Oprettet: 23. november 2019
Svarnummer:
15

Indsendt af

Ernst Jan de Place Hansen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Nej tak til mere byggeri i Amager Strandpark! Det er positivt at det reviderede lokalplanforslag reducerer rammen for, hvor meget der kan bygges ud over det nuværende. Men der er ikke brug for mere byggeri. Amager Strandpark skal bevares som det naturområde det er, hvor man kan koble af fra det hektiske byliv. Det er påfaldende, at der på side 5-6 i lokalplanforslaget skrives en masse pænt om, at man gerne vil et mere grønt København og at der skal plantes flere træer (det savner vi på Øresundsvej!), samtidig med at man åbner mulighed et mindre grønt Amager Strandpark ved at tillade mere byggeri og ikke mindst stadepladser af forskellig art. I lokalplanforslagets §1 står således: "Den oprindelige strandpark skal fastholdes som en naturpræget strandpark". Det synes jeg ikke harmonerer særlig godt med ønsket om yderligere 955 m2 byggeri. Særligt den nordlige del af området er sårbar overfor sådanne ændringer, mens det måske i højere grad kan fungere længere sydpå, hvor der er et højere aktivitetsniveau, hvor kajakklubberne, cafebåden osv. holder til, og hvor biltrafikken er koncentreret. Lad mig i den forbindelse opfordre til, at kørselsforbuddet ud til Helgoland og Naturcenter Amager respekteres, og at den bom der var engang, sættes op igen. Det er mit indtryk, at der er meget "illegal" trafik. Det vil blive yderligere aktualiseret, hvis der skal kunne etableres stadepladser i den nordlige del, ved siden af Naturcenter Amager, netop på det areal, der i dag anføres som vendeplads. men som så sandelig også fungerer som (lovlig?) bilparkering. De "pinde" som vendepladsen er afgrænset af, trænger i øvrigt til at blive suppleret; jf. de huller, der markerer, hvor der engang stod en "pind". Lokalplanen taler også om etablering af 5000 cykelparkeringspladser. Det er uklart, om der henvises til de allerede etablerede. En bedre skiltning til disse parkeringspladser fra den nordlige indgang til Amager Strandpark, samt evt etablering af cykelparkering ved indkørslen i den nordlige ende anbefales, hvor der i sommerperioden i den grad mangler cykelparkering. Det virker ikke som om man fra planlæggernes side har tænkt over /forudset, hvor stor en del af områdets gæster/brugere, der kommer ind via den nordlige indgang. Endvidere kunne der fx med blå cykelbanestriber på kørebanen tydeliggøres, hvordan man som cyklist mest hensigtsmæssigt passerer krydset Amager Strandvej / Øresundsvej (og bruger den lille lokalvej, i forlængelse af Øresundsvej). Som beboer tæt på dette kryds er det helt tydeligt at se, at det ikke fungerer særlig godt i sommerperioden, hvor cyklister finder alle mulige kreative måder at krydse på, ofte i konflikt med fodgængere og bilister, og tydeligvis savner en bedre skiltning. Hvad angår belysning (§8, stk. 4) frabedes yderligere belysning ud over det allerede opsatte, igen for at bevare naturpræget. Der er rigelig lysforurening inde på land, langs Amager Strandvej.