Høringssvar vedrørende Husumforbindelsen

Oprettet: 9. november 2018
Svarnummer:
27

Indsendt af

Signe Løndahl Hertel

Virksomhed / organisation

RUBOW arkitekter

Postnr.

1260

By

København K

Høringssvar

Høringssvar vedr. Husumforbindelsen Husumforbindelsen er et rigtig godt tiltag i området, som vil sikre tryg færdsel for cyklister og gående i området, samt binde området bedre sammen. AAB afd. 38’s afdelingsbestyrelse støtter derfor op om projektet og dets forhåbentlig snarlige udførsel. Afdelingsbestyrelsen ønsker dog at udtrykke bekymring vedr. de fremtidige parkeringsforhold i området. Som kommenteret af flere borgere til borgermødet søndag 18.03.2018, oplever mange, at der kan være udfordringer med at finde parkeringspladser når arrangementer finder sted i Energicenteret, moskéen på Gadelandet eller i selskabslokaler ved Lidl på Kobbelvænget Syd. (Se bilag Høringssvar vedr. Husumforbindelsen_AAB38_bilag.pdf, s.1) Københavns Kommune beskriver, at der langs Husumforbindelsens strækning på nuværende tidspunkt kun benyttes ca. halvdelen af de eksisterende p-pladser, og det er denne halvdel der fjernes i forbindelse med etablering af Husumforbindelsen. Afdelingsbestyrelsen mener dog at der vil forekomme lokal mangel på p-pladser i området omkring Kobbelvænget Nord, Kobbelvænget Syd og Korsager Allé Nord, hvis projektet udføres som det gældende forslag. Ifølge kommunens planer nedlægges samtlige 53 p-pladser på Kobbelvænget Syd. Det må forventes at behovet for p-pladser ved dette sted vil fordele sig på de omkringliggende strækninger ved Kobbelvænget Nord og Korsager Allé Nord. En analyse af de nuværende parkeringsbehov, som registreret af kommunen, samt de kommende parkeringsforhold, som beskrevet i projektet, viser at der i de tidsrum, kommunen har foretaget målinger, fremover vil mangle mellem 10 og 20 p-pladser i området omkring Kobbelvænget Syd udledt af nedlæggelsen af p-pladserne på denne strækning. (Se bilag Høringssvar vedr. Husumforbindelsen_AAB38_bilag.pdf, s. 2) Afdelingsbestyrelsen håber derfor, at det kan undersøges, hvorvidt det er muligt at bevare nogle af p-pladserne på Kobbelvænget Syd. Ifølge projektet vil Kobbelvænget Syds kørebane i fremtiden have en bredde på 6,5 m. Kobbelvænget Nord og Korsager Allé Nord vil i fremtiden begge være 6 m bredde med parkering skiftevis på den ene og anden side af vejen. Er det muligt at finde en tilsvarende løsning på Kobbelvænget Syd? Langs Kobbelvænget Syd løber et grønt areal der i Husumforbindelsen udnyttes til et grønt byrum med gangsti. Er det undersøgt hvorvidt cykelstien kan etableres længere inde i dette areal, så et areal langs kørebanen friholdes til parkering? Denne kan placeres mellem cykelsti og kørebane for at undgå, at biler skal bakke hen over eller krydse cykelstien ved udkørsel. Det bemærkes at dette ikke vil løse udfordringerne i de spidsbelastede perioder ved arrangementer i området, som i fremtiden må forventes at blive mere kritiske. Det vil dog imødekomme det generelle behov for parkering i området. Slutteligt vil vi gerne henlede opmærksomheden på cykelstiens føring ved Kobbelvænget Nord, hvor den føres imellem træerne, inden den løber igennem AAB afd. 38’s garageanlæg. Her er vi bekymret for om der tages hensyn til de gamle træers rodnet: Hvordan har man tænkt sig at sikre træernes rødder ved etablering af cykelsti mellem de meget gamle egetræer syd for garagerne? Det kan være problematisk at skulle udgrave for bærelag til asfaltcykelsti, når der er så store træer, da det vil medføre svækkelse af træerne, der efter en årrække kan gå ud. Vil der også blive udlagt geonet for at fordele tryk ved komprimeringen? På vegne af AAB afd. 38, Afdelingsbestyrelsen Signe Løndahl Hertel, arkitekt maa RUBOW arkitekter A/S