Bemærkninger til afgrænsning af indhold i miljøkonsekvensrapporten (Tivoli - Forbedret lydoplevelse, Afgrænsningsnotat for miljøvurdering, marts 2024).
Høringssvar fra ”Andelsboligforeningen Ved Glyptoteket”, nærmeste nabo og referencepunkt for støjmålingerne.
Indledning og baggrund
Vi skal først takke for at blive hørt on sagen. Tivoli har en miljøgodkendelse med en grænse på 60 dB(A). I aftentimerne og frem til midnat er det en lempelse for støj på 20 dB(A) over den anbefalede grænseværdi. Det er mere end nogen anden dansk virksomhed. Herudover har Tivoli tre gange fået Københavns Kommunes godkendelse til yderligere lempelser på op til 67 dB(A) for at kunne afholde Fredagsrockkoncerter ved højere lydniveau. Alle tre gange, i 2016, 2021 og 2023, er de yderligere lempelser blevet hjemvist af de relevant klagenævn, senest to gange af det nuværende Miljø- og Fødevareklagenævn.
Det er derfor 4. gang at der nu skal tages stilling til samme sag om at hæve lydniveauet for store koncerter ved Fredagsrock.
Nævnenes begrundelser for at annullere kommunes tre tidligere godkendelser har været forskellige væsentlige juridiske mangler. I forbindelse med den seneste afgørelse (fra november 2023) konkluderer nævnet imidlertid også, at der som følge af lempelsernes omfang på i alt 27dB(A) er tale om en så væsentlig overskridelse af de vejledende støjgrænser, at der skal foretages en egentlig miljøvurdering. Det er afgrænsningsnotatet for denne miljøvurdering, der nu er i høring.
Nævnet skriver i sin afgørelse:
Det fremgår af Københavns Kommunes afgørelse, at den vejledende støjgrænse ved den mest udsatte beboelse i perioden kl. 22.00-24.00 er 40 dB(A), og at projektet i kumulation med det eksisterende projekt vil tillade en støjgrænse på 67 dB(A) ved den mest udsatte beboelse og dermed medføre en overskridelse af den vejledende støjgrænse med 27 dB(A). Der er således tale om en væsentlig overskridelse af de vejledende støjgrænser, og projektet kan, uanset at der er tale om maksimalt 20 koncerter årligt med en varighed på maksimalt 2,5 time, efter Miljø- og Fødevareklagenævnets vurdering forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet henset til den væsentlige overskridelse.
(Miljø og Fødevareklagenævnets afgørelse af 13. november 2023, vores fremhævelser)
Vi er glade for, at der nu foretages en egentlig miljøvurdering. Det har længe været et ønske fra naboerne. Set i lyset af at kommunens tidligere godkendelser er blevet tilbagevist, skal vi opfordre til, at der foretages en grundig undersøgelse af den støj, som eventuelle nye lempelserne til Tivoli vil medføre.
Vi peger i det følgende på en række forhold, der efter vores opfattelse bør indgå, hvis vurderingen skal kunne bruges til at tage en lovlig beslutning om at lempe Tivolis støjvilkår yderligere ud over den generelle lempelse, som allerede indgår i Tivolis miljøgodkendelse.
Generelle bemærkninger
Der er to fundamentale problemer med afgrænsningsnotatet:
For det første følger det ikke ankenævnets afgørelse, som er citeret ovenfor, om at vurdere både eksisterende godkendelser og ansøgte lempelser kumulativt. Derved belyses kun udvidelsen, hvilket ofte kaldes for ”salamimetoden”. Kort sagt skal alle relevante godkendelse, Tivolis egne, såvel som de der gælder andre aktører, vurderes samlet (kumulativt).
Det har direkte betydning for afgræsningsnotatets opbygning, idet referencescenariet (afsnit ”1.3 Alternativer / 0-alternativet”) ikke kan være den nuværende miljøgodkendelse på 60 dB(A). Referencescenariet er den støj, der udledes hvor aktiviteten ikke gennemføres, og her kan det ikke blot forudsættes at Tivoli udnytter en eksisterende godkendelse. Det er derimod den reelle forventede støj, der skal være udgangspunktet. Skal der indgå en grænseværdi i referencescenariet er det den gældende vejledende grænseværdi på 40 dB(A) som er relevant. Der kan ikke foretages et valg her (se fx . Miljø- og Fødevarenævnets afgørelser 18/05576 og de heri angivne eksempler fra EU retten).
Det andet væsentlige problem er, at afgrænsningsnotatet ikke klart angiver, hvad der sker hvis ansøgningen ikke kan godkendes. På den ene side noterer Tivoli, at der ikke vil blive afholdt koncerter ved den eksisterende miljøgodkendelse:
”De større popmusikernavne, der spiller på Plænen, ønsker ligesom Tivoli at give deres fans en god oplevelse, og de vil ikke spille med det nuværende tilladte niveau på 60 dB(A) målt hos nærmeste naboer, men ved et højere niveau”.
På den anden side anføres:
”Tivoli har en forventning om antallet af besøgende til forskellige lejligheder. Baseret på foregående års tal forventes omkring 275.000 koncertgæster i alt til Fredagsrock kl. 22 i sommersæsonen, svarende til gennemsnit på 11.500 gæster per koncert. For hele Fredagsrock-sæsonen forventer Tivoli samlet set omkring 50.000 flere gæster ved en forbedret lydoplevelse, svarende til ca. 2000 flere gæster per Fredagsrock-koncert i gennemsnit.”.
Efter vores opfattelse kan de to synspunkter kun forenes ved et ændret design af afgrænsningsnotatet, hvor der indgår:
Et referencescenarie: Opgørelse uden Fredagsrock (som jo er den relevante aktivitet som søges udvidet).
Suppleret af to alternativer:
Alternativ A: Den nugældende godkendelse 60 dB(A): Der er af Tivoli anslået 275.000 årlige gæster.
Alternativ B: Konsekvenser ved at udvide med den ansøgte lempelse for 20 koncerter med 67 DB(A): Tivolis mål er yderligere 50.000 årlige gæster.
Vi skal opfordre til at afgræsningsnotatet justeres så det løser problemet med ”salamimetoden” og at det klart udskiller, hvad der er de dynamiske konsekvenser for Fredagsrock i forskellige alternativer.
Vi kommenterer i de følgende afsnit på de enkelte punkter, herunder forventede besøgstal, manglen på alternativer, og andre mangler i afgrænsningsnotatet.
Specifikke bemærkninger:
Afgrænsningsnotatets afsnit ”1. Indledning”:
Tekst i notatet:
I afgrænsningsnotatet er ansøgningen af de ændrede vilkår benævnt ”Ændring af støjniveau ved udendørskoncerter på Plænen i Tivoli”, herefter projektet, og det er konsekvenserne af de ændrede vilkår, der bliver vurderet.
Bemærkning:
Der opfordres til ligeledes at belyse det allerede godkendte projekt (de eksisterende lempelser på op til 60 dB(A) jf. ovenfor.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”1.1 Afgrænsningsnotatet”
Tekst:
I afgrænsningsnotatet er det forventede videns- og datagrundlag beskrevet, herunder det forventede behov for yderligere data fra undersøgelser for at kunne vurdere påvirkningerne på miljøet som følge af projektet.
Bemærkning:
For at beskrive et korrekt referencescenarie (med udgangspunkt i grænseværdien på 40dB(A) må det forudsættes, at der foreligger aktuelle støjmålinger og derpå baserede beregningsmodeller i den relevante periode fra lokalområdet i det relevante tidsrum. Det er i den sammenhæng ikke af betydning, at grænseværdien ikke kan overholdes idet formålet er at etablere et reelt basescenarie.
Afgrænsningsnotatets afsnit: ” 1.2 Projektbeskrivelse”
Bemærkninger:
Det oplyses, at Fredagsrock afholdes på fredage, men de 18 koncerter angives også at kunne placeres på lørdage. Varighed er ikke angivet for hverken de 18 koncerter eller de 2 koncerter der ønskes placeret valgfrit. Det bør angives, at der er tale om maksimalt 2 timer pr. koncert.
Det er uklart, om der ligeledes ansøges om, at de øvrige koncerter (inden for grænsen på 60dB(A) kan afholdes.
Afgrænsningsnotatets afsnit: ”1.2.1 Tiltag, som er en del af projektet, der mindsker støjgene
ved nærmeste nabo”:
Tekst:
Tivoli anvender i dag de nyeste højtalere, som kan retningsbestemme lyden således, at lyden optimeres i Tivoli og minimeres uden for Tivoli.
Bemærkninger:
Afsnittet bør præcisere hvorledes dette opfylder BAT-princippet (jf. også afsnit herom). Der skal udarbejdes dokumentation for den valgte løsning (”line-relay etc”), således at fremtidige teknologiforbedringer kan vurderes op i mod den løsning en eventuel godkendelse gives på.
Tekst:
Derudover ønsker Tivoli at tage størst muligt hensyn til naboer og kan eksempelvis varsle koncerter med et lydniveau på op til 67dB(A) senest en måned forud.
Bemærkning:
Det er uklart om dette er en konkret vilkår der ansøges om, eller blot et eksempel. I en miljøvurdering skal det være klart om det er et vilkår som er relevant i en senere godkendelse.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”1.3 Alternativer / 0-alternativet”
Tekst:
0-alternativet er fortsættelse af den nuværende miljøgodkendelse af 16. april
1996 uden ændringer.
Bemærkninger:
Basescenariet kan, som angivet ovenfor, ikke være lagt an på eksisterende godkendelser, der forudsættes videreført. Det bliver desuden problematisk når de kumulative effekter skal opgøres. Specielt i en situation, hvor udnyttelsen af den eksisterede godkendelser ikke er afklaret (”….kunsterne vil ikke spille..”) , såfremt udvidelsen ikke godkendes.
Der skal udarbejdes reelle alternativer, jf. også vejledningen for miljøvurderinger (afsnit on ”Rimelige alternativer”). Det gælder for at kunne belyse de kumulative effekter af eksisterede og ansøgte projekter.
Der bør herudover vurderes indlysende alternativer, som f. ex om en halvering af antallet af koncerter ved 67 dB (A) kan forventes at halvere støjforureningen.
Desuden bør effekter af hvorledes en mindre lempelse af støjkrav, fx til 63,5 dB(A), vil påvirke Tivolis mål for antallet af besøgende.
Endelig bør der indgå et alternativ, hvor den lavfrekventstøj reduceres i overensstemmelse med WHO-anbefalinger (se bemærkninger til afsnit 2.9.3).
Tekst:
I driftsfasen er det udbredelsen af lyden, der skal vurderes.
Bemærkning:
Vi er enige at det er støj der er det primære fokus.
Tekst:
Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde et ”metodeafsnit”
Bemærkning:
Der bør her fokuseres på hvorledes støj generer og forurener.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”2.4.1 Eksisterende viden”:
Tekst
Tivoli har en forventning om antallet af besøgende til forskellige lejligheder. Baseret på foregående års tal forventes omkring 275.000 koncertgæster i alt til Fredagsrock kl. 22 i sommersæsonen, svarende til gennemsnit på 11.500 gæster per koncert. For hele Fredagsrock-sæsonen forventer Tivoli samlet set omkring 50.000 flere gæster ved en forbedret lydoplevelse, svarende til ca. 2000
flere gæster per Fredagsrock-koncert i gennemsnit.
Bemærkninger:
Det anslåede besøgstal er helt centralt i vurderingen af den ansøgte lempelse. De største koncerter i Tivoli har de seneste år omfattet mere med 25-30.000 gæster. Set i det lys vil blot 4-5 årlige koncerter af denne størrelse resultere i at Tivoli når sit mål om 50.000 ekstra besøgende.
Samtidig er det tidligere oplyst, at der fornuftigt og med gode lydforhold kan afholdes Fredagsrock ved det 60 db(A) når koncerterne er mindre, fx op til 10.000 besøgende.
Der bør tilvejebringes et væsentligt udbygget datamateriale om besøgstal fra Tivolis erfaringer i tidligere år.
I Tivolis årsrapport til fondsbørsen fra 2019 oplyses et væsentligt højere tal, nemlig 450.000 gæster til Fredagsrock, hvilket svarer til 18.000 besøgende i snit til hver koncert.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”2.6.1 Eksisterende viden [Støj]”
Tekst:
Tivoli har fået foretaget en lang række beregningsscenarier, der beskriver Tivolis støjpåvirkning til omgivelserne:
Bemærkning:
Det er naturligvis centralt, at der i miljøvurderingen fremlægges relevant dokumentation for støjpåvirkning baseret på målinger og relevante verificerede modeller: For referencescenariet, for baggrundsstøj og alle relevante alternativer.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”2.6.2 Potentielle påvirkninger”:
Tekst:
I forlængelse af allerede udførte undersøgelser om mulige støjdæmpende foranstaltninger, undersøges mulighederne for afskærmning, ændrede teknikker for højttalernes lydudbredelse samt andre tiltag, der opfylder BAT i forhold til støjreduktion (godkendelsesbekendtgørelse §19).
Bemærkning:
BAT princippet er nyt krav for liste 2 virksomheder (jf. nævnets afgørelse 2023). Det stiller krav om at de valgte teknologiske løsninger er dokumenterede, således at fremtidige teknologiske forbedringer kan bidrage til at forureningen mindskes.
Afgrænsningsnotatets afsnit ”2.9.3 Potentielle påvirkninger” [Befolkning, mennesker, sundhed]:
Tekst
I driftsfasen kan støj påvirke befolkningen og menneskers sundhed. En ændret støjprofil vil være en balancegang mellem positive gevinster i form af bedre koncertoplevelser for Tivolis gæster og negative effekter i form af ændrede støjgener. Til vurdering af støj vil retningslinjer fra WHO blive inddraget og kendskab til hvad støj på forskellige dB(A)-niveauer svarer til oplevelsesmæssigt.
Bemærkninger:
Vi er enige i at kendt viden på området skal anvendes. Vi skal særligt opfordre til at WHO’s anbefalinger vedrørende lavfrekvent støj vurderes i forbindelse med den ansøgte lempelse.
WHO angiver, at såfremt lavfrekvent støj er et væsentligt element kan det resulteret i et reduktion af de godkendte lempelser for lavfrekvensområdet. Der bør indgå et alternativ i miljøvurderingen, hvor grænsen for lavfrekvent sættes lavere (tillæg af 5 dB(A) som anbefalet af WHO, se anbefalingen i https://www.who.int/publications/i/item/a68672) .
Afsluttende bemærkninger.
Der findes ikke andre forlystelsesparker i Danmarks, der må støje som Tivoli. Der findes faktisk ikke virksomheder i landet, der har lignende generelle lempelser for støj. Yderligere lempelser bør derfor vurderes grundigt, og muligheden for at kompensere, fx ved at inddrage en reduktion i de generelle lempelser på 60 dB(A), svarende til 20 dB(A) over grænseværdien for beboelse i aftentimerne er relevant. Det vil være i overensstemmelse med kommunens Støjstrategi.
Afslutningsvis skal vi blot gentage, hvad vi ofte har sagt: Vi er glade for Tivoli. Vi har selv valgt at bo her midt i København. Den oprindelige miljøgodkendelse er fra 1996, og det er rimeligt at naboerne til en erhvervsvirksomhed som Tivoli A/S kan forvente, at der følges op på eksisterende miljøgodkendelser med jævne mellemrum.
Tivolis ønske om at få yderligere 50.000 gæster, set i lyset af, at der i 2023 allerede var over 4 millioner gæster står ikke mål med ønsket om en ny massiv lempelse af støjvilkår for 20 fredage hver sommer. Formålet med miljølovgivningen er at forureningen skal reduceres.
Vi ser frem til at følge den videre proces.