Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Administrationsgrundlag for Udeservering

Oprettet: 24. august 2023
Svarnummer:
1621

Indsendt af

Nyhavnsgruppen ved Formand Jens Tommerup

Virksomhed / organisation

Nyhavnsgruppen

Postnr.

1253

By

København K

Høringssvar

Kort om Nyhavnsgruppen og dens formål:

  • at arbejde for et bredt samarbejde for beboere, erhvervs-, og kulturliv i bydelene Frederiksstaden, Kongens Nytorv og Nyhavn (herefter under ét betegnet ”Nyhavnsområdet”),
  • at bevare og forbedre Nyhavnsområdets miljømæssige kvaliteter,
  • at styrke de store kulturhistoriske værdier, som Nyhavnsområdet har, og
  • at repræsentere foreningens medlemmer overfor offentlige myndigheder, hvor der er fælles synspunkter for Nyhavnsområdet.

HØRINGSSVAR:

Nyhavnsgruppen bifalder, at der indføres flerårige aftaler under følgende forudsætninger:

  • Dersom virksomheden ikke holder sig inden for det tilladte areal eller de tilladte åbne-og lukketider, skal den miste sin flerårige udeserveringstilladelse. Denne erstattes af en midlertidig tilladelse, der skal fornyes årligt indtil, der er sikkerhed for, at virksomheden overholder de opstillede betingelser.            
  • Tilladelserne kontrolleres jævnligt af et styrket kontrollørkorps
  • Udeservering tillades kun der hvor det ikke hindrer for direkte adgang til kaj, bolværk og havn. Fremkommelighed langs havnen og kanalerne må ikke spærres af udeserveringer. 

DET VIL SIGE AT DET SKAL VÆRE FRI  ADGANG TIL PROMENADE LANGS HAVN, KAJ OG BOLVÆRK

NYHAVNSGRUPPEN ØNSKER FULD FREMKOMMELIGHED LANGS HAVNEN OG BOLVÆRKET. 

Der skal ikke tillades udeservering langs  bolværket i Nyhavn.  

Borgerrepræsentationens beslutning i 2020 som er udmøntet sig i  tillæg til Lokalplan 512 skal trækkes tilbage, da det hindrer fri adgang til havnen, bolværket og kajen

Se nærmere herom nedenfor i form Nyhavnsgruppens  klage til Borgerrådgiveren i relation til tillæg til Lokalplan 512 fremsendt 9. juni 2023:

Kære Johan Busse

Nyhavnsgruppen retter henvendelse til dig, fordi vi mener, at beslutningen om Tillæg 1 til Lokalplan 512 er i strid med Lokalplanen og Kommuneplanen. Senest har en dom i Østre Landsret fra april 2023 (1) slået fast, at det er i strid med lokalplanerne i Københavns Kommune at hindre den frie adgang langs havnen.

Vi har et ønske om at Tillæg 1 fjernes med udgangspunkt i vores argumenter. Vi mener ikke, at forvaltningen i udarbejdelsen af indstilling til Tillæg 1 ikke har fået alle aspekter med. Vi mener ikke, at Teknik- og Miljøforvaltningen har taget hensyn til principperne og bestemmelserne i Kommuneplanen og Lokalplanen ved indstillingen af Tillæg 1 til Teknik- og Miljøudvalget.

Teknik- og Miljøudvalget har på sit møde den 2. marts 2020 besluttet, efter forslag fra et medlem fra Socialdemokratiet og det Radikale Venstre, at Teknik- og Miljøforvaltningen skal udarbejde et tillæg til den gældende Lokalplan 512 for Nyhavn og Gammelholm, der skal muliggøre udeservering ud for restaurationsskibe på den nordlige kajkant i den yderste del af Nyhavn. Borgerrepræsentationen besluttede på deres møde den 29. oktober 2020 indstillingen om Tillæg 1 til Lokalplan 512 Nyhavn og Gammelholm.

Byrumsstrategien

I forlængelse af Københavns kommunes vision om at være en metropol for mennesker udarbejdes en byrumsstrategi for blandt andet Nyhavnsområdet i et tæt samarbejde og dialog med lokale interessenter og projektets følgegruppe, Nyhavnsgruppen (2)

Forvaltningen har inden vedtagelsen af Tillæg 1 understreget, at byrumsstrategien fra 2009 og intentionerne/principperne i Lokalplanen ikke levner mulighed for at imødekomme ønske om udeservering i det område, som Tillæg 1 nu muliggør. Forvaltningen har den 25. juni 2018, i et svar på en henvendelse fra et medlem af TMU, afvist at meddele dispensation fra Lokalplanen, da forvaltningen ønskede at fastholde principperne for udeservering som fastlagt i den gældende Lokalplan 512. Baggrunden for afvisningen var en henvendelse fra restaurationsskibet Oranje, som i strid med Lokalplanen havde opført udeservering, der ønskede en dispensation fra Lokalplan 512. Forvaltningen lægger i forbindelse med afslag på dispensation fra Lokalplanen vægt på, at en dispensation kan skabe præcedens med betydning for lignende sager om den fastlagte indretning af Nyhavn i henhold til Lokalplan 512.

Kommuneplanen

Københavns Kommuneplan fra 2019 har bl.a. til formål at sikre, at

Lokalplan 512 Nyhavn og Gammelholm

I Lokalplan 512 fremgår det, at formålet med lokalplanen er at sikre og forbedre tilgængeligheden og kontakten mellem byen og vandet, at sikre områdets promenader langs Nyhavn og Inderhavnen. Intentionen i Lokalplanen er bl.a. at fastlægge overordnede retningslinjer for placering af udeservering, så bolværket og kajkantens forløb friholdes.

Dom i Østre Landsret fastholder bestemmelserne i lokalplanerne om promenade rundt om havnen

Østre Landsret har i april 2023 stadfæstet en dom fra byretten, der vedtog, at indhegning af et område ved havnekajen på Christianshavn er i strid med lokalplanerne og skal fjernes. Der skal være fri adgang for offentligheden langs havnen.

Promenader og forbindelser langs vandet

Der skal sikres sammenhængende og offentlige promenader for fodgængere og cyklister langs hele havnen, herunder med forbindelser over havneløbet og kanalerne. Københavns Kommune har i mange år gennem en konsekvent politik sikret, at kajstrækninger der ikke længere bruges til havneerhverv, indrettes som promenader, hvor man kan opleve vandet, men også har adgang til at færdes til fods og på cykel uden biltrafik. Med vedtagelsen af tillæg 1 forringes mulighederne for adgang til havnen og vandet.

Forvaltningen har gennem tiden prioriteret den frie adgang langs vandet via promenaden som fastlagt i Lokalplanen og kommuneplanen. Forvaltningen har ligeledes lagt vægt på at fastholde principperne i den gældende Lokalplan.

Forvaltningen har tidligere afvist at meddele dispensation fra lokalplanen, fordi en sådan meddelelse kunne danne præcedens til andre områder. Et tillæg til Lokalplanen vil også danne præcedens. Forvaltningen har ikke taget stilling til konsekvenserne ved at beslutte Tillæg 1. Det er forventeligt, at der bliver flere ønsker om andre tillæg. Det bliver vanskeligt at afvise ønsker og forslag om yderligere tillæg til Lokalplan 512 med begrundelse i forskelsbehandling efter forvaltningsloven.

Med dommen i Østre Landsret fastslås det, at lokalplaner skal sikre, at der er fri passage for alle langs havnepromenaden. Tillæg 1 tilgodeser få interesser og hindrer netop den frie adgang langs havnepromenaden i Nyhavn, som Østre Landsretsdommen fortolker skal sikres.

Formålet med Kommuneplanen er bl.a. at adgangen til havnen, kysten og vandområderne forbedres. Med Tillæg 1 forværres adgangen, og er dermed i strid med Kommuneplanen. Med kommuneplanen sikres promenaden hele vejen rundt om havnen.

Forvaltningens begrundelse om at beslutte Tillæg 1, hvor ”Fællesskab København” strategien ønsker at skabe en ”by med kant”, som giver mulighed for etablering af udeservering langs kajkanten på solsiden i Nyhavn, understøttes ikke af Kommune- og Lokalplan. En strategi alene kan ikke begrunde ændring i Kommune- og lokalplaners principper og bestemmelser. Forvaltningen har i deres indstilling til Tillæg 1 til Lokalplan 512 ikke taget hensyn til principperne og bestemmelserne i lokalplanen og Kommuneplanen. Med Kommuneplanen fastslås det, at havpromenaden skal sikres, og kan ikke reguleres i Lokalplanen for Nyhavn og Gammelholm. Med andre ord kan Lokalplanen ikke ændre principperne og bestemmelserne i Kommuneplanen. Vi mener, at Teknik- og Miljøforvaltningen ikke har fået alle aspekter med i forvaltningens indstilling til Tillæg 1 til vedtagelse i Teknik- og Miljøudvalget og senere i Borgerrepræsentationen. Så vidt vi kan se, er de folkevalgte politikere ikke er givet et tilstrækkeligt oplyst grundlag til at træffe beslutning om at ændre Lokalplan 512 med Tillæg 1. En ændring man gennemfører på trods af de mange høringssvar imod forslaget.

Med Østre Landsrets dom fra april 2023 fastslås det, at havnepromenaden og den frie adgang langs havnen skal opretholdes og sikres. Med dommen skal Lokalplanen ændres således, at Tillæg 1 udgår og dermed opretholdes den oprindelige Lokalplan 512, fordi dommen netop siger, at den frie adgang skal opretholdes og sikres.

Vi mener, at Borgerrepræsentationen skal ændre deres beslutning om Tillæg 1 til Lokalplan 512, således at den oprindelige Lokalplan 512 opretholdes. Derved vil lokalplanen igen være i overensstemmelse med Kommuneplanens og Lokalplanens principper og bestemmelser, om at sikre den frie promenade langs havnen og vandet.

Endelig vil vi bede Borgerrådgiveren om, at hjælpe os med at få sagen genoptaget og samtidig anvise os veje hertil. Vi har selv flere gange henvendt os til den ansvarlige borgmester, forvaltningen og medlemmerne af såvel Borgerrepræsentationen og teknik- og miljøudvalget.

Henvisninger:

(1) Østre Landsretsdom af 17. april 2023. Dommen stadfæster dom fra Københavns Byret fra November 2021

(2) Se Indre By Lokaludvalgs vedhæftede høringssvar til Tillæg 1 i Lokalplan 512

(3) Se seneste Kommuneplan fra 2019 side 55 m.fl.

Bilag: Fotos fra forhindringer for fremkommelighed langs kanalen i Nyhavn  og udsyn over Nyhavns kanalen som spærres at træer, udeserveringsmøbler, barer mv.  

Bilag: Indre By Lokaludvalgs Høringssvar til tillæg 1 til Lokalplan 512