Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Nuuks Plads II - lokalplanforslag
Oprettet:
7. maj 2018
Svarnummer:
306
Indsendt af
K. Malmkjær
Postnr.
2200
By
N
Høringssvar
Jeg skal hermed gøre indsigelse mod lokalplanforslaget.
Bortset fra bevarelsen af den gamle del af landsarkivet, har jeg svært
ved at finde et eneste aspekt af forslaget, som ikke er en fornærmelse
mod kvarterets nuværende beboere og mod kommunens skatteydere i
almindelighed.
Forslaget vil medføre en betydelig forringelse af livskvaliteten og
ejendomsværdierne i nabokarreerne på alle parametre: mere støj, mindre
lys, mere lugt, mere blæst, for mange cykler, for mange biler,
trængsel i trafikken, trængsel om de grønne områder, mangel på skoler
og andre faciliteter for børn og unge. Til gengæld for disse tab
bliver der bygget nogle boliger uden bopælspligt, dvs uden
skatteindtjening til kommunen, og nogle butikker, selvom der allerede
er tomme butikslokaler i området.
At bo i byen er sjældent noget man selv vælger, men nødvendigt af
hensyn til uddannelse, arbejde eller familie. Men det er altid et
kompromis, mellem pris, lys, støj, plads, privatliv og transport.
"Spydspidsen" ved Nuuks plads er i dag (bortset fra Metro-byggeriet)
et tætpakket, men relativt roligt og privat hjørne uden for meget
gennemgående trafik, hverken til fods eller kørende. Det er præget af
ensartede bygninger med meget små gårde, kig lige ind i stueetagerne,
langt til S-toget og upålidelige busforbindelser. Det ligger godt,
hvis man arbejder inde i byen, men hvis den anden i familien skal til
Høje Tåstrup, Nærum, eller Værløse for at arbejde, og stadig nå hjem
inden børnehaven lukker, så skal man have en bil. Hvis man har
sommerhus, måske på Lolland, kan man måske cykle på arbejde hver dag,
men skal bruge en bil i weekenden. Det vil en metrostation ikke
nødvendigvis ændre på. Man må formode, at folk har valgt at bo netop
her blandt andet af disse grunde: områdets begrænsninger opvejes af
dets fordele for lige netop os.
Hvis man vil have folk til at tage 30-årige lån for at kunne betale
mindre formuer for en 2-3 værelses lejlighed i byen, må man levere en
vis forudsigelighed. Det kan godt være svært at sige, hvad der sker de
næste 30 år, men det er hvad der forventes af boligkøberne i dag. Hvis
man vil gøre byen attraktiv for andre end fidusmagere og
ejendomsspekulanter, hvis man vil gøre det attraktivt for almindelige
familier at foretage den investering, så må kommunen hjælpe med en
langsigtet og pålidelig byplanlægning.
Man kunne have valgt at tilføje en karre af samme karakter som de
eksisterende. Eller man kunne have valgt en sydøstvendt hestesko, der
er skærmet mod Jagtvejs støj, og i stedet åbner en plads mod solen og
de omkringboende.
Men i stedet forslår man at ændre områdets karakter. Der skal være
butikker, cafeer, restauranter, udendørsservering og lastbilramper
henover fortorvet. Der skal være taghaver, reserveret til de nye
bebyggelser, med frit indblik til os andre og fest på taget til langt
ud på natten. Der skal åbnes en korridor ("transitrum") for blæst og
støj og lugt fra Jagtvejs busser og biler, lige ind i kvarteret. Der
skal gøres plads til alt og alle, undtagen os, der allerede bor her.
Der skal være liv i gaden, forstår man, for "sådan er det jo at bo i
byen" (citat fra et svar ved borgermødet).
Jeg må minde om, at sådan er det jo netop ikke i dag. Spydspidsen er
et sted hvor folk bor og lever, putter deres børn om aftenen og står
op og går på arbejde om morgenen. Ikke et transitrum, hvor blæsten
leger med papkopper og pizzabakker i hjørnerne og ingen føler
ansvar.
Det foreslås at nedrive Koppels fantastiske arkivbygning, som man på
en eller anden måde har undgået at gøre bevaringsværdig. Bygningen
forener på næsten magisk vis det markante og det diskrete, og er en af
de få bygninger fra perioden, der stadig holder.
Det postuleres i forslaget, at forholdene for cyklister i området er
"gode", med henvisning til den grønne sti, på trods af, at den grønne
sti er lukket af mod "Spydspidsen", så man kun kan komme ind på den
via busslusen ved Rantzausgade, som er alt andet end sikker, eller ved
at slæbe sin cykel op ad en høj trappe. Disse forhold foreslås nu
forværret ved at føre lastbiler med varer ind gennem både Florsgade og
Hiort Lorenzens Gade, hvor der ikke er cykelstier, samt ved at
etablere to-sporet rampe til butiks- og beboerparkering på Hiort
Lorenzens Gade. Der må derfor forventes en forholdsmæssigt voldsom
stigning i trafikken på Hiort Lorenzens Gade og Florsgade, men der er
ingen vurdering af de øgede støj- og trafikforureningsgener for de
eksisterende beboere på gaderne.
Det postuleres i forslaget, at der indrettes nok P-pladser til den nye
bebyggelse som en del af bebyggelsen selv, men derudover stjæler
forslaget 18 P-pladser til varelevering. Det postuleres også, at der
bliver genetableret 10 pladser, der har været brugt til
metrobyggeplads. Et hurtigt blik ud af mit vindue viser kun 5
almindelige pladser reetableret i det allerede færdige stykke af Hiort
Lorenzens Gade, hvor der førhen var skråparkering hele vejen ned langs
landsarkivet.
Ved borgermødet var der ingen forståelse for de mange forskellige
kritikpunkter, der blev rejst, selv ikke dem, der kunne afhjælpes med
relativt små ændringer. Et krav om lidt højere hegn om taghaven, fx
1,80, over mod naboerne, ville fx svare til, hvad man kan forvente i
en almindelig have.
Som nabo til metrobyggeriet synes jeg allerede, vi har stået model til
for meget. Hvis dette forslag også bliver vedtaget kan jeg garantere,
at jeg snarest muligt vil tage mig selv, min topskat og mit
veluddannede afkom og investere et 30-årigt realkreditlån i en
kommune, hvor man tager sine egne fastboende borgere mere alvorligt
end besøgende, pendlere, investorer og eventmagere.
Derfra vil jeg så glæde mig til i fremtiden at tage bilen ind til
byen, betale så meget for at parkere, at jeg føler, jeg har mere ret
til pladsen end beboerne, deltage i larmende events til langt ud på
natten, spise, drikke, synge og råbe, efterlade mit affald, og møde
enhver beklagelse fra lokale beboere med mantraet "sådan er det jo,
når man har valgt at bo i byen".