Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 31. maj 2022
Svarnummer:
16

Indsendt af

Jan Schumann

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Vedhæftet høringssvar i word-format

Midtvejsevaluering

Ressource - og affaldsplan 2024

 

Høringssvar

 

 

 

Det er med stor interesse,  at jeg har nærlæst Ressource- og Affaldsplan 2024 med tillægspakker for genbrug og genanvendelse. 

 

Jeg hilser det velkomment,  at der her gives lejlighed til at komme med nogle anbefalinger til fremtidig cirkulær håndtering af affald i vor by. 

 

Men først lidt baggrundsviden. 

Som medejer af forskellige typer ejendomme i Københavns Kommune   (bl.a. villa på 200 m2 og små lejligheder på 34 m2) er jeg blevet opmærksom på,  at Københavns Kommunes taksering for genanvendelsesordninger og madaffald i sin nuværende form er åbenlyst urimelig og asocial.   

 

Aktuelt er det årlige gebyr  i Københavns Kommune  1368,- kr. for genbrug og 340 kr. for madaffald.  Men gebyret er det samme uanset boligenhedens størrelse !

Derfor rettede jeg  henvendelse til forvaltningen  med henblik på at få  en nærmere redegørelse.  

D. 22. Januar modtog jeg nedenstående svar: 

 

Til Jan Schumann

Tak for din henvendelse af 14. januar 2022 vedrørende gebyret for genanvendelsesordningerne.

1) Vi opkræver affaldsgebyrer hos ca. 320.000 boligenheder i kommunen. 

2) Ordningsgebyret er et obligatorisk gebyr, som alle ejendomme med boligenheder skal betale. 

Vi opkræver ordningsgebyret i henhold til §17 i Affaldsaktørbekendtgørelsen, hvori der står, at gebyret kan være et gennemsnitsgebyr. Med et gennemsnitsgebyr bliver de, der sorterer meget i de genanvendelige ordninger, ikke ’straffet’ økonomisk, så der ligger heri et incitament til yderligere sortering, hvilket er i tråd med kommunens ressource- og affaldsplan.

Vi kan ikke udtale os konkret om affaldsmængderne fordelt på villaer på 200 m2 og små lejligheder på 38 m2, men den nuværende affaldsaktørbekendtgørelse giver ikke kommunerne mulighed for at opkræve ordningsgebyret på baggrund af hverken affaldsmængder eller antal beboere i husstanden.

 

Med venlig hilsen

Rikke Bauer

Sagsbehandler

Økonomipartner BPM og PARC

 

Affaldsaktørbekendtgørelsen ordlyd

Men i affaldsaktørbekendtgørelsen står der blot skrevet,  at man kan opkræve et gennemsnitsgebyr; men, der står ikke,  at man skal !! 

 

Andre kommuner opkræver efter andre principper !

(se næste side)

I Kolding kommune betaler man gebyr afhængigt af boligenhedens status. Herunder er et screendump fra deres hjemmesideEt billede, der indeholder tekst

Automatisk genereret beskrivelse

 

Villa kontra lejlighed

Som eksempel på uretfærdigheden i Københavns Kommune kan jeg nævne en mindre ejendom på Amager med 134 boligenheder,  hvor halvdelen af lejlighederne er 1-værelses lejligheder. Afhentning af restaffald (dagrenovation) koster pt. 72.360,- kr. om året for den pågældende ejendom.  Det betales efter volumen (som kunne reduceres) og antal afhentninger… fair nok.   

 

MEN, i samme ejendom koster ordningsgebyret (genbrugsordning)  og afhentning af bio-fraktion(madaffald) grundet de mange små boligenheder  tilsammen  228.872,- kr. !! 

Ejendommen har et etageareal på 7300 m2. Dette giver en kvadratmeterpris på 31,35 kr./m2.  

 

I villaen på 200 m2  bliver prisen  8, 54 kr./m2. 

 

Et billede, der indeholder bygning, udendørs, kantsten

Automatisk genereret beskrivelse

 I den omtalte boligejendom må der i henhold til vedtægterne kun bo 1 person  i en 1-værelseslejlighed.   Vedkommende skal betale 1708,- kr.  om året for genbrugsordning og afhentning af madaffald. I store villaer kan der bo lige så mange mennesker , som man orker. 

Villaer kan generere mængder af affald.  Det kender jeg adskillige eksempler på.

Billede vedhæftes.

 

Men prisen pr. boligenhed er den samme. Det opfatter jeg som åbenlyst urimeligt.

 

Trailer eller ej.

Ydermere kan man tilføje,  at villafolket ofte råder over en større bilpark og trailere, som gør dem bedre i stand til at benytte genbrugspladserne. Denne mulighed er stærkt  begrænset for en enlig person , som bor i en 1- værelses lejlighed og som transportmiddel råder over cykel og rejsekort. 

 

Bio-affald 

Billedet for madaffald (bio-fraktion) er lige så grelt. En enlig person kan næppe generere samme mængde bio-affald som en familie på 5; men, gebyret er det samme for begge husstande. 

 

 

Forskel på service

For at føje yderligere spot til skade har villafolket skraldebeholdere lige udenfor døren og har således nem adgang til at sortere i de rette fraktioner. I beboelsesejendomme er der ofte dårligt indrettede skralderum med ringe tilgængelighed. Desuden har boligejendomme ofte tilknyttet en vicevært, som skal betales løn for at håndtere affaldsbeholdere, gøre dem klar til afhentning, bestille afhentning af diverse fraktioner osv. osv. Altså en ekstra udgift for den lille boligenhed !

 

Villafolket får afhentet alle fraktioner på adressen uden yderligere betaling.

 

Uligheden er åbenlys og urimelig.  

 

Dagligdag i minilejlighed

En lille 1-værelseslejlighed har sjældent plads til komplicerede sorteringssystemer.  Den nemme løsning er derfor at samle det hele i en sæk og smide det i beholderen til restaffald eller i affaldsskakten, hvis en sådan findes. Man går ikke ned i gården fra 3. sal med sit affald og derefter op på 3. sal  igen.  Man tager affaldet med sig ,  når man alligevel skal på gaden. 

Der efterlyses løsninger, som kan simplificere sorteringen i lejligheden, turen ned ad trappen og  afleveringen i gården.  

 

Konklusion

Den nuværende ordning for ordnings- og madaffaldsgebyrer tilgodeser desværre villaejerne på bekostning af folk i beboelsesejendomme.  Der bør derfor udarbejdes en mere retfærdig fordelingsnøgle. 

Det er min opfattelse,  at folk generelt er motiverede til at sortere; men , at det  i mange beboelsesejendomme er unødigt svært. Jeg ser derfor frem til at kommunen, som nævnt i tillægspakken kapitel 7.3 ,  bliver en mere aktiv hjælper i arbejdet med at indrette standpladser og vejlede med sorteringsordninger på stedet. Viljen til sortering afhænger i høj grad af afstand og tilgængelighed til sorteringspladsen.  

Det vil  fremme motivationen, hvis man kan se frem til en økonomisk gevinst ved øget sortering og genbrug. Derfor anbefales,  det at ordnings- og madaffaldsgebyrer  gøres afhængige af boligenhedernes størrelse.   

 

 

Med venlig hilsen