Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Nyindretning af Dantes Plads

Oprettet: 4. august 2019
Svarnummer:
30

Indsendt af

Hanne Carden

Postnr.

1556

By

København

Høringssvar

Det bekymrer mig, hvis beslutningstagerne efter at have læst bilag 6 (Trafikal vurdering) ikke fandt anledning til at stille uddybende spørgsmål, om ikke andet, så i det mindste bad om en vurdering uden fejl og mangler, se venligst pkt. a.-c.: a. ”Københavns Kommune har vurderet, at de trafikale forhold ved adgangen til parkeringskælderen kan godkendes, men at der mangler et detailprojekt.” Bemærkning: detailprojekt, hvad beskriver det? b. ”De gader som forventes at få mest ekstra trafik vil være Vester Voldgade og Ny Kongens Gade, se figur x.” Bemærkning: ”figur x” fremgår desværre ikke af bilaget. c. ”Nedlæggelsen af signalanlægget i krydset Ny Kongensgade og Vesterbrogade ønskes som en konsekvens af lukningen for gennemkørsel for biltrafik i Rigsdagsgården.” Bemærkning: her menes vist krydset Ny Kongensgade og Vester Voldgade. Som beboer på Dantes Plads med parkeringslicens til røde zone tillader jeg mig at tilføje flg. observationer og kommentarer til den trafikale vurdering: 1. Jf. bilag 6 ”Når bilisterne skal fra parkeringshuset, skal de køre mod Stormgade på grund af ensretningen af Vester Voldgade.” Kommentar: Dette vil være en forringelse af den nuværende situation, hvor vi også kan vælge at køre fra Dantes Plads, ad Ny Vestergade, til venstre ved Marmorbroen og til venstre i krydset Frederiksholms Kanal – Stormgade. I myldretiden (morgen og eftermiddag) er det en hurtigere rute, fordi vi slipper for at hænge i venstresvingsbanen i krydset ved Stormgade-Vester Voldgade, hvor trafikken fra den modsatte retning er meget heftig. 2. Jf. bilag 6 ”Nedlæggelsen af signalanlægget i krydset Ny Kongensgade og Vesterbrogade (Vester Voldgade) ønskes som en konsekvens af lukningen for gennemkørsel for biltrafik i Rigsdagsgården. Nedtagningen begrundes ligeledes i ønsket om at skabe bedre fremkommelighed for cyklister på Vester Voldgade.” Kommentar: Der er stadig gennemkørsel til Ny Kongensgade via Frederiksholms Kanal (langs med Kirkeministeriet og Chr. IV’s Bryghus) og det er min oplevelse, at mange benytter den mulighed. Har desuden svært ved at forestille mig, at nedtagning af signalanlægget vil skabe bedre fremkommelighed for cyklister. 3. Jf. bilag 6 ”Trafiksikkerhedsmæssigt vurderes der ikke væsentligt ulemper. Dels at der på grund af signalanlæg ved Stormgade vil komme naturlige afbræk i cykliststrømmen (også når Lille Langebro Åbner) til, at bilisterne kan komme til og fra parkeringskælderen uden store konflikter”. Kommentar: Vil vi opleve naturlige afbræk i cykliststrømmen, når cyklisterne kommer fra flere retninger, hhv. fra Rådhuspladsen og Stormgade? 4. Jf. bilag 6 ”Etableringen af parkeringskælderen vil være en klar forbedring for besøgende, da de nu får ca. 4 gange så mange parkeringspladser i området.” Kommentar: Går ud fra, at beslutningstagerne ikke er orienteret om, at hhv. BLOX og Q-park (Israels Plads) jævnligt annoncerer, at de har ledig kapacitet. Jeg husker stadig, hvor glade vi blev, da kommunen for få år siden igangsatte projektet med at indsnævre kørebaner, nedlægge parkeringspladser, ensrette dele af Vester Voldgade, etablere cykelstier, bredere fortove for at mindske trafikken og øge sikkerheden for de bløde trafikanter.