Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Skolestruktur for skoler på Godsbaneterrænet og i Bådehavnsgadekvarteret
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar fra Københavns Lærerforening i forbindelse med forslaget om ny skolestruktur for skoler i Godsbaneterrænet og Bådehavnskvarteret.
I Københavns Lærerforening ser vi som udgangspunkt folkeskolen som en enhedsskole fra 0. til 9. klasse. Børn spejler sig i hinanden, lærer af hinanden og de mindre børn har de store børn som gode rollemodeller i skolen. Det skaber en helt nødvendig helhed og sammenhæng i et børne- og ungeliv. Børnene er i deres institutionsliv fra 0-18 år i mange forskellige miljøer, og ved en yderligere opsplitning med indskoling og udskoling på forskellige skoler, risikerer ovennævnte at gå tabt. Til eksempel, hvem husker ikke traditionen med sidste skoledag for 9. klasserne, 6. klassernes juleforestilling, modtagelsen af de nye 0-klasser, fælles skolefester, arrangementer og undervisningsforløb, hvor elever fra alle årgange er sammen.
Københavns Lærerforening mener vi også, at det kan have negativ indvirkning på personalets arbejdsmiljø, at skoler ikke blive spredt over flere matrikler. Vores erfaring viser, at medbestemmelse, medindflydelse og medansvar i højere grad kan blive presset af en organisation med 2-300 ansatte inkl. KKFO. Hvis muligheden for og oplevelsen af medindflydelsen for de ansatte skal være gældende, er det nødvendigt, at der er tillidsrepræsenter på hver matrikel. Derudover skal det prioriteres, at de tillidsvalgte, inddrages i TRIO samarbejde og i koordinering mellem de forskellige dele af en ny sammenlagt organisation. Oplevelsen med skoler fordelt på flere matrikler er, at der er meget langt til den overordnede skoleleder, og at afdelingslederen af den enkelte matrikel ofte ikke har mandat til at træffe de nødvendige beslutninger, hvilket ikke er fordrende for et sundt og velfungerende arbejdsmiljø.
Det er med udgangspunkt i ovenstående, at Københavns Lærerforening i dette høringssvar tager stilling til forslagene om skolestruktur i henholdsvis Bådehavnskvarteret og Godsbaneterrænet.
Skolestruktur i Bådehavnskvarteret.
Københavns Lærerforening stiller sig positivt overfor forslaget om, at den nye skole i Bådehavnskvarteret og Ellebjerg Skole bliver 2 selvstændige skoler, hvor der er 0.-9. klasse på begge skoler. Dette også set i lyset af, at der skal oprettes en specialklasserække, hvor eleverne vil have meget svært ved et skifte midt i deres skolegang.
Vi vil dog på baggrund af samtale med Ellebjerg Skoles tillidsvalgte gøre opmærksom på, at det er vigtigt, at der på Ellebjerg Skole bliver afsat ressourcer til tilbygning, opgradering af faglokaler og et godt ungdomsmiljø, således at begge skoler kan blive godt og naturligt valg for alle elever og forældre i distriktet.
Skolestruktur i Godsbaneterrænet.
Københavns Lærerforening ser positivt på forslaget om, at der skal være tale om 2 selvstændige skoler. Vi mener dog også, at det med udgangspunkt i ovenstående, vil være mere hensigtsmæssigt for elevernes skolegang og lærernes arbejdsmiljø, hvis begge skoler havde klassetrin fra 0. til 9. klasse. Hvis Børne- og Ungdomsudvalget alligevel beslutter at Bavnehøj Skoles elever skal gå på den nye skole i Godsbaneterrænet fra 6. klasse, er det vigtigt for Københavns Lærerforening at gøre opmærksom på, at der på baggrund af erfaringerne fra 4-skolesamarbejdet på Amager, skal sikres de nødvendige ressourcer til et tæt og godt samarbejde mellem skolerne. Erfaringerne fra Amager har nemlig vist, at netop et tæt og godt samarbejde er en tidskrævende men helt nødvendig prioritering for at sikre eleverne en god overgang til den nye skole.
Københavns Lærerforening håber, at Børne- og Ungdomsudvalget vil inddrage ovenstående i jeres beslutningen, og vi stiller også gerne til rådighed i forhold til inddragelse i det fortsatte arbejde med de nye skolestrukturer i Bådehavnskvarteret og Godsbaneterrænet.
Med venlig hilsen
Janne Riise Hansen
Næstformand i Københavns Lærerforening