Oprettet: 26. maj 2023
Svarnummer:
2

Indsendt af

Mette Clausen

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen på Tagensbo skole

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Høring – Distriktsændringer for skoleåret 2024/25

Høringssvar:

Kære BUU

Vi har valgt at dele vores høringssvar op i flere afsnit. Vi starter med processen.

 

Processen:

  • Vi er løbende blevet orienteret af vores skoleleder igennem de sidste to år omkring dennes dialog med policy afdelingen omkring kapacitet på Tagensbo skole. I juni 2022 har skolens leder et møde med en medarbejder fra afdelingen kapacitet. Efterfølgende hører skolen intet fra hverken policy- eller kapacitetsafdelingen. Den 21. december følger skolen op igen og efterfølgende bliver der sat en medarbejder på sagen. Det fører til, at der bliver tilføjet kapacitet i form af en inspektørbygning, der ligger i forbindelse med skolen, som tidligere har været udlånsbygning, men vi hører intet omkring de langsigtede planer for kapaciteten på Tagensbo Skole.

Vi hører først om de langsigtede planer, ved en mail omkring ændringerne i distriktet. Det undrer os meget, at policy-afdelingen ikke inddrager skolebestyrelsen i processen, når man igennem flere år gentagne gange er blevet gjort opmærksom på udfordringen. Selv ikke skoleledelsen er blevet inddraget i processen.

Det undrer os meget, at man i policy-afdelingen ikke er mere grundig og nysgerrig, når man skal flytte nogle af de mest udfordrede ruder i København. Man kunne med fordel have inddraget følgende:

  • SSP
  • Beboerprojekterne
  • Områdefornyelsen
  • Fritidsklubberne
  • Skolebestyrelsen
  • Skoleledelserne

 

Alle ovenstående er aktører, der kender Nordvest, herunder børnene og familierne. Disse aktører kunne havde bidraget med viden og forståelse, der kunne have kvalificeret forslaget blandt andet med en risikoanalyse, når man vil flytte nogle af de mest udfordrede ruder i København. Det kan ifølge vores erfaringer bliver en stor økonomisk byrde, hvis skolen ikke lykkes med disse familier.

 

Som afslutning på afsnittet processen vil vi anerkende, at man fra kontoret er kommet rundt om principperne:

  • Kapacitetsudnyttelse
  • Kontinuitet
  • Sikre skoleveje
  • Bred elevsammensætning

 

 

Oplægget til ændringer af skoledistrikt:

  • Beregningerne
    • Vi er som skolebestyrelse utrygge ved de beregninger, som danner grundlag for beslutninger om skoledistriktsændringer. Vi oplever, at de prognoser, som danner grundlag for beslutningerne ofte, ikke stemmer overens med virkeligheden ganske få år efter at beregningerne er lavet.
      • Et dugfrisk eksempel er, at man for et år siden lavede distriktsskoleændringer for Utterslev skole pga. kapacitetsudfordringer. Her flyttede man en meget socioøkonomisk stærk rude over til Bellahøj skole. Nu er oplægget fra policy-afdelingen, at man flytter to ruder til Utterslev skole igen. Denne gang er det godt nok ruder med en radikal lavere socioøkonomi end den, man flyttede for bare to år siden.

Slår man disse to distriktsskole-ændringer sammen, så har man forringet socioøkonomien væsentligt på Utterslev Skole.

  • Af de lidt større eksempler kan næves skolebyggeriet i de gamles by og byggeriet af institutionen ved Ringertoften.
  • Data i oplægget:
    • Ser vi på data, som ligger til grund for ændringsforslagene, så undrer vi os overfølgende:
      • TGB har pt. 125 indskrevne børn på vores kommende 0. årgang. Heraf er fem omgængere. Sidste år startede vi op med 100 børn. I oplægget bliver der skrevet, at skolen har et gennemsnitsoptag de sidste to år på 92. Det tal kan vi ikke helt forstå? Jf. ovenstående tal. 
    • Kommende skoleår har skolen 182 distriktsskolebørn, der skal starte i skole minus de 17 børn som ifølge oplægget bliver flyttet til andre skoler. Dette giver 165. Antager vi, at vores optagelsesprocent bliver 50 procent, så får vi 83 børn. Dette er ikke et mål for TGB, da vi gerne vil have fire klasser i BH. Klasserne. Det vil vi gerne, da fraflytning fra Kbh. stadig er meget aktuelt i vores lokalområde og en stor udfordring på skolen. Derfor vil vi på sigt slå klasserne sammen til tre og fortsætte frem mod 9. årgang.

 

Nyt forslag:

En af de største udfordringer ved at arbejde med en elevgruppe med en meget lav socioøkonomi, er at der skal være et set-up på skolen, der tager afsæt i denne type udfordringer. Det kræver faglig ledelse i tæt samarbejde med eksterne aktører, og her tænker vi ikke kun på socialforvaltningen, men også idrætsforeninger og områdefornyelse samt beboerprojekter. Samtidig kræver det en meget systematisk måde at drive skole på og en personalegruppe, der ønsker at arbejde med børn, der kræver noget særligt.

Det set-up har man på Tagensbo Skole oparbejdet gennem mange år, og der er en personalegruppe, der er lykkes med at skabe livsduelige unge mennesker. Blandt andet ligger skolen altid højt på målingen i forhold til ungdomsuddannelse 15 mdr. efter afgangen fra folkeskolen.

Samtidig har skolen ligeledes udviklet sig til en populær skolen, både hvad angår skolestartende børn, men også blandt pædagogisk personale. Her har skolen ikke har samme rekrutteringsudfordringer, som næves andre steder i kommunen.

På baggrund af ovenstående er vi, som skolebestyrelse, sikre på, at Tagensbo Skole er det bedste valg for de børn, der bor på Bispebjerg. Hvis man i BUF skal bryste sig med, at det starter og slutter med et barn, så skylder vi børnene at tænke på, hvad der er bedst for dem. Det bedste for børnene er i vores optik, at de bliver på Tagensbo Skole. Her kunne man med fordel gradvist lave en udskolings-afdeling på den gamle Bispebjerg Skole. I samarbejde med KFF kunne man begynde at kigge på faciliteterne og evt. udvide disse til fordel for børnene på Bispebjerg.

At man gradvist skal begynde at anvende Bispebjerg Skole som udskolingsskole, vil det naturligvis kræve en økonomisk investering, men det er en investering i et sikkert skolevalg for nogle af de mest udsatte borgere i København - nemlig børnene i de socioøkonomisk svageste familier. Kommer disse børn sikkert igennem folkeskolen og videre i ungdomsuddannelse vil det med sikkerhed være investeringen værd og måske endda en besparelse i forhold til, hvis børnene ikke lykkes.   

 

 

På vegne af skolebestyrelsen på Tagensbo Skole

Mette Clausen (forperson for skolebestyrelsen)