Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Nyindretning af Dantes Plads

Oprettet: 4. august 2019
Svarnummer:
34

Indsendt af

Ole Morten Nygård

Postnr.

1552

By

København V

Høringssvar

At få flere personbiler parkeret under gadeplan er generelt en god ting. Men ikke på Dantes Plads. Ved at fjerne parkeringspladser på gadeplan, kan gadeparkering forbeholdes af- og pålæsning, håndværkere med lokalt ærinde og invalidebiler. Det er desuden vigtigt ikke at øge mængden af privatbiler i Indre By, Metropolzonen og Københavns beboelsesområder og i stedet få folk til at bruge cykel, metro, S-tog og busser. Det er vigtigt af hensyn til ren luft, for at undgå trængsel og udnytte byens knappe arealer mest hensigtsmæssigt. Beslutningen om at frasælge Dantes Plads til et underjordisk parkeringsanlæg skal ses i denne sammenhæng. Derfor er det beklageligt, at denne høring kommer uden en forudgående vurdering af trafik, miljøbelastning og påvirkning af hele området omkring pladsen. Der er meget god offentlig transport i dag i dette område med Hovedbanen, busser i alle retninger og snart med metro ved Gammel Strand, på Rådhuspladsen og Hovedbanen. DEMOKRATISK PROBLEM Selvom denne høring omhandler den fysiske udforming af Dantes Plads efter etablering af et treetages underjordisk parkering, bliver jeg derfor alligevel nødt til at inddrage andre perspektiver i mit høringssvar. At kommunen har tilsidesat at lave en lokalplan og inddrage os beboere i udviklingen af bydelen er en skændsel. Det skaber mistillid mellem rådhuset og borgerne og jeg er naturligvis som andre beboere frustreret over denne manglende demokratiske proces. Når en by tilsidesætter dialog med borgerne, har disse kun få muligheder at reagere. Passivitet og mistro over for andre tiltag fra kommunen (uanset om disse hænger sammen med det konkrete) er logisk. Magtbrynde kan føre til ulogisk brug af vold, som vi har set det i andre storbyer (fx Istanbul). Derfor er det dumt, at Københavns Kommune ikke har lavet en lokalplan og været i dialog med borgerne. TRAFIK Parkeringsanlægget under Dantes Plads vil tiltrække yderligere biler til gaderne omkring pladsen. Både tilkørslen fra Ny Kongensgade (megen beboelse) og fra Ny Vestergade (Nationalmuseet med mange besøgende, bl.a. børn) og det vil øge trafikken endnu mere i Stormgade. Både ved udkørslen til Stormgade fra Vester Voldgade i retning af Slotsholmen, men også i krydset Stormgade – H.C. Andersens Boulevard. Det kryds er i dag overbelastet. Både af biler, cykler, lastbiler og mange busruter. På den modsatte side af Boulevarden vil parkeringsanlægget også øge trafikmængden af personbiler i Tietgensgade, Ved Glyptoteket og Niels Brocks Gade. Da biler ikke må dreje ned ad Bernstorffsgade mod Kalvebod Brygge fra Tietgensgade, så må de via Bag Glyptoteket eller Dybbølsbro, for at komme til det vejnettet mod syd og vest ud af byen. Tietgensgade er som Stormgade belastet til det yderste i dag. Bag Glyptoteket har netop for få år siden fået en børneinstitution, der har øget mængden af biler med behov for af- og påsætning. Et parkeringsanlæg vil, i perioder hvor det er fyldt, øge mængden af biler der cirkulerer gennem disse gader, i håb om at finde parkeringsplads. Af disse trafikale grunde er et parkeringsanlæg under Dantes Plads en dårlig ide. MILJØ OG KLIMA En øget biltrafik i området vil føre til flere partikler i luften. I forvejen har hele dette område for mange sundhedsskadelige partikler i luften på grund af bilmængden på H.C. Andersens Boulevard. Derfor er et parkeringsanlæg under Dantes Plads ikke miljømæssigt neutralt, men en yderligere belastning af området. Derfor er et parkeringsanlæg under Dantes Plads en dårlig ide. En sænkning af grundvandet under bygningen af parkeringsanlægget vil påvirke husene omkring Dantes Plads. Hvordan og hvor meget vides ikke, da kommunen ikke har lavet en miljøundersøgelse inden. Vi ved fra mange andre byggerier i byen, at dette kan ske. Og da området er en blanding af det gamle voldanlæg, opfyldning af voldgrave og en ældre kystlinje, vil jorden under de eksisterende huse formentlig kunne synke i forskellige tempi, når pladsen drænes og graves ud. Derfor er udgravningen af Dantes Plads en dårlig, risikabel ide, sålænge der ikke foreligger en miljøundersøgelse af påvirkning på husene på pladsen. PARKERING I OMRÅDET I DAG OG I MULIG FREMTID At bilerne fjernes fra gadeplanet af Dantes Plads er godt. Det var under forarbejderne og beboerinddragelsen i forbindelse med renoveringen af pladsen og Vester Voldgade i 2011 en af forudsætningerne. Planen var dengang en bilfri Dantes Plads, men det blev forpurret. Årsagen skulle været et trafikforlig skrev kommunen til mig, da jeg dengang klagede over ændring af præmissen for renoveringen. Kommunen skrev, at der efter dette forlig kun måtte fjernes parkeringspladser, hvis der blev oprettet andre i samme område. Derfor er argumentationen for udvidelse af antallet af parkeringspladser i strid med den beslutning. Siden den planlægning i starten af tiåret er BLOX kommet til med et nyt parkeringsanlæg under jorden med 350 pladser. Desuden har kommunen besluttet at garageanlæggene under Langebro på Sjællandssiden også skal overgå til parkering med 120 pladser. Når posthusgrunden bliver bebygget på ny, vil her desuden også komme 880 nye parkeringspladser. Hvilke af de øvrige nybyggerier på Kalvebod Brygge der derudover også vil have parkeringsanlæg ved jeg ikke. Antallet af parkeringspladser i området stiger altså under alle omstændigheder. Derfor mangler vi som beboere i Metropolzonen en samlet oversigt over områdets udvikling. Det er naturligt at alle disse nye byggerier får noget parkering til biler, da tætheden af folk der dagligt kommer i området vil stige. Men disse pladser bør også indgår i mulighederne for at fjerne biler fra gadeparkeringen. Metropolzonen omkring Glyptoteket har megen gadeparkering i dag. En del af denne bør komme under jorden i forbindelse med disse nybyggerier. De spidsbelastninger vi i dag oplever mht. parering, er som regel knyttet til store arrangementer i Tivoli. Det må tiltrække folk i bil, tænker jeg. Modsat fungerer parkeringsforholdene stadig godt, selvom store folkelige arrangementer som Maraton og Iron Man nogle gange tager udgangspunkt i denne del af byen. Disse folk benytter tilsyneladende cykel eller kollektiv trafik. Målet for parkering er derfor, at Tivolis gæster bruger de offentlige transportmidler og ikke får bedre betingelser for at tage bilen ind til dette område. Der er derfor ikke behov for flere parkeringspladser til Tivolis gæster. INDRETNING AF DANTES PLADS Den tilgængelige skitse til retablering af Dantes Plads efter byggeriet ser generelt god ud. Det er det kommunen har bedt om høringssvar til. At genplante med akacier der opstammes, er godt. De var der før renoveringen og de var argumentet for at Vester Voldgade også fik disse træer. Beplantningen under træerne har været smuk og ikke alt for spraglet, hvilket har givet pladsen et venligt og roligt udtryk. Teglene som belægning gjorde pladsen smukkere, og husene blev fremhævet da de kom. Derfor er det godt de retableres. De små bakker på pladsen har givet god leg på pladsen af børn og unge. Ikke som en legeplads, men som noget de spontant har nydt. De er desuden behagelige at gå og sidde på som alternativ til almindelige bænke. En kommende op- og nedkørsel til et parkeringsanlæg er svær at placere andre steder end hvor skitsen har lagt den i pladsens nordlige hjørne. Men den minimerer netop den fredeligste del af pladsen længst væk fra boulevarden. Andre høringssvar foreslår nedkørsel fra boulevarden, men dette er ikke realistisk med den trafikmængde der er i dag. Æstetisk er nedkørselsrampen asymmetrisk i forhold til pladsen. Den er grim, klodset og misklæder pladsen og dens symmetri. Selv forsøget med at lægge en bakke op ad nedkørslen virker kun som en lappeløsning, ikke som en forskønnelse af pladsen. I skitsen indgår ikke, om siderne af ramperne beklædes med tegl. Dette burde være et minimum for at dække over grimheden. Nedgangstårnet til anlægget er stort og klodset i forhold til pladsen proportioner. Den har ingen materialer fra de omkringliggende bygninger og vil altid være grim set fra alle sider. Den misklæder Glyptoteket, Dantesøjlen og hele Dantes Plads. Her er igen et eksempel på, at nedgang til et sådant anlæg skæmmer. I tilfældet BLOX er dette løst ved at nedgangen er i den nye bebyggelse. Dette kan skabes hvor der bygges nyt, men ikke ved Dantes Plads. Æstetisk vil Dantes Plads efter etablering af parkeringskælder og genskabelse af pladsen fremstå mindre symmetrisk, grimmere og den vil virke mere klemt. Så parkeringskælderen er også en dårlig ide af æstetiske grunde. Med venlig hilsen Ole Morten Nygård