Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 183 B&W-området ved Christianskirken 'Ørkenfortet' med kommuneplantillæg - Lokalplan nr. 183-3
Oprettet:
23. september 2018
Svarnummer:
10
Indsendt af
Frode Neergaard
Postnr.
1402
By
København K
Høringssvar
Forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan nr. 183 B&W-området med tilhørende forslag til kommuneplantillæg – vedr. Ørkenfortet - er sendt i høring. Hertil sendes dette høringssvar.
Forslaget om ændring af Ørkenfortet fra kontoranvendelse til hoteldrift hilses velkommen.
Men – og der er tre store MEN – det forudsætter, at der ved og omkring Ørkenfortet findes rigtige løsninger på:
1. Byrummene
2. Trafikforholdene
3. Parkeringsforholdene.
1. Byrummene
Der er bygget tæt langs havnepromenaden på Christiansbro. Et af byrummene udgøres af den relativt stille ende af Strandgade fra Torvegade hen mod Christianskirken. Undertegnede kan ikke støtte, at hotellet får adgang fra Strandgade. Der må ikke etableres et nyt vejareal og cykelparkering foran Ørkenfortet ud mod Strandgade. Bredden mellem Ørkenfortet og renæssancebygningerne overfor må bevares, herunder den uhindrede linjeføring fra Torvegadekrydset og ind under buen på Nordeabygningen. Til gengæld støttes det, at de nuværende 3 træer ved Ørkenfortets front mod Strandgade øges til, mindst, de foreslåede 5 træer. således at byrummet får et mere grønt præg.
Ørkenfortets base ud mod Torvegade må gøres smallere. Hermed skabes luft i byrummet ind til Ørkenfortets facade. Det kan potentielt blive én af de store gevinster ved omdannelse af Ørkenfortet til hotel og gøre bygningen mindre fort-agtig. Undertegnede kan således ikke støtte, at den nuværende mur mod Torvegade “erstattes af en ny tung stueetage”. Tværtimod må der være lethed langs Torvegade (med eller uden publikumsorienterede funktioner). Der foreslås etableret beplantning af buske eller træer langs Ørkenfortets front mod Torvegade, - gerne også en vandkunst.
Undertegnede støtter, at der etableres åbne, publikumsorienterede funktioner ud mod havnepromenaden. Der må sikres størst mulig bredde på havnepromenaden, som udgør en del af Havneringen. Det skyldes også Havnebussens anløb på denne strækning. Den foreslåede forbindese mellem Torvegade og havnepromenaden hilses hjerteligt velkommen. Dette forhold samt etableringen af Lille Langebro forventes at give øget gang- og cykeltrafik langs denne stækning, hvilket understreger behovet for størst mulig bredde i byrummet langs Ørkenfortets front mod havnen.
2. Trafikforholdene
Torvegade/Strandgade-krydset er blandt Københavns travleste. Det er helt afgørende, at ændring af Ørkenfortet til hotel ikke forværrer trafikforholdene i og omkring krydset, herunder i Strandgade hen mod Christianskirken. Bl.a. derfor kan undertegnede ikke støtte, at der etableres tilkørsel til hotellet fra Strandgade. Det skyldes bl.a. trafiksikkerheden i forb.m. højresving fra Torvegade ind ad Strandgade. Indkørslen må ske fra Knippelsbrogade. Det er den eneste rigtige løsning. Hotellets indgang kan eventuelt etableres i Knippelsbrogades sydøstvendte ende. Men adgang og al tilkørsel hertil må ske fra Knippelsbrogade. Det gælder busser, taxaer, kunder og personale. Tillige må opmarchering af taxaer og busser ske fra Knippelsbrogade, ligesom der her, om påkrævet, må etableres øget cykelparkering. Der henvises til forslag fra Svend Aage Schiermacher, som har afgivet høringssvar om tilkørsel ad Knippelsbrogade.
Trafikken på Strandgade hen mod Christianskirken og ind på Christiansbro må ikke forværres af øget biltrafik, herunder taxaer og busser. Derfor er det afgørende, at der ved udkørsel fra Knippelsbrogade etableres forbud mod højresving ad Strandgade.
Der henvises i forslaget til tillæg til lokalplan til, at kørsel langs Knippelsbrogade og havnepromenaden ud for Ørkenfortet kan nedlægges. Det kan undertegnede, bl.a. grundet ovennævnte, ikke støtte.
Undertegnede foreslår, at der etableres en fodgængerovergang i Torvegade/Strandgade-krydsets nordvestvendte side. Hermed vil trængslen af den allerede store mængde fodgængere i krydsets øvrige fordgængerovergange mindskes, og trafiksikkerheden for disse bløde “trafikanter” forbedres.
3. Parkeringsforholdene
Parkeringsforholdene på Christianshavn, herunder Christiansbro, er stærkt pressede, hvilket bl.a. skyldes udstedelse flere parkeringstilladelser end der er kapacitet til. Derfor er det afgørende, at Ørkenfortets omdannelse til hotel ikke forværrer de allerede utilstrækkelige parkeringsforhold. Omdannelse til hotel må således ikke forringe parkeringsmulighederne i Strandgade og omkringliggende gader, hvorfor bygherren må sikre, at der ved hotellet etableres mindst lige så stor parkeringskapacitet som det forventede antal brugere af hotellet.
---
Omdannelsen af Ørkenfortet til hotel giver velkomne muligheder for at foretage tiltrængte forbedringer af byrum, trafik- og parkeringsforhold omkring Ørkenfortet. Ved at følge de ovenfor nævnte forslag og anvisninger vil disse muligheder kunne indfries til glæde for alle parter.
Frode Neergaard