Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Administrationsgrundlag for Udeservering

Oprettet: 23. august 2023
Svarnummer:
1541

Indsendt af

Lea Kholghi Frederiksen

Virksomhed / organisation

Bryggeriforeningen

Postnr.

1799

By

København V

Høringssvar

Høringssvar vedr. administrationsgrundlaget fastsætter principper og kriterier for udeservering i byen:

Bryggeriforeningen er brancheorganisation og fælles talerør for bryggerier og tapperier i Danmark, og leverandør af drikkevarer til restaurationsbranchen og detailhandlen.

Det er Bryggeriforeningens holdning, at udeservering på restauranter og caféer er en naturlig del af en levende hovedstad, hvor danskere og turister fra hele verden kan få et sent måltid mad eller en øl ude i byen. Den mulighed ønsker Bryggeriforeningen at bevare.

Bryggeriforeningen finder, at det er meget kritisabelt, at dette forslag overvejes, og derfor appellerer Bryggeriforeningen til, at beslutningstagerne får forelagt indsigt i, hvad en sådan beslutning konkret vil betyde for økonomi, herunder skatteindtægter, arbejdspladser, turisme, kultur mv. En begrænset udeservering i Danmarks hovedstad er en alvorlig beslutning med mange store konsekvenser.

I Københavns kommunes egen undersøgelse fra februar 2023, bestilt hos Megafon, fremgår det da også ganske overbevisende, at københavnerne har samme holdning og er glade for deres udeservering. Megafon-undersøgelsen afspejler, at der er en god og saglig grund til at bibeholde byens udeserveringer – også efter kl. 22.

I Odense, Aarhus og på Frederiksberg er der flere steder udeservering til midnat eller kl. 02, og i Kødbyen er den ubegrænset. Hvis udeserveringen begrænses til kl. 22, vil København blive den mest restriktive by ud af landets 3 største byer. Det er ikke gavnligt for hverken København som hovedstad, turismen, restauranterne, danskerne eller dansk økonomi. Væsentlige spørgsmål, som beslutningstagerne bør stille sig selv, er, om det vil være attraktivt som turist at rejse til København, hvis det ikke er muligt at gå ud og spise om aftenen? Eller om København fortsat vil kunne profilere sig på madscenen? Hvad er de samfundsøkonomiske konsekvenser?

Restaurationer og caféer, og dens leverandører (bryggerierne og tapperierne), har en væsentlig del af omsætningen efter kl. 22, og derfor vil en begrænset udeservering medføre et stort omsætningstab, særligt pga. at mange restaurationer forhindres i 2. seating, hvis udeserveringen skal stoppe kl. 22. Under COVID-19 oplevede restaurationerne og caféerne at miste 2. seating, da der skulle lukkes klokken 22, og det ramte både restaurationernes og leverandørernes økonomi hårdt. Det samme vil derfor være en realitet, som der skal tages hånd om, hvis udeserveringen begrænses igen.

Mange har problematiseret, at der er larm fra gadefester og natten. Og Bryggeriforeningen medgiver, at der er et problem her, men problemet vedrører jo ikke udeserveringen, som omfatter helt almindelige danske borgere og turister, der ønsker at hygge over et måltid eller en øl, hvor der tilbydes udeservering. Også her bør erfaringerne fra tiden med COVID-19 inddrages, hvor en nedlukning kl. 22 skabte gadefester mv. Den erfaring bevidnede, at det ikke er begrænsning af udeserveringen, der er løsningen på problemet med larm og støj.

Der skal naturligvis gøres noget ved larm og støj i byen, men løsningen skal være målrettet og meningsfuld. I stedet for at begrænse udeserveringen opfordrer Bryggeriforeningen til, at der sættes ind med konsekvent håndhævelse af gældende lovgivning, herunder ved overtrædelser af tilladelser til udeservering, skærpet kontrol samt opfølgning på tilladelser til udeservering.