården rigtigt mange børnefamilier, som bliver boende på lidt for få m2, netop fordi gården har et helt unikt miljø for børn og et fællesskab, der minder om fællesskabet på en villavej i provinsen. Det er en rigtig god ide at omdanne det pågældende baghus til boliger, så endnu flere børn forhåbentligt kan få glæde af af gården og det gode miljø.  Derimod er det en dårlig ide at optage plads i et af indre bys bedste og mest børnevenlige gårdmiljøer kontormiljøer. Og det er decideret uhensigtsmæssigt at give mulighed for etablering af serviceerhverv som restauranter og hoteller i baghuset. Hoteller og restauranter larmer og gæsterne fra hoteller og restauranter vil helt naturligt ikke have den samme respekt for gårdmiljøet og de mange børn, der færdes i gården. At give tilladelse til hotel og restaurantdrift i dette baghus er en omvendt Robin Hood. Man tager fra nogle københavnske børn (og forældre) for at give til turister (og især de, der tjener penge på turisterne). Hvis beslutningstagerne vil træffe den rigtigt beslutning, så sørger de for, at lidt flere københavnske børn for mulighed for at vokse op i et af indre bys bedste gårdmiljøer - i stedet for at gården bliver omdannet til en turistdestination.
Læs høringssvar fra Søren Gjelstrup Jessen
Indsendt af:
Christina Martiny Moltke
Dato: 26. august 2024
Svarnummer:
24
By:
København K
Postnr.:
1367
Til rette vedkommende,  Jeg tilslutter mig flere kommentarerne i høringssvarerne vedr. muligheden for at benytte bygningen som hotel. Dette mener jeg ikke bør være en mulighed.  Jeg bor selv i gården med et lille barn og der er et fantastisk og unikt fællesskab i gården på tværs af aldre og beboerne indbyrdes, som jeg kan frygte bliver udfordret, hvis der kommer til at være fri passage fra et hotel. Som det formuleres så fint i et andet høringssvar:  Der er i den grad brug for flere boliger til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat. Der er IKKE brug for flere hoteller i indre by. Ejendommen er forbundet til et fælles gård/have-areal, der deles af en række andels- og lejeforeninger. Det vil ændre sammenhængskraften og trygheden for de menneske, herunder børnefamilier og ældre mennesker, hvis der pludselig bliver direkte passage fra et hotel med skiftende gæster, som ikke har et fast tilhørsforhold og ansvarsfølelse for det fine fællesskab, der er skabt.   
Læs høringssvar fra Christina Martiny Moltke
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 23. august 2024
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Helle
Dato: 23. august 2024
Svarnummer:
22
By:
København K
Postnr.:
1367
Jeg mener, at der er brug for flere billige boliger, til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat - IKKE flere hoteller i Indre By! Jeg har boet 10 år i gården og er meget enig i betragtningerne, som bla. svar nr. 11 og nr. 12 påpeger. 
Læs høringssvar fra Helle
Indsendt af:
Hanne
Dato: 19. august 2024
Svarnummer:
21
By:
København K
Postnr.:
1204
Jeg kan ikke gå ind for hotel på denne lokation - er helt enig med flere af høringssvarene, bl.a. nr. 11, som påpeger, at der mangler flere boliger i Indre København og IKKE mere hotelkapacitet. 
Læs høringssvar fra Hanne
Indsendt af:
Mogens Nygaard Christoffersen
Dato: 16. august 2024
Svarnummer:
20
By:
København
Postnr.:
1055
For 150 år siden ønskede bystyret at bebygge byen så tæt så muligt i brokvartererne, som var de umiddelbare udbygningsmuligheder. Det resulterede i nybygget slum med alt for lidt lys og luft. Det blev for små muligheder for livets udfoldelse. Ved hjælp af planlovgivningen lykkedes det i 80’erne og de kommende år at undgå nybyggeri med alt for få friarealer og udfoldelsesmuligheder for børn og voksne i tætbyen. Nu har Københavns kommune vist at de intet har lært og vil give muligheder for at omgå de byplanmæssige restriktioner med alt for høje bebyggelsesprocenter og manglende friarealer. For at sikre os imod gentagelser af fortidens synder må bebyggelsesprocenter overholdes, således at der ikke kan bygges med mere end bebyggelsesprocenter med 110 pct. Hermed udgåes højhusenes lange skygger og ødelæggelser af  menneskers livsudfoldelse. der skal være bopælspligt for boliger i København. Vi skal ikke overbebygge grundene til tomme ejerboliger. Og der skal indføres stramme huslejerestriktioner igen, så almindelige mennesker med børn igen får råd til at bo i byen.
Læs høringssvar fra Mogens Nygaard Christoffersen
Indsendt af:
Anne Löfstedt
Dato: 16. august 2024
Svarnummer:
19
By:
København
Postnr.:
2100
Jeg kan ikke gå ind for forslaget. Vi har brug for boliger til almindelige folk, der ønsker at bo i København ikke hotelværelser til turister. 
Læs høringssvar fra Anne Löfstedt
Indsendt af:
Oliver Kjelsø
Dato: 16. august 2024
Svarnummer:
18
By:
København k
Postnr.:
1455
Jeg er i særdeleshed enig med høringssvar nr. 17 som glimrende beskriver hvorfor forslaget bør frafaldes.    Høringssvar 17#: Forslaget bør frafaldes, da det ikke er gennemtænkt og vurderes at være i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger …" Der er ikke brug for flere hoteller i København, men flere anvendelige boliger, ikke mindst i Kbh. K!  
Læs høringssvar fra Oliver Kjelsø
Indsendt af:
Kasper Brenøe Isbrand
Dato: 16. august 2024
Svarnummer:
17
By:
København K
Postnr.:
1370
Forslaget bør frafaldes, da det ikke er gennemtænkt og vurderes at være i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger …" Der er ikke brug for flere hoteller i København, men flere anvendelige boliger, ikke mindst i Kbh. K. Etablering af hotelvirksomhed i ejendommen kan potentielt medføre gener for de omkringliggende ejendomme og deres beboere i form af øget trængsel, støj, affald og andre gener, såsom adgang for turister til den fine fælles gårdhave med legeplads, der aktuelt deles af en række andels- og lejeforeninger og udgør et smukt lokalt fællesskab.
Læs høringssvar fra Kasper Brenøe Isbrand
Indsendt af:
Annette Mainz
Dato: 29. juli 2024
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
Søblik
By:
Kbh K
Postnr.:
1367
Der mangler boliger i København.  Der er derfor ingen fornuftige begrundelser for at nedlægge boliger og konvertere dem til hoteller/hotellejligheder. Forslaget er i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans overordnede ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger …" Bliver forslaget vedtaget kan ejeren af ejendommen i princippet omdanne ALLE m2 til erhverv. Det kan i øvrigt undre, at "Anvendelsen af ejendommen i dag er overvejende kontor med boliger i den øverste etage", når lokalplan 234 Nansensgade fastlægger "ejendommens anvendelse (...) til boligformål med mulighed for at indrette butiks- og kontorlokaler og lignende i stueetagen mod Nørre Søgade". Der er i den grad brug for flere boliger til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat. Der er især brug for billige leje-, andels- og ejerlejligheder til f.eks. unge og studerende på de nærliggende uddannelsessteder. Der er IKKE brug for flere hoteller i Indre By og især ikke i vores kvarter.
Læs høringssvar fra Annette Mainz
Indsendt af:
Oskar Askov
Dato: 28. juli 2024
Svarnummer:
15
By:
København K
Postnr.:
1369
Den varige lejeledighed i ejendommen vidner om, at udbuddet på kontorlejemål i København overstiger efterspørgslen. En del af årsagen kan formentligt skyldes, at man i nye lokalplaner, særligt Nord og Sydhavn, har bygget uforholdsmæssigt mange kontor-m2, og for få bolig-m2. Manglen på parkeringspladser og en jævn afstand til offentlig transport har gjort ejendommen mindre attraktivt som kontorlejemål, relativt til Københavns nye bydele. Ønsket om at ændre anvendelse er derfor helt forståeligt. Jeg er ikke enig i udsagnet om, at Nansensgadekvarteret er belastet af turister. Nok støder man på en rullekuffert i ny og næ, men det er realiteten på enhver gade i en europæisk storby. Hensynet til at øge udbuddet af boliger må afvejes i forhold til hensynet til den private ejendomsret. I fraværet af en dokumenterbar 'overturisme' i Nansensgadekvarteret er det min opfattelse, at et afslag på lokalplansforslaget ikke kan retfærdiggøres. Borgerrepræsentationen opfordres dog stadig på det kraftigste at øge boligudbuddet i Københavns Kommune.
Læs høringssvar fra Oskar Askov
Indsendt af:
Karina Tørnsø
Dato: 27. juli 2024
Svarnummer:
14
By:
København K
Postnr.:
1366
Som bestyrelsesmedlem af ‘nabogårdens’ Gårdlaug, Nørresøgade Kareens Gårdlaug støtter vi op om Søblik’s høringssvar.    som tilføjelse til dette, kan vi kommentere, at vi ikke ønsker et kvarter som servicerer den voksende turisme på præmis af, at vi beboere bliver skubbet til hjørne. Nansensgade er et stærkt og lokalt-drevet kvarter. Vi har selvfølgelig også plads til andet en beboere, og det er små hyggelige og gode erhverv. Hvis man konverterer flere m2 om til turisme-formål i dette kvarter, vil det affolkes; og hvad kommer turisterne så for?   Byen ER for Borgerne.
Læs høringssvar fra Karina Tørnsø
Indsendt af:
Janne Thorning
Dato: 27. juli 2024
Svarnummer:
13
By:
København K
Postnr.:
1367
Jeg modsætter mig på det kraftigeste det fremlagte forslag.   Forslaget vurderes at være i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans overordnede ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger …" Bliver forslaget vedtaget kan ejeren af ejendommen i princippet omdanne ALLE m2 til erhverv. Det kan i øvrigt undre, at "Anvendelsen af ejendommen i dag er overvejende kontor med boliger i den øverste etage", når lokalplan 234 Nansensgade fastlægger "ejendommens anvendelse (...) til boligformål med mulighed for at indrette butiks- og kontorlokaler og lignende i stueetagen mod Nørre Søgade". Der er i den grad brug for flere boliger til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat. Der er især brug for billige leje-, andels- og ejerlejligheder til f.eks. unge og studerende på de nærliggende uddannelsessteder. Der er IKKE brug for flere hoteller i Indre By og især ikke i vores kvarter. Ejendommen er forbundet til en fælles gårdhave med legeplads, der deles af en række andels- og lejeforeninger. Det vil ændre sammenhængskraften og trygheden for de menneske, herunder børnefamilier og ældre mennesker, som jeg er en af, hvis gården bruges af skiftende hotelgæster uden et fast tilhørsforhold og ansvarsfølelse for det fine fællesskab, vi har skabt. Da gården er et aflukket område er det især trygt for os alle at lade vores børn og børnebørn færdes frit i gården og selvfølgelig også trygt og rart for os voksne at opholde os der og lade vores vinduer være åbne for at nyde frisk luft og den hyggelige leben der er i gården. Desuden betaler alle ejendommene en stor sum til vedligeholdelse af gården, hvilket giver alle os fastboende en fælles interesse og ansvar til opretholdelse af en hyggelig og tryg gård. Det er heller ikke behandlet i forslaget, hvordan den stigende mængde affald skal håndteres, hvis der etableres hotel i bygningerne. Hoteldriften i sig selv forventer jeg vil føre til f.eks. ydet lydegener. Kvarteret har desuden ikke kapacitet til at imødekomme den mulige øget trafik og parkeringsbehov. Københavns kommune opfordres til at trække forslaget tilbage med undtagelse af den del af forslaget, der gør bygningen bevaringsværdig. Derudover opfordres relevant kommunal forvaltning til at sørge for at den nuværende lokalplans bestemmelser om anvendelse overholdes. 
Læs høringssvar fra Janne Thorning
Indsendt af:
Justina Thorning Clark
Dato: 27. juli 2024
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
AB Søblik
By:
København K
Postnr.:
1367
Som formand for AB Søblik Kjeld Langes Gade 7 og 7A skriver jeg på vegne af hele vores forening. Vi er aldeles utilfredse over, at vi ikke er blevet kontaktet direkte vedrørende denne høring og har i stedet skulle høre om det fra formanden for gårdlauget. Forslaget vurderes at være i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans overordnede ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger …" Bliver forslaget vedtaget kan ejeren af ejendommen i princippet omdanne ALLE m2 til erhverv, som det fremgår tydeligt på tegning 2 i forslaget. Det kan i øvrigt undre, at "Anvendelsen af ejendommen i dag er overvejende kontor med boliger i den øverste etage", når lokalplan 234 Nansensgade fastlægger " ejendommens anvendelse (...) til boligformål med mulighed for at indrette butiks- og kontorlokaler og lignende i stueetagen mod Nørre Søgade". Der er i den grad brug for flere boliger til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat. Der er især brug for billige leje-, andels- og ejerlejligheder til f.eks. unge og studerende på de nærliggende uddannelsessteder. Der er IKKE brug for flere hoteller i Indre By og især ikke i vores kvarter. Ejendommen er forbundet til en fælles gårdhave med legeplads, der deles af en række andels- og lejeforeninger. Det vil ændre sammenhængskraften og trygheden for de menneske, herunder børnefamilier og ældre mennesker, hvis der pludselig bliver direkte passage fra et hotel med skiftende gæster, som ikke har et fast tilhørsforhold og ansvarsfølelse for det fine fællesskab, der er skabt. Da gården er et aflukket område er det især trygt for børnefamilierne at lade deres børn færdes frit i gården og lade de større børn være derude uden konstant opsyn. Denne tryghed forsvinder, hvis der konstant er skiftende hotelgæster der benytter gården. Desuden betaler alle ejendommene en stor sum til vedligeholdelse af gården, hvilket giver alle os fastboende en fælles interesse og ansvar til opretholdelse af en hyggelig og tryg gård. Det er heller ikke behandlet i forslaget, hvordan den stigende mængde affald skal håndteres, hvis der etableres hotel i bygningerne, ligesom hoteldrift også kan forventes at føre til store ventilationsanlæg, som vil skæmme og larme. Kvarteret har desuden ikke kapacitet til at imødekomme den mulige øget trafik og parkeringsbehov. Københavns kommune opfordres til at trække forslaget tilbage med undtagelse af den del af forslaget, der gør bygningen bevaringsværdig. Derudover opfordres relevant kommunal forvaltning til at sørge for at den nuværende lokalplans bestemmelser om anvendelse overholdes.       
Læs høringssvar fra Justina Thorning Clark
Indsendt af:
Martin Collignon
Dato: 21. juli 2024
Svarnummer:
11
By:
København
Postnr.:
1370
Til rette vedkommende, Vedrørende forslag til tillæg 1 til lokalplan 234 Nansensgade ønsker jeg at fremføre følgende bekymringer og forslag: Eksisterende problemer: Der er allerede betydelige støjgener fra naboejendommens ventilationsanlæg, særligt mærkbare om sommeren og i aften- og nattetimerne. Dette problem er aktuelt under undersøgelse af kommunen. Støjgenerne forstærkes markant af gårdrummets akustik mellem bygningerne. For at illustrere problemets omfang, vedlægger jeg en lydoptagelse optaget d.d.: https://photos.app.goo.gl/sf23CzWUjhz89N3v7 Grundet den nære beliggenhed til den trafikerede Nørre Søgade er vi i naboejendommen nødsaget til at holde vinduerne mod gaden lukkede for at minimere støj og luftforurening. Dette medfører, at åbne vinduer og døre mod gården ofte er vores eneste mulighed for at få luft ind i ejendommen, hvilket gør støj i gården særdeles problematisk for beboernes livskvalitet og sundhed. Forventede forværringer ved ændret anvendelse: En omdannelse til f.eks. hotel vil sandsynligvis forværre de nuværende forhold betydeligt: Øgede ventilationskrav vil medføre mere støj fra tekniske installationer. 24-timers drift vil uundgåeligt skabe øget aktivitet i aften- og nattetimerne. Hyppigere kørsel af servicekøretøjer og leverancer vil generere yderligere støj. Forslag til ændringer i lokalplansforslaget: For at imødekomme både ønsket om udvikling og hensynet til eksisterende beboere, foreslår jeg følgende tilføjelser: Udvidet støjvurdering: Før der gives tilladelse til ændret anvendelse, skal der udføres en omfattende støjvurdering, der inkluderer: a) Måling af eksisterende støjniveauer i gårdrummet og tilstødende ejendomme. b) Modellering af forventede støjniveauer ved ændret anvendelse. c) Vurdering af kumulative effekter fra eksisterende og nye støjkilder. Skærpede krav til tekniske installationer: I tillæg til § 5, stk. 1, tilføjes: "Alle nye tekniske installationer skal designes og placeres, så de ikke medfører en stigning i det samlede støjniveau i gårdrummet eller tilstødende ejendomme. Dette skal dokumenteres før ibrugtagning." Løbende støjovervågning: Som tilføjelse til § 8, stk. 2: "Der skal årligt foretages støjmålinger for at dokumentere, at grænseværdierne fortsat overholdes. Resultaterne skal gøres tilgængelige for beboerne i de tilstødende ejendomme." Trafikhåndtering: Tilføj en bestemmelse under § 3 om anvendelse: "Ved ændret anvendelse skal der udarbejdes en plan for håndtering af servicetrafik og varelevering, der minimerer støjgener i gårdrummet, særligt i aften- og nattetimerne." Fastholdelse af boligandel: For at bevare områdets karakter foreslås det at tilføje under § 3, stk. 2: "Minimum 25% af etagearealet skal fortsat anvendes til helårsboliger." Betinget ibrugtagning: Tilføj til § 8, stk. 2: "Før ibrugtagning til ny anvendelse skal det dokumenteres, at de eksisterende støjproblemer er løst, og at den nye anvendelse ikke vil medføre en forværring af støjforholdene for naboejendommene." Disse forslag vil sikre en bedre balance mellem udvikling og hensyn til eksisterende beboere, samtidig med at de giver mulighed for en kontrolleret omdannelse af ejendommen. Jeg håber, at mine bekymringer og forslag vil blive taget i betragtning i den videre planlægningsproces. Med venlig hilsen,
Læs høringssvar fra Martin Collignon
Indsendt af:
Monica Carlsson
Dato: 13. juli 2024
Svarnummer:
10
By:
København
Postnr.:
1367
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det svar, som Anna Høybye fra min boligforening, A/B søblik har afgivet.  Mvh Monica Carlsson
Læs høringssvar fra Monica Carlsson
Indsendt af:
Lene Gade Hansen
Dato: 11. juli 2024
Svarnummer:
9
By:
Kbh-K
Postnr.:
1367
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det svar, som Anna Høybye fra min boligforening, A/B søblik har afgivet. Som andre vel(over)besøgte turistbyer i Europa, bør København værne om udbuddet af almindelige boliger til overkommelige priser for lokalbefolkningen. Ikke flere hoteller i centrum! Venlig hilsen Lene
Læs høringssvar fra Lene Gade Hansen
Indsendt af:
Sara Frimer Moos
Dato: 7. juli 2024
Svarnummer:
8
By:
København k
Postnr.:
1367
Der er ikke behov for flere hoteller i indre by, der er tværtimod større behov for flere boliger, således at København fortsat er for borgerne.  København skal være en by man kan bo i.
Læs høringssvar fra Sara Frimer Moos
Indsendt af:
Anna Høybye
Dato: 6. juli 2024
Svarnummer:
7
By:
København K.
Postnr.:
1367
Forslaget vurderes at være i direkte strid med intentionen bag Indre By Lokaludvalgs Bydelplans overordnede ambition om at "øge boligmassen i Indre By ved at konvertere kontorer til boliger og ved at dæmme op for anvendelse af boliger/ejendomme til hotellignende virksomhed, fx Airbnb." Bliver forslaget vedtaget kan ejeren af ejendommen i princippet omdanne ALLE m2 til erhverv, som det fremgår tydeligt på tegning 2 i forslaget. Det kan i øvrigt undre, at "Anvendelsen af ejendommen i dag er overvejende kontor med boliger i den øverste etage", når lokalplan 234 Nansensgade fastlægger " ejendommens anvendelse (...) til boligformål med mulighed for at indrette butiks- og kontorlokaler og lignende i stueetagen mod Nørre Søgade". Der er i den grad brug for flere boliger til fastboende københavnere, der betaler kommuneskat. Der er IKKE brug for flere hoteller i indre by. Ejendommen er forbundet til et fælles gård/have-areal, der deles af en række andels- og lejeforeninger. Det vil ændre sammenhængskraften og trygheden for de menneske, herunder børnefamilier og ældre mennesker, hvis der pludselig bliver direkte passage fra et hotel med skiftende gæster, som ikke har et fast tilhørsforhold og ansvarsfølelse for det fine fællesskab, der er skabt.  Det er heller ikke behandlet i forslaget, hvordan den stigende mængde affald skal håndteres, hvis der etableres hotel i bygningerne, ligesom hoteldrift også kan forventes at føre til store ventilationsanlæg, som vil skæmme og larme. Københavns kommune opfordres til at trække forslaget tilbage med undtagelse af den del af forslaget, der gør bygningen bevaringsværdig. Derudover opfordres relevant kommunal forvaltning til at sørge for at den nuværende lokalplans bestemmelser om anvendelse overholdes.   
Læs høringssvar fra Anna Høybye
Indsendt af:
Kira
Dato: 29. juni 2024
Svarnummer:
6
By:
København K
Postnr.:
1304
Der er ikke behov for flere hoteller og/eller hotel lejligheder i København. Kommunen taler gang på gang ind i manglen på boliger i hovedstaden, men foreslår nu flere hoteller til gavn for turisterne?  Indre By består allerede af for tæt pakket turisme, der mangler intiativ til at guide turisterne ud af byen og ud i nærområderne, som gevaldigt også har brug for de penge turisterne kommer med. Derfor bør Københavns Kommune ikke bakke op om hotel byggerier, turisterne skal nok komme til København og Indre By. Yderligere fremstår bygningen i sig selv som en del af den Københavnske historie heriblandt udseende. De sidste mange hotellet/hotel lejligheder der er skudt op i Indre by har ændret facade og stil så de skiller sig ud fra “mængden”. Hvilket bidrager negativt til “det københavnske” udseende som turisterne netop kommer for at fange på billeder. Til sidst bør Kommunen/Lokaludvalget mfl. overveje, hvad der kan gøres ved den tæt pakkede turisme. Bydelen begynder at bestå mere og mere af ikke lokalboende, hvilket tydeligt kan ses i bybilledet i form af øgede mængder skrald på gaden, larm fra nattelivet og uden for høj sæson døde spots i gader og stræder, hvor hoteller, souvenir butikker og andet ligger næsten tomt hen indtil næste turisme ryk.
Læs høringssvar fra Kira
Indsendt af:
Anne Ingevold
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
3557435
By:
København K
Postnr.:
1367
Flertallet i Borgerrepræsentationen bruger behovet for flere boliger som argument for at bebygge grønne områder som Amager Fælled og ødelægge havmiljøet ved Lynetteholm. Og nu fremsættes så et forslag om at nedlægge boliger i Indre By. Dette er ikke blot dobbeltmoralsk, det er også en hån mod de 600.000 københavnere, der betaler skat til kommunen. Ud med det lokale og ind med rullekufferterne. Til glæde for hvem? Hvordan påvirker det infrastrukturen og lokalånden, når turister, der skal transporteres rundt, erstatter fastboende borgere? Hvad koster turismeinfrastrukturen, og hvad kunne skattepligtige indbyggere bidrage med, hvis nye hoteller i stedet var almennyttige boliger? Det er københavnerne, der skal styre byens udvikling, ikke kapitalinteresser og økonomisk gevinst.
Læs høringssvar fra Anne Ingevold
Indsendt af:
Thomas Roland
Dato: 28. juni 2024
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Tak for den tilsendte offentliggørelse af forslag til tillæg 1 til lokalplan 234 Nansensgade. Københavns Museum har gennemgået forslaget med henblik på vurdering af de kulturhistoriske forhold. Da tillægget til lokalplanen udelukkende omfatter ændret anvendelse af eksisterende ejendomme og ingen egentlig ændring i kvarterstruktur m.v., ligesom det angives, at facaden mod gaden bør bevares og det fremgår af tidligere materiale vedr. VVM-vurdering, at der i forbindelse med anvendelsesændringen vil blive sat krav for evt. tiltag der kommer til at påvirke facaden, vurderer museet, at de primære kulturhistoriske værdier ikke vil blive påvirket væsentligt af tillæggets angivelser. Som også anført tidligere, anbefaler museet, at de kommende vilkår i videst mulige omfang bør sikre en uændret facadestruktur og -fremtoning – også i forhold til vinduernes udtryk m.v. Venlig hilsen Thomas Roland Museumsinspektør, Arkæolog Københavns Museum Tlf.: +45 2155 9610 Mail: ez4e@kk.dk
Læs høringssvar fra Thomas Roland
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 18. juni 2024
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Metroselskabet har ingen kommentarer til lokalplanforslaget, grundet projektets lokation, som er udenfor Metroens servitutzone. 
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S
Indsendt af:
Søren Vinholt-Rasmussen
Dato: 12. juni 2024
Svarnummer:
2
By:
København K
Postnr.:
1300
Hellere boliger end hoteller
Læs høringssvar fra Søren Vinholt-Rasmussen
Indsendt af:
Peter MUschinsky
Dato: 10. juni 2024
Svarnummer:
1
By:
København K
Postnr.:
1054
Det er (endnu et) forslag som vi skade København hvis det gennemføres. Der mangler boliger i København.  Der er derfor ingen fornuftige begrundelser for at nedlægge boliger og konvertere dem til hoteller/hotellejligheder. København har en turismestrategi som handler om at sprede turismen til nye og andre områder af København, end Indre By.  Dette forslag går den anden vej (som flere andre forslag om at etablere flere hoteværelser/hotellejligheder i indre by).  Der skal IKKE være flere turister i Indre By. Tvært imod. Flertallet i Borgerrepræsentationen bruger b.l.a. behovet for flere boliger som begrundelse for at bebygge vores grønne områder (Amager Fælled) og ødelægge vores havmiljø (Lynetteholm), og nedlægger så samtidig boliger i Indre by.  Det er ikke alene dobbeltmoralsk, det er en hån imod de ca. 600.000 københavnere der betaler skat til Københavns Kommune. Jeg savner en beregning af hvordan turismen bidrager til københavns Kommunes økonomi.  Hvad vil den økonomiske forskel være når man konverterer boliger hvor beboerne betaler skat til Københavns Kommune, med hoteværelser-/lejligheder?  Hvilke krav stiller det til infrastrukturen når det er turister der skal transporteres, frem for indbyggere som transporterer sig selv?  Hvad er omkostningerne til turisme-infrastruktur, og hvad ville skattepligtige indbyggere bidrage med hvis ny hoteller var almennyttige boliger i stedet for? København er ved at blive udviklet til at være "oplevelsespark København".  Noget som turister besøger 1 - 3 dage for at tage videre.  Når de er her bor de på hoteller som ikke betaler skat i DK, spiser på McDonalds som heller ikke betaler skat i DK.  Drikker en øl på et værtshus som ejes af et firma som betaler skat på Cayman Islands, eller .... Københavns udvikling skal styres af københavnerne - ikke af kapitalinteresser og muligheder for økonomisk gevinst. Så, nej til at konvertere boliger til hotelværelser/hotellejligheder.
Læs høringssvar fra Peter MUschinsky