Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høring af Ældre i København 2024, Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard, med fokus på læsevenlighed, forståelse og anvendelse
Høringstype
Område
Tidsperiode for høringen
Baggrund for kvalitetsstandarderne
Borgerrepræsentationen skal én gang årligt godkende en borgerrettet kvalitetsstandard for serviceydelser efter servicelovens §§ 83, 83a og 86 om personlig og praktisk hjælp, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning.
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har på den baggrund udarbejdet høringsudgave af vedlagte kvalitetsstandarder.
Ændringer fra foregående år
Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard 'Ældre i København 2024' beskriver Københavns Kommunes tilbud om hjælp og støtte samt indsatser til ældre borgere over 65 år. Beskrivelsen af de enkelte tilbud suppleres med henvisninger til uddybende information, kontaktoplysninger og evt. pris.
Høringsudgaven er en samlet beskrivelse af tekster på hjemmesiden www.aeldre.kk.dk, som siden 2023 har været formatet for Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard.
På hjemmesiden kan du se den grafiske opsætning af kvalitetsstandarden
I Sundheds- og Omsorgsforvaltningens kvalitetsstandard 'Ældre i København 2024' er der, ud over en række mindre redaktionelle opdateringer og korrektioner, foretaget følgende Indholdsmæssige ændringer:
- Løsningen ’Borgerbooking’ er tilføjet som mulighed i forbindelse med genoptræning, forebyggelse, sygepleje- eller hjemmepleje.
- Ny indsats vedr. ’Strakspakke til borgere med hastigt fremadskridende sygdom’ tilføjes under kap. 4 ’ Døende og alvorligt syge’, kap 4 ’Hjælp i Hjemmet’, kap. 7 ’Hjælpemidler og Transport’ og kap. 8 ’Indkøb og Mad’. Indsatsen er en ny bestemmelse i Serviceloven, som trådte i kraft 1. juni 2023.
- Under kap. 3 ’Demens’ i afsnit vedr. ’Rådgivning’ er det nyt, at man ikke længere kan komme ’ind fra gaden’ i Center for Demens. Ændringen er foretaget, da borgere fortrinsvis ringer på rådgivertelefonen og aftaler et møde på forhånd.
- Under kap. 5 ’Genoptræning’ i afsnit ’Til dig med hjerneskade’ er det præciseres, at borgere kontaktes af hjerneskadekoordinator eller visitator, hvis de udskrives fra hospital med en genoptræningsplan.
- Under kap. 6 ’Hjælp i Hjemmet’ i afsnittene ’Hjælp til rengøring’ og ’Personlig pleje’ er det præciseret, at kommunen i udgangspunktet forud for endelig afgørelse af støttebehov vil tilbyde borgeren et udrednings- og rehabiliteringsforløb, så borgere hjælpes til at blive i stand til at klare mest muligt selv.
- Under kap. 6 ’Hjælp i Hjemmet’ i afsnit ’Frit Valg af Leverandør’ er ’Supermarkedet Intervare’ tilføget som ny, tredje leverandør af indkøbsordning.
- Under kap. 7 ’Hjælpemidler og Transport’ i afsnittene ’Kvikservice’ og ’Tekniske Hjælpemidler og Boligændringer’ er det blevet indskærpet, at borgere selv skal henvende sig i Kvikservice for at ansøge om mindre, tekniske hjælpemidler.
- Under kap. 8 ’Indkøb og Mad’ i afsnit ’Indkøbsordning’ er det indskærpet, at hvis borgere selv kan bestille dagligvarer på internettet, skal de gøre dette.
- Under kap. 8 ’Indkøb og Mad’ i afsnit ’Spisetilbud’ er der fra næste år tre spisetilbud færre end i år (12 i alt fra 2024).
- Under kap. 9 ’Midlertidige døgnophold er det i afsnit ’Midlertidigt plejeophold’ indskærpet, at borgere skal være godkendt til plejebolig under 4-ugers garantien for at komme på MPO.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ er der under afsnit ’Sygepleje’ tilføjet ny sygeplejeklinik på Christianshavn.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ i afsnit ’Forebyggende hjemmebesøg’ er målgruppen for forebyggende hjemmebesøg ændret, så borgere, der for nylig er overgået fra førtidspension eller kontanthjælp til at modtage folkepension, ikke opremses under målgruppe, da det pt. ikke er muligt for forvaltningen at identificere dem. Så snar det igen er muligt, vil målgrupperne blive nævnt igen.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ er afsnit vedr. ’Vaccination’ tilføjet tekst vedr. vaccination mod Covid-19.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ i afsnit ’KOL’ er der tilføjet ny indsats om ’forløb i naturen’ og tilbud om telemedicinsk forløb.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ i afsnit ’Omsorgstandpleje’ er transportmuligheden ændret til, at borgere pr. 1. jan. 2024 som udgangspunkt selv skal sørge for transport til og fra tandklinikken. Borgeren har mulighed for at søge om vederlagsfri transport efter servicelovens §117.
- Under kap.10 ’Sygdom og Forebyggelse’ er der tilføjet afsnit vedr. nyt tilbud til borgere med Astma på det kommende Center for Lungesygdomme.
Alle rettelser er markeret med gult i høringsudgaven. Det er yderligere markeret med gult, hvor der vil ske øvrige tilpasninger – herunder priser og takster, som først foreligger senere på året. Det samlede materiale gennemlæses mhp. sproglig kvalitetssikring forud for udvalgsbehandlingen.
Send dit høringssvar
Høringssvar sendes pr. mail senest d. 27. oktober 2023 til:
Ditte Frimodt Lauritzen
E-mail: CQ3P@kk.dk