Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 29. september 2023
Svarnummer:
16

Indsendt af

Nørrebro Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Nørrebro Lokaludvalg

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Titel: Københavns Kommune - Beskrivelse: Københavns Kommune                                                                                      

29. september 2023

Sagsnummer

2023-0389300

 

Dokumentnummer

2023-0389300-1

 

Sagsbehandler

Jan Malinowski

Titel: Logo - Beskrivelse: Logo

 

Sekretariatet for Nørrebro Lokaludvalg

Nørrebrogade 208

2200 København N

 

EAN-nummer

5798009800466

 

 

Sekretariatet for Nørrebro Lokaludvalg

Økonomiforvaltningen

 

 

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
 

     

 

Høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg

 

Efter læsning af den planlagte ældrepolitik for København Kommunes ældre borgere, har Nørrebro Lokaludvalg følgende kommentarer til det udarbejdede udkast til ældrepolitikken.

 

Udkastet kommer meget og vidt rundt i forskellige problematikker omkring ældre, løsningsmodeller og mulige scenarier, dog har vi lagt mærke til at den økonomiske vinkel på hele udkastet er fraværende. Hvilke beløb forventer Københavns Kommune at have mulighed

for at budgettere med i forhold til ældreplejen? F.eks. er der ingen beløbstal på udgifter til tekniske hjælpemidler, tilskud til borgere, som må vælge privat hjælp, og udgifter til anlæg af

seniorbofællesskaber.

 

Overskriften er flere gode leveår, men ingen visioner om hvordan Nørrebros indbyggere kan leve lige så længe som dem på Østerbro. Der er en forskel på ca. 3,8 år for mænd og ca. 3,8 år for kvinder mellem de to bydele.

 

Man forventer - ikke overraskende - at man står over at komme til at mangle SOSU-hjælpere/-assistenter i 2030. Der er ingen forslag til i hvor høj grad denne udfordring kan afhjælpes øget søgning til fagområdet og ved omskoling.

 

Forslaget behandler ikke hvordan man vil arbejde med at fastholde medarbejdere. Vi mener derfor at kommunen må udvikle tiltag for at mindske “ omsorgstræthed”, for dermed at forhindre yderligere afgang fra faget.

 

Der er desuden intet om ny organisering af hjemmeplejen og hjemmesygeplejen i faste teams.

 

Udkastet til ældrepleje lægger stor vægt på at benytte digital teknologi. Vi mener at det stadigvæk skal være muligt at fravælge digitale løsninger, og dette skal skrives ind i kommunens ældrepolitik. Ligesom oplæring og videreudvikling må følge med den øgede brug af teknologi.

 

Vi har i vores Bydelsplan for Nørrebro skrevet, at vi gerne vil sætte fokus på de indsatser, der hjælper folk uden uddannelser eller som er nedslidte med en realkompetenceudvikling – og vi indgår gerne i drøftelser med forvaltning og SoSu H om dette.

 

Udkastet til ældrepleje, lægger stor vægt på og stor forventning til civilsamfundets frivillige indsats i forhold til støtte og hjælp til ældre og udsatte borgere. I udkastet nævnes ikke specifikke metoder og fremgangsmåder til at opbygge tilslutning i civilsamfundet til at løse den opgave.

 

Nøglen til en mere mangfoldig ældrepleje ligger i lokalsamfundet. Fremtidens plejehjem skal farves af det område, hvor plejehjemmet ligger, og hvad der betyder noget for de mennesker der bor og arbejder der.

 

Nørrebro Lokaludvalgs bekymring omkring civilsamfundet rolle går på den faglige kvalitet som faguddannede SOSU-hjælpere og SOSU-assistenter står på. Det er vores holdning, at civilsamfundet bør spille en væsentlig rolle for vores ældre og udsatte borgere, men de skal ikke varetage det fagkvalificerede arbejde.

 

Nørrebro Lokaludvalg synes derfor, at der ud fra udkastet rejser sig en del spørgsmål og problematikker f.eks. om antal af seniorbofællesskaber. Der er et stort behov for seniorbofællesskaber i København. Det nybyggede seniorbofællesskab på Nørrebro, Den 3. Revle, har en venteliste på 74 ansøgere. Nørrebros andet seniorbofællesskab Midgård er netop nedlagt og udflyttet, og den lovede erstatning på Lygten er der end ikke skrevet kontrakt på endnu.

 

Lokaludvalget opfordrer til, at forvaltningerne samarbejder om at styrke indsatsen for at skabe flere seniorbofællesskaber til gavn for hele byen. Seniorbofællesskaber er en bæredygtig boform, den skaber aktivitet, mindsker ensomhed og styrker helbredet, og den skaber mobilitet på boligmarkedet til gavn for unge og børnefamilier. Derfor må alle muligheder tages i brug – såvel nybyggeri som udnyttelse af eksisterende bygninger og ejendomme.

 

Venlig hilsen

Mogens Petersen

Forperson