Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Handlingsplan for vejstøj 2018-2023

Oprettet: 30. april 2019
Svarnummer:
39

Indsendt af

Mikkel Dohm Andersen

Virksomhed / organisation

Andelsboligforeningen Søbo

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

AB Søbo, København, d. 29. april 2019 Høringssvar for Andelsboligforeningen Søbo Idet vi henviser til Københavns Kommunes eget støjkort på https://kbhkort.kk.dk/ , hvor vi er nævnt som værende ramt med over 68 dB, vil vi som nogle af de værst ramte i København bede om, at Københavns Kommune iværksætter tiltag, som begrænser vejstøj på Webersgade, ikke mindst ud for Webersgade 21 og Øster Søgade 38, hvis lejligheder på venstre side vender ud mod Webersgade. Dette inkluderer det faktum, at Moviabusserne i dag presses op mod væggen på Webersgade 21, og dermed både skaber unødvendig støj direkte fra busserne, men også rystelser og bygningstransmitteret støj. Denne bygningstransmitterede støj bør Københavns Kommune ved første mulige lejlighed forholde sig til. Som det vedhæftede dokument fra Movia viser (side 5-7), larmer 6A-busserne op til tre gange så meget på venstre side som på højre side. Det siger sig selv, at når en bus så skubbes ind med kun 2,10m afstand til husmuren, så giver det gener. Dertil kommer generne fra air conditionen på taget af busserne, som skaber yderligere støj for lejlighederne på 1-5 sal. Vi må forlange, at bussernes kørerute som minimum bliver flyttet ud på midten af gaden, så larmen til begge sider bliver mindst mulig. Beboerne er nødt til at sove med ørepropper i ørerne for at holde vejstøjen ude, og det er muligt at sove. Det håndterer desværre ikke rystelserne fra busserne og andre tunge køretøjer. Vi havde tre beboere som døde af kræft forrige år – når man bor i så meget støj og vibrationer, så er der ikke noget der hedder remission, det er sandsynligt at det var medvirkende til kræftens udvikling og deres bortgang. Som artiklen, der linkes til, fortæller, er trafikstøj sygdomsfremkaldende, i værste fald dødelig i sig selv. Det mener vi ikke, at Københavns Kommune tager ordentlig hensyn til. Endvidere vil vi bede Københavns Kommune foranledige, at de tunge langtursbusser som i dag kører fra Nørreport – 15E, 150S, 184 og 185 – får flyttet afgangsstedet til fx Hans Knudsens Plads eller Rymarken St., således at deres støj fjernes fra Indre By. Når Københavns Kommune erstatter alle bybusser med elektriske busser, vil dette kun have begrænset effekt på ikke mindst støjniveauet i Indre By på grund af langtursbusserne. Det er tankevækkende at Movia mener, at studerende skal køres den korte strækning fra Nørreport til Nørre Alle i dieseldrevne langtursbusser. Ikke mindst med ankomsten af Ringmetroen og dens station på Vibenshus Runddel, bør de studerende motiveres til at bruge den, hvis station let ligger indenfor de 900 meters afstand man regner med, og ellers 6A til den vestlige ende af campus. https://www.dr.dk/nyheder/indland/who-dumper-danske-stoejgraenser-langt-flere-ramt-af-farlig-stoej Idet vi beder om at Københavns Kommune tager vore helbred alvorligt, ser vi frem til hvilke foranstaltninger der vil blive taget. Med venlig hilsen Mikkel Dohm Andersen Formanden Andelsforeningen Søbo Webersgade 21, 4. th. 2100 København Ø