Oprettet: 24. marts 2024
Svarnummer:
22

Indsendt af

Birgit R

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

 

Jeg beklager. Det er ikke sket før. Teksten er forvrænget. I får den alligevel.

 

I selve notatet fastslÃ¥s, at det danner grundlag for omfanget og detaljegraden af den videre miljøkonsekvensanalyse for projektet ‘Ændring af støjniveau ved udendørs koncerter pÃ¥ Plænen i Tivoli’. Notat er derfor vigtig ift. en god miljøvurderingsproces. 

 

Jeg gør opmærksom pÃ¥, hvordan bias i form af bl.a. kulturelle værdier og ideologi  gemmer sig i sproget. Der anvendes her fx ord som ‘kapacitetsudvidelse’,  ‘ændring af lydniveau’, ‘forbedret lydoplevelse’, ‘god musikoplevelse’, ‘afgrænsede perioder’ og ‘pÃ¥virkning’, der er symptomatisk for en negligerende  italesættelse af problemer. 

 

En mere neutral og præcis semantisk sprogbrug vil være ønskelig. Mon audiologer vil skønne, at 67 dB er en forbedret lydoplevelse? Og hvor høj er påvirkningen tæt på højtalerne? Nedsat hørelse har store konsekvenser for et godt socialt liv.

 

Fx punkt 2.6 side 16: “ Ændring af lydniveauet fra musikscenen Plænen vil pÃ¥virke Tivolis samlede støjudsendelse til omgivelserne i de afgrænsede perioder, hvor koncert og lydprøver finder sted. 

Dette er at betragte som en kapacitetsudvidelse, hvis hensigt det er at give flere af de besøgende en god musikoplevelse over et større omrÃ¥de af Tivoli, samt at gøre publikumspresset mindre (...). StøjpÃ¥virkningerne forÃ¥rsaget af projektet vil blive vurderet i miljøkonsekvensrapporten.”

 

 

Der bør mÃ¥les pÃ¥ den  samlede mængde af støj fra alle udendørs koncerter, kørende forlystelser og vejstøj og effekten heraf pÃ¥ beboelserne i forskellige radius og afstande jf. høringssvarene.

 

Det er bekymrende, at afgrænsningsnotatet lider af nogle mangler vedr. eksisterende viden om trafikal forhold og støj. 

 

Der refereres bl.a. til Plan.dk side 10 som kilde til eksisterende viden. Denne hjemmeside kan jeg ikke finde. Måske tænkes der på Københavnerkortet Kbhkort.kk.dk? Jeg finder det også mærkeligt, at Miljøstyrelsens hjemmeside over støj ikke figurerer som kilde til viden.

 

Gennemsnit af gæster til Fredagsrock.

Tivoli antager, at der kommer i gennemsnit de nuværende 11.500+ekstra 2000 gæster til Fredagsrock med den “forbedrede lydoplevelse” =67 dB.

 

Jeg er i tvivl om, hvordan det skal forstÃ¥s.  I fire Ã¥r har kommunen tilladt 67dB  til 18+2 koncerter. Hvad ændrer sig fremover med 60 dB som maximum? Antallet af gæster? At 2000 færre besøgende kan høre koncerterne pÃ¥ Plænen fra en længere afstand?

 

Desuden bør det undersøges, om det er kunstnerne selv, der levere lydudstyret eller om det er Tivoli.  Det er normalt kunstnerne selv. Og de store navne er vant til store scener. Det er sandsynligvis grunden til, at Tivoli har svært ved at hyre disse. Tivoli er en familiehave, ikke Parken eller Royal Arena.

 

Antallet af de årlige udendørs koncerter er en væsentlig faktor for beboerne.

Et stigende antal udendørs koncerter. Det kan konstateres, at Tivolis nuværende program for Fredagsrock og Lørdagshits pÃ¥ Plænen i 2024 løber op i 24+3 (forventeligt 8) koncerter med start henholdsvis kl.22 og 21. Det mÃ¥ formodes, at Tivoli har en forventning om, at ud over de 18 fredagskoncerter og 2 andre koncerter pÃ¥ Plænen med 67dB,  vil mindst andre 7 og nok 12 koncerter holde sig pÃ¥ max 60 dB. Eller ikke? I alt 32  aftener med koncerter kan beboerne omkring forvente hver sæson.

 

Støjreducerende tiltag: Tivoli lukker kørende forlystelser ved Fredagsrock og varsler

Tivoli vil lukke for de kørende forlystelser om fredagen ved Fredagsrock.  Hvad med Lørdagshits

Ved lydprøver kl.8-24 vil Tivoli holde sig op til 60 dB. 

Tivoli kan derudover ifølge notatet varsle koncerter med et støjniveau op til 67dB senest en mÃ¥ned før. Der burde stÃ¥ ‘skal’.

 

To nye forlystelser: Vilde og hurtige - Noget for vovehalsene

Tivoli vil forny omrÃ¥det ud til Tietgensgade og bygge to nye forlystelser. Noget “vildt og hurtigt” som erstatning for ‘Vertigo’ og i 2026 “noget for vovehalsene” iflg. direktør Susanne Mørch Koch. Derudover er der de planlagte ‘Lørdagshits’ pÃ¥ plænen:

 

 “Vores Fredagsrock-program er rigtig stærkt i Ã¥r, og sÃ¥ har vi ogsÃ¥ fÃ¥et et koncept, som vi kalder Lørdagshits, hvor vi har cirka otte lørdage over højsæsonen, hvor vi ogsÃ¥ har musik pÃ¥ plænen med populære kunstnere, siger Susanne Mørch Koch. (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-15-tivoli-aabner-tre-nye-forlystelser-inden-2030)

 

 

Trafik og parkering: Forældede tal,  ingen angivelse af ugedag, dato, Ã¥rstal og klokkeslæt

I SWEKO’s dokumentation for trafiktælling henvises til Københavnerkortet, dvs. kbhkort.kk.dk. 

 

Det er bekymrende, at SWEKO bruger forældede tal som udtryk for eksisterende viden. Og endnu mere bekymrende, at disse tal ikke er daterede. - Der tales om at kunne træffe en politisk beslutning på et oplyst grundlag. Det er der ikke i afgrænsningsnotatet.

 

Den ældste trafikmÃ¥ling er fra 2015 og de øvrige er fra 2018, 2019 og 2022. MÃ¥lingerne er foretaget onsdag og torsdag i dagtimerne. 2019 og 2022 er Ã¥rene for Covid-19. 

 

Vedr. Fig.5 - side 14, mÃ¥linger trafiktælling for køretøjer, Ã…rsdøgntal (Ã…DT) 

Figur 5 viser ÅDT, dvs. årsdøgntal. Ikke HVDT, hverdagsdøgntal, der er højere og kunne være mere retvisende på trods af Covid-19 årene.

 

Ved opslag kan ses, at målingerne er foretaget kl.7-19, på hverdage i 2015, 2018, 2019 og 2022.

SÃ¥ledes viser kbhkort.kk.dk:  

1) Tietgensgade: MÃ¥ling foretaget torsdag  den 28.maj 2015 med HVDT 16.400 og Ã…DT 14.700. 

3) Bernstorffsgade: MÃ¥ling foretaget  onsdag den 12.september 2018 med HVDT 22.500 og Ã…DT 20.100

3) Vesterbrogade: MÃ¥ling foretaget torsdag den 20.juni 2019 med HVDT 11.500 og Ã…DT 10.300.

1) H.C. Andersens Boulevard: MÃ¥lingen foretaget onsdag den 14.september 2022 med HVDT 57.900 køretøjer og Ã…DT 51.700 køretøjer. 

 

Notatet viser tal for  p-pladser henholdsvis kl. 12 og kl.22. Her er det nye tal fra oktober 2023. Men af en eller anden grund kan der ikke ses dato. Dato  har været tilgængelig ved mÃ¥linger i de foregÃ¥ende Ã¥r. Det kan derfor ikke ses, hvorvidt der er foretaget optælling pÃ¥ en hverdag eller fredag/lørdag, hvor koncerterne finder sted.

I Københavns Kommunes egen oversigt over turfordeling, dvs. antallet af bilture 2013-2023 viser tallene en klar lavere biltrafik under Covid-19 samt en fremskrivning af biltrafikken, der stiger frem mod 2035: (https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13698600/efter-corona-og-energikrise:-flere-cykler-og-tager-bussen-mens-faerre-tager-bilen-i-kobenhavn?publisherId=13560117&lang=da

 

Med indførelsen af flere trafik-øer vil de store veje skulle trække endnu større mængder biltrafik, og der vil være mere søgetrafik efter p-pladser, tænker jeg. Nedlæggelsen af 600 p-pladser i Middelalderbyen vil øge søgetrafikken i området.

 

MÃ¥ske vil fredagsgæsterne benytte offentlig trafik, men taxaerne har kronede dage i nattetimerne. 2000 flere gæster, der skal videre ud i nattelivet eller hjem. 

 

Ingen data for støj

Der er ingen tal for støj i notatet, men tale om fremtidige mÃ¥linger. Tivoli har dog allerede foretaget mÃ¥linger, som ikke afsløres i notatet. 

 

Det synes mærkeligt, at SWEKO ikke viser støjmÃ¥linger for vej, der findes pÃ¥ kbhkort.kk.dk. 

Her er der en mÃ¥ling af vejstøj fra 2017. Det er værdifuldt i stedet at se pÃ¥ Miljøstyrelsens eksisterende data over vejstøj fra 2022, hvor 67 dB har været tilladt. Her er dog heller ikke dato angivet. 

 

Miljøstyrelsens egne støjkort viser en stigning fra 2017 til  2022 pÃ¥ vejstøj om natten kl.22-07 i Tietgensgade og omkring Tivoli mÃ¥lt i en højde pÃ¥ bl.a. 1,5 m. 

I 2017 ligger vejstøjen pÃ¥ over  75dB ( blÃ¥) 

I 2022 har vejstøjen pÃ¥ over 75 dB bredt sig  yderligere. Den blÃ¥ farve udgør en større del: https://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile=noise.

 

Arbejdstilsynet angiver, at en stigning på 3 dB opfattes tydeligt og en stigning på 10 dB opfattes som en fordobling. (https://at.dk/arbejdsmiljoe/straaling-stoej-vibrationer/stoej/forebyg-hoej-stoej/meget-kraftig-stoej-stoejgraenser-og-beregning-af-stoej/

 

Måske skulle Københavns Kommune og SWEKO tage en snak med Miljøpunkt Indre By og Christianshavn om projektet i 2018 vedr. støj-apphttps://usercontent.one/wp/a21.dk/wp-content/uploads/2018/05/StopSt%C3%B8jFinal-Presentation.pdf

 

Flere beboere  har klaget over støjen. De kommende beboere i Postbyen vil ogsÃ¥ blive generet. Der burde ogsÃ¥ foretages støjvurdering her.

 

Lavfrekvente lyde også en negativ effekt på hørelsen. Det er også et obs-punkt vedr. støjforholdene i området. (https://videnskab.dk/krop-sundhed/lille-studie-foreslaar-lavfrekvente-lyde-kan-maaske-oedelaegge-dine-oerer/

 

Mvh.

Birgit