Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Høring af miljøkonsekvensrapport for Kalvebod Brygge Skybrudstunnel
Oprettet:
30. november 2019
Svarnummer:
4
Indsendt af
Rasmus Kjeldahl
Virksomhed / organisation
Ejerforeningen Gammel Kongevej 27
Postnr.
1610
By
København V
Høringssvar
Vedr. Kalvebod brygge skybrudstunnel - Sagsnummer: 2018-0238144
Høringssvar fra ejendommene Gammel Kongevej 25 og 27
- på vegne af ca 80 beboere fordelt på 20 beboelseslejligheder og 3 erhvervslejligheder.
- Fokus på byggeplads ved Skt Jørgens sø
Vi skal hermed på vegne af bestyrelsen for ejendommene Gammel Kongevej 25 og 27 afgive høringssvar i forhold til miljøkonsekvenserne af ovennævnte projekt. Idet langt hovedparten af de forventede påvirkninger stammer fra anlægsfasen er der i svaret særlig fokus på denne.
Generelle betragtninger
-koordination
Vi har generelt en stor bekymring for manglende koordinering med Skt Jørgens Sø projektet og vil opfordre til at disse projekter samtænkes allerede nu. F.eks vil der i tilfælde af det foretrukne scenarie 3 for Skt Jørgens sø skulle etableres tilslutningsværker til Kalvebodstunellen. Dette er ikke afspejlet i den nuværende projektplan og der er derfor stor risiko for, at der efterfølgende skal opstartes nye arbejder. For at reducere den samlede miljøpåvirkning bør beslutninger, projektering og gennemførsel for de to projekter samordnes langt bedre. Givet det lange tidsperspektiv i Skybrudsplanen bør en evt resulterende forsinkelse være at betragte som et mindre problem - Økonomisk set bør en samordning også give besparelser
-Overordnet udførsel
Det bør undersøges om man kan udføre projektet udelukkende med tunnelboring fra Kalvebod brygge projektet. Fordelene ved dette ville være store og bør undersøges reelt.
- Skønnes at ville medføre mindsket behov for byggepladsanlæg på såvel Halmtorvet som ved Skt Jørgens sø - Vil i betydelig grad reducere støj og vibrationspåvirkninger og negativ påvirkning af omgivelserne i øvrigt
- Ville gøre det muligt at sejle alt det udborede jord direkte til opfyldning ved Lynetteholmen – derved ville en hel del lastbilstrafik og CO2-udledninger blive sparet. - Behovet for en større byggeplads ved Kalvebod brygge kan let imødekommes og vil genere langt færre beboere og erhvervsliv end det foreslåede projekt.
-Støj og luftforurening
Københavns Kommune har nyligt vedtaget en plan om at reducere CO2 udledningerne mv fra anlægsarbejder. Dette ses på ingen måde afspejlet i projektet, der er helt traditionelt udført. Skal Københavns Kommune leve op til egne målsætninger er projektet her en oplagt lejlighed til at komme i gang -ikke mindst når det netop er for at afbøde klimaforandringerne af projektet gennemføres.
Der kan peges på følgende muligheder for forbedringer
- Skærpe normen for lastbilers og andre entreprenørmaskiners udledning. Der stilles kun krav om Euro 4 hvilket ikke er ambitiøst. Der vil hermed kunne anvendes forholdsvist gamle lastvogne hvilket generelt øger både udledninger og støj. - Krav om anvendelse af elektrisk materiel i stedet for dieseldrevet. Der kan her f.eks peges på kranen, der skal hejse tunnelmuck op om natten bør være elektrisk, ligesom også presseværket til at indføre tunnelringe bør være det.
- Der bør ikke bores om natten bortset fra den kritiske strækning under Det nye Teater - Det vil i høj grad mindske beboerstøjgener at der ikke skal ske servicering af boremaskine og optagning af tunnelmuck om natten. En forlængelse af anlægsperiodne er langt at foretrække.
Klimabelastning
Det bemærkes med en vis forundring. - ikke mindst givet baggrunden for projektet - at der ikke gøres rede for hvordan klimabelastningen ved selve projektet kan minimeres. Dette er ellers en målsætning for Københavns Kommune bl.a fremhævet af Overborgmesteren på den nylige C40 konference i København. En reduktion af klimabelastningen kunne blandt andet søges opnået gennem klimavenlige arbejdsmetoder (transport, elektriske materiel i videst muligt omfang) samt anvendelse af klimavenlig beton. -Økonomisk kompensation I modsætning til metroprojektet forudses ikke økonomisk kompensation til særlig udsatte naboer under den givne anlægsbestemmelse. Dette er uacceptabelt da projektets længde og gener vil påvirke et mindre antal erhvervsdrivende i betydelig grad. Det er ikke rimeligt at de alene skal bære byrden for kollektivets behov.
- Der bør derfor på grundlag af en konkret vurdering kunne tilbydes erstatning. For ejendommen Gammel Kongevej 27 kan forudses betydelige gener for butik i gadeplan samt for restaurant der er afhængig af udeservering.
- Der er pt også erhvervsaktivitet på Gammel Kongevej 27 2 th hvor der arbejdes med coaching og teamudvikling. Dette vil også være umuligt i projektets mest støjende faser og der bør tilbydes erstatning for at afløfte udgifter til leje af alternative lokaler i perioden.
Specifikke bemærkninger -Støj Vi er uenige i at de beregnede støjbelastninger kan klassificeres som moderate - De er ifølge vores opfattelse væsentlige. Der er i modelberegninger angivet støjniveauer på 80-85 DB målt på facaden på ejendommen Gammel kongevej 27 i en periode på samlet set 30 uger. Der er også en periode på 90 dage med støjende arbejder om natten og det skal her bemærkes at hovedparten af lejlighederne har soverum som vender mod byggepladsen.
For at afbøde og reducere konsekvenserne af dette foreslår vi følgende
- At bygherren opsætter støjmålingsudstyr på facaden af Gammel Kongevej 27 (2.sal højde) så det løbende kan dokumenteres om reglerne overholdes af entreprenøren. - Udpege en kontaktperson for dialog omkring støj - Reducere støjniveauet gennem stærkt øget anvendelse af elektrisk udstyr og elimination af tomgang for dieseldrevet udstyr og lastbiler. - Varsle særligt støjende arbejder mindst en uge i forvejen aht planlægning af aktiviteter hos beboere og erhverv - Indskrænke den støjende del af byggeperioden til kl 8-16 hverdage
-Vibrationer
Vi mener der er betydelig risiko for at vibrationer og ændrede grundvandsforhold fører til sætninger og revner i ejendommen -som er bevaringsværdig. Der har indenfor de seneste fire år været ofret betydelige summer på ejendomsrenovering, herunder udbedring af sætningsskader og opretning af facaden både i nr 25 og nr 27 og der er i nr 27 planlagt udskiftning af tag i 2020.
Særligt bemærkes at ejendommen nr. 25 er opført så langt tilbage som i 1868 og derved er den næstældste etageejendom langs søerne.
Vi ønsker derfor
- at bygherren for begge ejendomme sikrer meget nøje uvildig opmåling og fotodokumentation af facader både udenfor og indenfor i de enkelte lejligheder på alle etager, i opgang og i kælder. Herunder må der ske en indvendige fastlæggelse af de tidligere opståede sætninger, som har været uoprettelige, så vi kan sammenligne med evt. nye skader.
- I den forbindelse skal også medtages de i gården (nr 25) beliggende huse. Det drejer sig om et østligt tre etages muret hus og et to etages bindingsværkshus. Disse to ejendomme udgøres af ejerlejlighed 12 i Ejerforeningen.
- Denne dokumentation bør stilles til rådighed i kopi for ejendommenes bestyrelse og beboere.
- At der opsættes vibrationsmåler, som kan aflæses af ejendommens beboere i den relevante anlægsperiode. - At bygherren dækker sagsomkostninger i forbindelse med tvister om genopretning.
På vegne af beboere og erhverv i Ejerforeningerne Gammel kongevej 25 og 27
Dato
Rasmus Kjeldahl Torsten Johnsen
Formand GK 27 Formand GK 25