Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 13. maj 2018
Svarnummer:
11

Indsendt af

Charlotte Tørngre

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Jeg har med interesse læst handlingsplanen, og jeg er ret sikker på, at ingen kan være uenige i, at det kun kan være en fordel for alle at få dæmpet støjen fra såvel trafik, byggeri og den helt Almindelige støj i boligområder, som kommer fra indbyggernes øvrige færden. Man skal være opmærksom på, at støj ikke kun kommer fra vejene, som omgiver os. Med hensyn til vejstøj, så kan det kun gå for langsomt med at få renoveret vejene og lagt støjdæmpende asfaltbelægning - og hvor de mest trafikerede veje som H.C. Andersens Boulevard, O2, Jyllingevej, Amagerbrogade m.fl. naturligvis skal have en ny asfaltbelægning først - da det vil have den største effekt her, og med den sideeffekt, at vejene bliver mere sikre at færdes på. Og her vil det tillige være nødvendigt, at Københavns Kommune laver en langsigtet vedligeholdelsesplan for vejene - for det nytter ikke meget, at man istandsætter dem, hvis de ikke efterfølgende bliver vedligeholdt - hvis man f.eks. ser på O2, som den er nu medmasser af huller fra Lyngbyvej til Roskildevej, så laver det også ekstra støj, når køretøjerne kører hen over disse huller - unødvendig støj som hidrører fra manglende vedligeholdelse. Med hensyn til dækkene, er der ikke nok ikke meget at komme efter i forhold til dæk med et støjniveau under 72 dB - jeg var inde og tjekke dækkene til min egen bil - der var 29 dæk fra forskellige producenter, og kun ét af disse havde en støjgrænse på over 70 dB (et sommerdæk). Så mon ikke at dette er retvisende for de dæk, som produceres, og monteres på vores biler. Med hensyn til nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger fra 60 km/t til 50 km/t, er dette ikke ubetinget en god idé, da det forsinker trafikafviklingen, så den lidt nedsatte støj vil være der i længere tid, og at køretøjerne oftere vil holde for rødt - og i tomgang Dette kan ses på f.eks. O2, hvor dette blev indført for nogle år tilbage. En stor kilde til støj og trafikstøj er alle de byggeprojekter, som er rundt om i byen - både fra den øgede transport af større køretøjer, og støj fra selve bygeriet - her tænker jeg, at man er nødt til at støjafskærme byggerierne mest muligt under opførelse - det gælder selvfølgelig også ved vedligeholdelses- opgaver. Og så kunne man med fordel få opdateret den "miljøzone", så den kan leve op til de nuværende standarder. Med hensyn til støj i boligerne, så er den støj, der påvirker beboerne mest støj fra andre beboere/borgere - dette nedsætter livskvaliteten betydeligt. Her kræves det, at de enkelte boligforeninger/daginstitutioner/skoler o.lign laver en egen støjhandlingsplan for at reducere denne del af støjen. Det er nødvendigt at der laves et sæt fælles spilleregler. Anden støj fra omgivelserne kan langt hen ad vejen afhjælpes ved at indtænke typen af vinduer ved vinduesudskiftning - men nyere vinduer er mere lydisolerende end gamle.