Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplanstrategi 2023

Oprettet: 29. september 2023
Svarnummer:
98

Indsendt af

Den overordnede grundejerforening Margretheholm

Postnr.

1432

By

København K

Høringssvar

Den overordnede grundejerforening Margretheholm
Den 29. sept. 2023


Høringssvar fra Den overordnede grundejerforening Margretheholm til KK Kommuneplansstrategi 2023


Først tak for muligheden for at blive hørt i forbindelse med kommenens udkast til ny kommuneplansstrategi 2023.
Den overordnede ejerforening på Margretheholmen (DOGM) er en grundejerforening for grundejerforeninger og ejerforeninger på Margretheholmen, hvor der bor omkring 3000 mennesker. DOGM varetager opgaver af fælles interesse, rettigheder og forpligtelser for ejere af ejendommene på Margretheholm.

Mere sammenhængende by - Infrastruktur
I kommuneplansstrategiudkastet (side 44) beskriver KK en mulig ny forbindelse mellem indre by og Refshaleøen på tværs af havnen til Amager som en del af ambitionerne om at skabe en mere sammenhængende by.

Københavns Kommune bør i den forbindelse have en særlig opmærksomhed på, at vejstrækningen på Forlandet/Refshalevej desværre allerede i dag lider af, at KK har tilladt en øget mængde biler, lastbiler og anden tung trafik færdes på de smukke snoede veje, der leder igennem søer og andre fortidsminderne i området. Vi bakker stærkt op om KK’s vision om øget cyklisme og flere fodgængere samt mere offentlig transport og færre biler i byen. Derfor appellerer vi til, at I med kommuneplansstrategien tager et større hensyn for at nedbringe de store gener og trafikalefarer den øgede motoriserede trafik medfører for den stigende mængde bløde trafikanter.

Det ville være en utilgivelig fejl, hvis kommunen øger mængden af motoriseret trafik på Forlandet/Refshalevej yderligere. Det vil både kunne spolere de smukke og værdsatte fortidsminder, unik biodiversitet langs voldene samt ødelægge den enestående mulighed, der er for at skabe en sammenhæng for bløde trafikanter mellem indre by/Østerbro, det nye Refshaleøen, boligområderne ved Amager Strand, det nye Kløverparken, og det eksisterende Margretheholm.

Vi vil derfor gerne appellere til, at KK tænker langsigtet omkring en god bæredygtig infrastruktur med særlig opmærksomhed på de bløde trafikanter mellem Amager Strandpark og Refshaleøen. Dette kunne med fordel sammentænkes med en styrket grøn forbindelse mellem områderne.
Københavns Kommune opfordres derfor til at lede biler, busser og anden motoriseret trafik uden om denne del af byen og i stedet arbejde videre med en ide, de tidligere har luftet, omkring en ”supercykelsti” mellem Amager Strandpark og Refshaleøen via Forlandet og Refshalevej. Der kunne fx være tale om en ”grøn kile” af fodgængere, cyklister og metropassagerer, der benytter Forlandet/Refshalevej. En sådan rute vil kunne bidrage med renere luft, mere biodiversitet, understrege byens ambition om at være en førende cykel-by med et smukt, unikt miljø, til glæde for både borgere i kommunen, turister og øvrige besøgende. Allerede i dag bliver strækningen besøgt af mange tusinde mennesker hver dag (og endnu flere i sommerhalvåret).
Motoriseret trafik kunne i stedet ledes via By og Havns ”jordvej” over Benzinøen og bagom de tæt beboede områder på nordvest Amager.
Kommuneplansstrategien kunne med fordel forholde sig til, hvordan de bløde trafikanter, der færdes mellem Christianshavn og Refshaleøen får nogle bedre og mere sikre adgangsforhold. Strækningen benyttes i dag af hundredvis af skolebørn foruden de mange turister og andre besøgende. Allerede i dag synes situationen uholdbar, idet de bløde trafikanter udsættes for farlige trafikale forhold pga. manglende cykelstier, snoede forløb og smalle passager hvor de mange tunge lastbiler og store ledbusser pga. vejens forhold ikke har mulighed for at holde deres vejbaner.

Behov for nye arealer - Refshaleøen
Det er vigtigt for os at pointerer, at Københavns Kommune i deres nye kommuneplansstrategi bør inkludere overvejelser, om hvordan Refshaleøen kan udvikles skånsomt for os naboer og for byen generelt ved at transportere byggematerialer til byudviklingen af vandvejen. Det vil spare de tæt befolkede områder syd for Refshaleøen, samt vejanlæg i hele byen, for en masse unødvendige trafikgener herunder både ift. trafiksikkerhed, lyd og luftforurening. Kommunen kan med fordel hente inspiration fra andre europæiske storbyer, som har haft succes med anvendelse af bæredygtige pramme af vandvejen til transport.

Generelt bør kommunen ikke tillade, at Refshaleøen byudvikles ved brug af det eksisterende vejnet. Byggematerialer bør derimod kunne transporteres af vandvejen, den midlertidige jordvej eller alternativt via Østlig Ringvej, når dele af den er etableret.
Derudover vil vi gerne opfordre Københavns Kommune til i størst muligt omfang at bevare de eksisterende bygninger samt de eksisterende spor fra tidligere anvendelse, som findes i byrummene på Refshaleøen, både ud fra et hensyn om at bevare områdets sjæl og kulturhistoriske værdi, men også ud fra et hensyn til cirkularitet og bæredygtighed. Refshaleøen er allerede et meget velbesøgt og højt værdsat område, som netop er kendetegnet ved at rumme forskelligartede og rå industrielle bygninger og pladser, der adskiller områder fra de øvrige københavnerkvarterer. Københavns Kommune har en enestående mulighed for at sikre områdets variation og charme ved at integrere samtlige eksisterende bygninger i udviklingen af det nye område.
En endnu mere visionær ide kunne være at planlægge hele Refshaleøen som et bilfrit område, som man tilgår fra vandsiden eller via metro, cykel eller til fods. Hermed vil man kunne man lade sig inspirere af de særligt gode kvaliteter ved et bilfrit område, som bl.a. naboområdet Christiania har erfaringer med. Det er en af de særlige karakteristika, som København allerede brander sig på internationalt, så hvorfor ikke udbrede det til flere områder i byen? Erfaringerne herfra kan så efterfølgende danne grundlag for om hele Lynetteholmen bør udvikles som en bilfri bydel.

Mobilitet (side 30)
Der er planer om, at M5 skal løbe på tværs af Margretheholm mellem boligbebyggelsen og foreningens populære grønne friarealer ved Margretheholms Havn. Hvis linjen bliver en højbane, ønsker vi at fastholde den fysiske såvel som den visuelle forbindelse mellem foreningens forskellige friarealer på tværs af metroforbindelsen. Vi er dog stærke fortalere for, at metrolinjen graves ned på strækningen mellem Kløverparken og Refshaleøen, hvilket både vil bidrage til at bevare skønne grønne rekreative bynære områder og sikre ren luft og biodiversitet.

Mange tak for muligheden for at blive hørt. Vi stiller os gerne til rådighed for en videre dialog om ovenstående.

På vegne af Den Overordnede Grundejerforening på Margretheholm
Anna Hesseldahl, bestyrelsesmedlem