Oprettet: 12. maj 2024
Svarnummer:
28

Indsendt af

Martin Sørensen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

 

Til: Københavns Kommune  

Børne- og Ungdomsforvaltningen   

12 Maj 2024

 

Vedrørende: Høringssvar angående forslaget om distriktsændring for Brønshøj Skole – flytning af rode 256 til Kirkebjerg Skole [1]

 

Kære Børne- og Ungdomsforvaltning,

 

Som borgere i rode 256, Brønshøj, ønsker vi at fremlægge vores bekymringer vedrørende det foreslåede distrikts skifte fra Brønshøj Skole til Kirkebjerg Skole. Vi indstiller til at forslaget om at flytte rode 256 fra Brønshøj Skole til Kirkebjerg frafaldes.

Som indledning vil vi gerne henvise til Venstres udtalelser i forbindelse med at de foreslåede ændringer af rode 277 ikke blev til noget i 2022:

 

Borgerrepræsentationen skal torsdag den 22. september tage stilling til, om skoledistriktet for Brønshøj Skole skal ændres. Det drejer sig konkret om at flytte rode 277 – kvarteret der omgrænses af Frederikssundsvej, Håbets Allé, Fuglsang Allé og Brønshøjvej – fra Brønshøj Skole til Bellahøj Skole.

Venstre stemmer klart imod forslaget.

Det gør vi fordi, at en ændring af skoledistriktet ikke er nødvendig, og konsekvenserne er vidtrækkende. Vi har i Københavns Kommune en række klare principper i forbindelse med distriktsændringer for skolerne, der omhandler mindst mulig indgriben, kapacitetsudnyttelse, balanceret elevsammensætning for så vidt angår socioøkonomi og sikre skoleveje. Jeg mener ikke principperne er opfyldt her.

Der er tale om en midlertidig kapacitetsudfordring. Brønshøj Skole er en 4-sporet skole. Ifølge befolkningsprognosen forventes det, at det vil nødvendigt at oprette fem 0. klasser næste år, men året forventes der igen at starte fire 0. klasser.

En midlertidig udfordring skal ikke løse med en permanent distriktsændring, der på papiret kun flytter 14 børn fra Brønshøj til Bellahøj Skole, men skaber stor indgriben for familierne i området.

Det giver måske mening på papiret at rykke rundt på elever mellem de to skoler, men virkeligheden opfører sig sjældent på samme måde. Der er i stedet en risiko for at flere af de berørte familier helt vil fravælge folkeskolen.

Vores folkeskoler i København klarer sig hele tiden bedre, og flere vælger heldigvis folkeskolen til. Det skal vi til stadighed værne om og i stedet bruge vores ressourcer på.

Af Heidi Wang (V), børne- og ungdomsordfører[2]

De helt samme overvejelser er stadig gældende og vi vil gerne uddybe dem med reference til Børne- og Ungdomsudvalgets principper for skoledistriktsændringer vedtaget den 1. februar 2023. Derudover vil vi også henvise til Københavns Kommunes egne prognoser for udvikling af antallet af børn, som netop har udløst at Københavns Kommune selv har foreslået at lukke institutioner i Brønshøj [3]

 

1. Kapacitetsudnyttelse:
Forslaget drejer sig alene om 12 børn i skoleåret 2025 / 2026. I 2022 sagde Heidi Wang, Venstre: “En midlertidig udfordring skal ikke løse med en permanent distriktsændring, der på papiret kun flytter 14 børn fra Brønshøj til Bellahøj Skole, men skaber stor indgriben for familierne i området.” Se ovenstående. Dette forslag drejer sig om endnu færre børn (12) og man bør i den forbindelse desuden spørge, om effekter som søskendegaranti og fravalg af folkeskolen er indregnet. Det virker som en meget stor indgriben for familierne i området for at løse en kapacitetsudfordring. Det er desuden klart, at der nu er tale om en meget midlertidig kapacitetsudfordring, da antallet af 0-2 årige falder og allerede har medført forslag om lukning af børnehaver i bydelen[3]. En evt ændring af skoledistrikterne formoder vi derfor skal tilbageføres om 2-3 år. Er dette virkelig den rigtige løsning for at håndtere denne midlertidige kapacitetsudfordring?

 

2. Kontinuitet og transparens:
Da flytningen kun drejer sig om 12 børn og da det er klart at antallet af børn falder i bydelen[3], så er det vores klare forventning at Københavns kommune indenfor 2-3 år ender med at skulle ændre distrikterne tilbage. Det vil derfor være det modsatte af kontinuitet og i stedet skabe meget usikkerhed vedrørende skoledistrikterne i hele Brønshøj området. Vi mener i stedet, at forvaltningen bør sikre stabilitet i de nuværende distrikter og sikre en langsigtet plan. Hvordan ser kapacitetsudnyttelsen f.eks ud om 2 - 5 år? Hvis der er en chance for at distrikterne skal ændres tilbage, så mener vi ikke, at disse ændringer gennemføres med kontinuitet i fokus. 

 

3. Sikre skoleveje:
Ved ændring af Rode 256 fra Brønshøj til Kirkebjerg øges usikkerheden. Børnene skal i den forbindelse krydse den stærkt trafikerede og farlige Slotsherrensvej. I den nuværende løsning, så har børnene ingen farlige veje at krydse for at komme til Brønshøj skole. Ud over at øge usikkerheden, øges rejsetiden desuden også for langt de fleste i området. Princippet om “sikre skoleveje” er afgørende og bør prioriteres højt, da elevernes sikkerhed på vej til og fra skole er essentiel.

 

4. Bred elevsammensætning:
I høringen skrives der at Brønshøj Skoles socioøkonomi ændrer sig fra 0,44 til 0,44 og Kirkebjerg ændrer sig fra 0,19 til 0,24. Dette medfører at denne ændring har en meget lille socioøkonomisk effekt og understøtter derfor ikke dette princip.

5. Yderligere punkter.
Udover ovenstående punkter er det vigtigt at understrege, at området i rode 256 har et stærkt tilhørsforhold til Brønshøj og man opfatter sig selv som boende i Brønshøj. Hvis skoledistriktet flyttes til Kirkebjerg skole så fjerner man en stor del af sammenhængskraften i Brønshøj.

Derudover har forvaltningen skabt splid i lokal miljøet ved at spille to områder ud mod hinanden. Det er vores opfattelse, at man i 2022 skabte stor usikkerhed og manglende kontinuitet i skoledistrikterne ved at overveje flytningen af rode 277 til Bellahøj skole ud fra et midlertidigt kapacitetsproblem. Nu gentager forvaltningen sammen øvelse og i denne omgang endda ved at have to forslag, som skal spilles ud mod hinanden for at politikerne, fra borgernes synspunkt, vil vælge det forslag, hvor der er mindst beboer modstand. Det virker til, at den forhastede ændring på mødet den 3 april, hvor SF fremsatte forslaget om at ændre rode 277 ELLER rode 256, er gjort særdeles forhastet og uden grundig behandling.

Det er vores ønske, at vores børn skal gå på den lokale Brønshøj skole sammen med vores naboers børn. Hvis dette ikke bliver en mulighed så vil vi, mod vores vilje, søge andre alternativer til folkeskolen.

Endvidere bemærkes det, at forslaget ingen økonomiske konsekvenser har og at forslaget dermed udelukkende skal vurderes ud fra de fire ovenstående principper[1]. Med baggrund i ovenstående argumenter anmoder vi Københavns Kommune om at frafalde forslaget om at flytte rode 256 fra Brønshøj Skole til Kirkebjerg Skole. Vi mener, at en fastholdelse af tilknytningen til Brønshøj skole vil være i bedre overensstemmelse med BUU's principper og vil tjene til at opretholde et stærkt og sikkert uddannelsesmiljø for vores børn. 

 

Vi ser frem til en fortsat dialog og håber, at vores høringssvar vil blive taget i betragtning i den endelige beslutning.

 

Med venlig hilsen,

 

Anna Moessner & Dennis Kristensen, Edelsmindevej 4
Sara Holm, Havdrupvej 16
Frederik Østergaard Sørensen & Nynne Nørup, Hvalsøvej 34
John Haukeland & Tanja Haukeland, Havdrupvej 75
Erik Stig Andersen & Hanne Pedersen, Hvalsøvej 72
Henrik Schütt & Marie Deen, Havdrupvej 81
Benedikte Catharina Skov & Martin Skov, Tårnholmsvej 13
Christina Okai Mejborn & Thomas Birk Christoffersen, Sonnerupvej 29
Julie Landler & Martin Sørensen, Lejrevej 14


 

Referencer:
[1] https://blivhoert.kk.dk/sites/blivhoert.kk.dk/files/indstilling_beslutning_samt_bilagsmateriale_1.pdf

 

[2] https://www.sn.dk/broenshoej-husum/skoledistriktet-for-broenshoej-skole-skal-ikke-aendres/

[3]
https://www.kk.dk/nyheder/faerre-boern-i-byen-udloeser-nye-nedjusteringer-af-daginstitutioner#:~:text=33%20daginstitutioner%20i%20byen%20kan,p%C3%A5%20baggrund%20af%20en%20h%C3%B8ring.

[4] https://www.kk.dk/dagsordener-og-referater/B%C3%B8rne-%20og%20Ungdomsudvalget/m%C3%B8de-03042024/referat/punkt-3

[5] https://www.kk.dk/sites/default/files/agenda/f1431fc0-ce1e-4a37-aa71-0a47d879f013/abfc9a4d-ba38-49ab-939d-424fa7da29bb-bilag-5_0.pdf