Foto over lokalplanområdet Drejervej

Lovliggørelse af indgreb i beskyttet natur på Kalvebod Fælled

Lovliggørende dispensation til bibeholdelse af sø og vandløb, samt afslag på dispensation om bibeholdelse af jordpåfyldning i § 3-område

Høringsfrist:

2. maj 2018
Indsendt af:
Louise HH Villumsen
Dato: 2. maj 2018
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
(se figur og tabel i pdf-versionen) DN København Formand: Louise Holst Hemmingsen Villumsen Telefon: 25 85 36 64, e-mail: koebenhavn@dn.dk Dato: 20.april 2018 Til: Vand og VVM Njalsgade 13 2300 København S Sagsnummer: 2017-0006551 Høringssvar til Lovliggørelse af indgreb i beskyttet natur på Kalvebod Fælled DN København har med stor interesse læst kommunens udkast til høringssvar til By og Havns ansøgning om lovliggørende dispensation til det indgreb, de har foretaget på Naturstyrelsens areal ud for Arenakvarteret på Kalvebod Fælled. Det var os en stor glæde at læse, at kommunen vil give afslag på ansøgning om lovliggørende dispensation til den hævning af terrænet, der er foretaget ind mod Ørestad Syd. Og samtidig er kommunens varsel om påbud om reetablering meget positiv. Vi er helt enige i, at den tidligere næringsfattige natur skal reetableres ved at fjerne al jord, som er udlagt ovenpå det oprindelige terræn. Der er dog ting, som vi ikke er helt enige i: Tilkendegivelse af naturtypen på arealet Vi er ikke enige i kommunens vurdering af, at området er en mosaik af fersk eng og mose. Summen af positivarter + særlig værdifulde positivarter + indikatorarter er størst på § 3-skemaet for mose og næststørst på § 3-skemaet for strandeng (se tabel 1). Samme mønster gør sig gældende for skemaarter. Området bør derfor registreres som mose (fugtigt krat) med mosaikindslag af strandeng på inddæmmet havbund. Dette stemmer også ens med, at arealet har præcis samme historik, som det store areal vest for Kanonvej, der er kortlagt habitatnaturtype 1330 Strandeng. Begge arealer er inddæmmet havbund, som blev tørlagt samtidig i 1943. Den eneste forskel er, at området vest for Kanonvej har været græsset siden starten af 1990’erne. Kendskab til arealets værdi før indgrebet Det pågældende areal har i årtier været i Naturstyrelsens varetægt. I samme periode har Naturstyrelsen været myndighed for fredede arter og Natura 2000-området. Det er derfor meget påfaldende, at det fremføres, at man ikke vidste, hvor på arealet mellem Ørestad Syd og Kanonvej de fredede arter voksede. På Jægersborg Skovdistrikts plejekort fra 2004 (se figur 2) kan man se, at Naturstyrelsen har registreret maj-gøgeurt og kødfarvet gøgeurt på lige præcis det areal, hvor de i 2016 gav lodsejergodkendelse til udgravning af en sø og påfyldning af jord. Det er derfor ikke korrekt, når der fremføres, at man ikke vidste, at der var fredede arter der, hvor man gav lodsejergodkendelse til arealinddragelse. Figur 2. Naturstyrelsens registrering af fredede arter på det pågældende areal i 2004. På hjemmesiden fugleognatur.dk var der før indgrebet i 2016 registreret kødfarvet gøgeurt, maj-gøgeurt og priklæbet gøgeurt på arealet mellem Ørestad Syd og Kanonvej. Dette er en offentligt tilgængelig hjemmeside, som det må formodes, at myndigheder i Danmark benytter i forbindelse med denne slags sager. At der er registreret fredede arter både på og meget tæt på dette areal, er en meget stærk indikator på, at området er § 3-beskyttet. Et areal med orkidéer vil stort set altid have en vegetation, der lever op til kravene for en § 3-naturtype. Arealet øst for Kanonvej har præcis samme historik, som det store areal vest for Kanonvej, der er kortlagt habitatnaturtype 1330 Strandeng. Begge arealer er inddæmmet havbund, som blev tørlagt samtidig i 1943. Den eneste forskel er, at området vest for Kanonvej har været græsset siden starten af 1990’erne. Det må formodes, at Naturstyrelsen som lodsejer gennem årtier er bekendt med denne historik, og heraf vil kunne slutte, at arealet sandsynligvis kan have store naturværdier tilknyttet. Naturstyrelsen burde have gjort opmærksom på naturværdierne, da kommunen, afregistrerede det med ordene ”På luftfoto fra 2014 kan det ses at det aktuelle areal er bevokset med krat og højt, kraftigt græs, formentlig bjergrørhvene.”. Samlet set mener vi, at Naturstyrelsen har udvist groft embedssvigt ved ikke at gøre kommunen opmærksom på naturværdierne, og at et område med sådan en historik og forekomst af fredede arter som minimum kræver en feltbesigtigelse, før det kan afregistreres som beskyttet natur. Projektets størrelse taget i betragtning må man antage, at enten erfarne eller ledende medarbejdere i Naturstyrelsen med kendskab til naturværdierne og beskyttelsesstatus for det pågældende areal, har været inde over lodsejergodkendelsen. Det må derfor antages, at Naturstyrelsen ikke har handlet i god tro, da de lod kommunen afregistrere området som beskyttet natur og derefter gav lodsejergodkendelse til udgravning af sø og deponi af affaldsjord i det pågældende areal. Retablering Vi er ikke enige i, at retablering af mose/strandeng i området, hvor der er gravet ud til sø og vandløb vil være vanskeligt, samt at det ville skade naturen mere end det vil gavne. Arealerne mellem Ørestad Syd og søen er stærkt forstyrret af de ulovlige aktiviteter i området, og tager derfor ikke yderligere skade af, at maskiner kortvarigt reetablerer arealet, hvor søen er gravet. Dette kræver blot, at man skaffer jord af helt samme beskaffenhed og sammensætning, som det jord, man gravede bort (et næringsfattigt og vandstandsende lerlag med et ca. 10-20 cm tykt lag sand oven på). Hvis arealet er meget vådt som følge af vejret, kan der lægges køreplader ud. Så er man på den helt sikre side. Taget områdets høje naturtilstand i betragtning er det ikke ude af proportioner at påbyde dette. Dræning Søen og kanalen er gravet i en beskyttet mose/strandeng og dræner dette område (se figur 1). Der er derfor ikke kun tale om en tilstandsændring af selve det areal, hvor der er foregået arealinddragelse af beskyttet natur. En lovliggørende dispensation vil også betyde negativ tilstandsændring af den tilbageværende omgivende mose/strandeng, hvor der vokser mange fredede arter, indikatorarter, positivarter og særlig værdifulde positivarter (*-arter og **-arter). Tilførsel af næringsbelastet overfladevand Kanalen fra Ørestad Syd vil tilføre området overfladevand, der som udgangspunkt er næringsbelastet og ved uheld kan indeholde miljøfremmede stoffer, så som olie, sprøjtegift, fliserens og lignende. Det er ikke fyldestgørende at skrive, at miljøfremmede stoffer tilbageholdes i et forsinkelsesbassin. Ligeledes er der inde i Ørestad Syd anlagt et større byparkanlæg med næringsrige muldskråninger, der leder overfladevand ned i kanalen og direkte ud i Natura 2000-området og § 3-beskyttet natur. Disse muldflader vil i lang tid afgive næringsstoffer til Natura 2000-området. Næringsbelastet og forurenet overfladevand fra Ørestad risikerer at påvirke bevaringsmålsætningen for det strengt beskyttede Natura 2000-område, samt at tilstandsændre de § 3-beskyttede arealer. At udlede overfladevand fra byzone til et Natura 2000-område kræver en fuld konsekvensvurdering, hvor der redegøres præcist for indholdet af vandet og med hvilken hyppighed, det vil oversvømme kortlagt habitatnatur og § 3-beskyttet natur. Flytning af hegnet Kommunen behandler ikke det indgreb, hvor Naturstyrelsen har rykket hegnet, og dermed gjort en del af Kalvebod Fælled til en del af Ørestad Syd. DN mener, at dette indgreb er en negativ tilstandsændring af det beskyttede område. Området mellem Ørestad Syd og Kanonvej har været dådyrgræsset siden midten af 80érne. At hegnet nu er fjernet, vil betyde, at det fraregnede areal vil gå mod en mere ensartet og triviel vegetation på bekostning af de mange nøjsomhedsarter, der findes på arealet. Dertil er en stor del af de fraregnede areal skadet af de ulovlige terrænændringsaktiviteter, og det vil kræve græsning, hvis vegetationen skal have mulighed for at kunne genoprettes. Der er stor fare for spredning af kulturplanter til arealet, når jorden er blottet og området ikke længere er en del af dådyrgræsningsarealet. Samtidig vil det flyttede hegn betyde et markant større publikumspres på den del, hvor jorden er blottet pga. retableringen. Et så stort publikumspres vil med stor sandsynlighed skade vegetationen. Såfremt der ønskes en indgang ud på Kalvebod Fælled fra Ørestad Syd i dette område, bør der søges om dispensation til at anlægge en sti, så publikumstrafikken kan styres, og den beskyttede vegetationen dermed skånes mest muligt. Præcedens Der skal her gøres opmærksom på, at der foreligger ganske mange afgørelser fra klagenævnet som siger, at man skal retablere den oprindelige naturtype, hvis man har gravet en sø i en beskyttet naturtype. Disse eksisterende afgørelser afviger ikke fra denne sag på en sådan måde, at det må formodes, at denne sag er et særtilfælde, hvor man kan få tilladelse til at erstatte en naturtype med en anden. Tværtimod er der mange ting i denne sag som taler for, at klagenævnet vil hjemvise sagen til fornyet behandling såfremt, der gives dispensation. DN vil derfor opfodre kommunen til ikke at give dispensation til at beholde den ulovlige sø og kanal i det beskyttede naturområde. En klage vil blot udskyde en afgørelse endnu et år og i mellemtiden tager naturen mere og mere skade af de ulovlige indgreb i naturområdet. Med venlig hilsen Louise HH Villumsen, formand for DN København Figur 1. Vandet fra den beskyttede mose/strandeng er frosset på brinken af søen. Et bogstaveligt talt fastfrosset billede af den dræning, som sø og kanal udgør. Tabel 1. Artsliste fra den omgivende beskyttede mose/strandeng. Artslisten er lavet inden for 50 meter af det berørte areal.
Læs høringssvar fra Louise HH Villumsen
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 2. maj 2018
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2300
Se venligst uploadede høringssvar.
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Louise HH Villumsen
Dato: 1. maj 2018
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening København
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
(se vedhæftede pdf for figur og tabel) DN København har med stor interesse læst kommunens udkast til høringssvar til By og Havns ansøgning om lovliggørende dispensation til det indgreb, de har foretaget på Naturstyrelsens areal ud for Arenakvarteret på Kalvebod Fælled. Det var os en stor glæde at læse, at kommunen vil give afslag på ansøgning om lovliggørende dispensation til den hævning af terrænet, der er foretaget ind mod Ørestad Syd. Og samtidig er kommunens varsel om påbud om reetablering meget positiv. Vi er helt enige i, at den tidligere næringsfattige natur skal reetableres ved at fjerne al jord, som er udlagt ovenpå det op-rindelige terræn. Der er dog enkelte ting, som vi ikke er enige i. Tilkendegivelse af naturtypen på arealet Vi er ikke enige i kommunens vurdering af, at området er en mosaik af fersk eng og mose. Summen af positivarter + særlig værdifulde positivarter + indikatorarter er størst på § 3-skemaet for mose og næststørst på § 3-skemaet for strandeng (se tabel 1). Samme mønster gør sig gældende for skemaarter. Området bør derfor registreres som mose (fugtigt krat) med mosaikindslag af strandeng på inddæmmet havbund. Dette stemmer også ens med, at arealet har præcis samme historik, som det store areal vest for Kanonvej, der er kortlagt habitatna-turtype 1330 Strandeng. Begge arealer er inddæmmet havbund, som blev tørlagt samtidig i 1943. Den eneste forskel er, at området vest for Kanonvej har været græsset siden starten af 1990’erne. Kendskab til arealets værdi før indgrebet Det pågældende areal har i årtier været i Naturstyrelsens varetægt. I samme periode har Na-turstyrelsen været myndighed for fredede arter og Natura 2000-området. Det er derfor meget påfaldende, at det fremføres, at man ikke vidste, hvor på arealet mellem Ørestad Syd og Ka-nonvej de fredede arter voksede. På Jægersborg Skovdistrikts plejekort fra 2004 (se figur 2) kan man se, at Naturstyrelsen har registreret maj-gøgeurt og kødfarvet gøgeurt på lige præcis det areal, hvor de i 2016 gav lodsejergodkendelse til udgravning af en sø og påfyldning af jord. Det er derfor ikke korrekt, når der fremføres, at man ikke vidste, at der var fredede arter der, hvor man gav lodsejergodkendelse til arealinddragelse. Figur 2. Naturstyrelsens registrering af fredede arter på det pågældende areal i 2004. På hjemmesiden fugleognatur.dk var der før indgrebet i 2016 registreret kødfarvet gøgeurt, maj-gøgeurt og priklæbet gøgeurt på arealet mellem Ørestad Syd og Kanonvej. Dette er en offentligt tilgængelig hjemmeside, som det må formodes, at myndigheder i Danmark benytter i forbindelse med denne slags sager. At der er registreret fredede arter både på og meget tæt på dette areal, er en meget stærk indikator på, at området er § 3-beskyttet. Et areal med orkidéer vil stort set altid have en ve-getation, der lever op til kravene for en § 3-naturtype. Arealet øst for Kanonvej har præcis samme historik, som det store areal vest for Kanonvej, der er kortlagt habitatnaturtype 1330 Strandeng. Begge arealer er inddæmmet havbund, som blev tørlagt samtidig i 1943. Den eneste forskel er, at området vest for Kanonvej har været græsset siden starten af 1990’erne. Det må formodes, at Naturstyrelsen som lodsejer gennem årtier er bekendt med denne historik, og heraf vil kunne slutte, at arealet sandsynligvis kan have store naturværdier tilknyttet. Naturstyrelsen burde have gjort opmærksom på naturværdierne, da kommunen afregistrerede arealet med ordene ”På luftfoto fra 2014 kan det ses at det aktuelle areal er bevokset med krat og højt, kraftigt græs, formentlig bjergrørhvene.”. Samlet set mener vi, at Naturstyrelsen har udvist groft embedssvigt ved ikke at gøre kommu-nen opmærksom på naturværdierne, og at et område med sådan en historik og forekomst af fredede arter som minimum kræver en feltbesigtigelse, før det kan afregistreres som beskyttet natur. Projektets størrelse taget i betragtning må man antage, at enten erfarne eller ledende medar-bejdere i Naturstyrelsen med kendskab til naturværdierne og beskyttelsesstatus for det på-gældende areal, har været inde over lodsejergodkendelsen. Det må derfor antages, at Natur-styrelsen ikke har handlet i god tro, da de lod kommunen afregistrere området som beskyttet natur og derefter gav lodsejergodkendelse til udgravning af sø og deponi af jord i det pågæl-dende areal. Retablering Vi er ikke enige i, at retablering af mose/strandeng i området, hvor der er gravet ud til sø og vandløb vil være vanskeligt, samt at det ville skade naturen mere end det vil gavne. Arealerne mellem Ørestad Syd og søen er stærkt forstyrret af de ulovlige aktiviteter i området, og tager derfor ikke yderligere skade af, at maskiner kortvarigt reetablerer arealet, hvor søen er gravet. Dette kræver blot, at man skaffer jord af helt samme beskaffenhed og sammensætning, som det jord, man gravede bort (et næringsfattigt og vandstandsende lerlag med et ca. 10-20 cm tykt lag sand oven på). Hvis arealet er meget vådt som følge af vejret, kan der lægges køreplader ud. Så er man på den helt sikre side. Taget områdets høje naturtilstand i betragtning er det ikke ude af proportioner at påbyde dette. Dræning Søen og kanalen er gravet i en beskyttet mose/strandeng og dræner dette område (se figur 1). Der er derfor ikke kun tale om en tilstandsændring af selve det areal, hvor der er foregået arealinddragelse af beskyttet natur. En lovliggørende dispensation vil også betyde negativ til-standsændring af den tilbageværende omgivende mose/strandeng, hvor der vokser mange fredede arter, indikatorarter, positivarter og særlig værdifulde positivarter (*-arter og **-arter). Figur 1. Vandet fra den beskyttede mose/strandeng er frosset på brinken af søen. Et bogstave-ligt talt fastfrosset billede af den dræning, som sø og kanal udgør. Tilførsel af næringsbelastet overfladevand Kanalen fra Ørestad Syd vil tilføre området overfladevand, der som udgangspunkt er nærings-belastet og ved uheld kan indeholde miljøfremmede stoffer, så som olie, sprøjtegift, fliserens og lignende. Det er ikke fyldestgørende at skrive, at miljøfremmede stoffer tilbageholdes i et forsinkelsesbassin. Ligeledes er der inde i Ørestad Syd anlagt et større byparkanlæg med næ-ringsrige muldskråninger, der leder overfladevand ned i kanalen og direkte ud i Natura 2000-området og § 3-beskyttet natur. Disse muldflader vil i lang tid afgive næringsstoffer til Natura 2000-området. Næringsbelastet og forurenet overfladevand fra Ørestad risikerer at påvirke bevaringsmålsætningen for det strengt beskyttede Natura 2000-område, samt at tilstandsændre de § 3-beskyttede arealer. At udlede overfladevand fra byzone til et Natura 2000-område kræver en fuld konsekvensvurdering, hvor der redegøres præcist for indholdet af vandet og med hvilken hyppighed, det vil oversvømme kortlagt habitatnatur og § 3-beskyttet natur. Præcedens Der skal her gøres opmærksom på, at der foreligger ganske mange afgørelser fra klagenævnet som siger, at man skal retablere den oprindelige naturtype, hvis man har gravet en sø i en beskyttet naturtype. Disse eksisterende afgørelser afviger ikke fra denne sag på en sådan må-de, at det må formodes, at denne sag er et særtilfælde, hvor man kan få tilladelse til at erstat-te en naturtype med en anden. Tværtimod er der mange ting i denne sag som taler for, at klagenævnet vil hjemvise sagen til fornyet behandling såfremt, der gives dispensation. DN vil derfor opfodre kommunen til ikke at give dispensation til at beholde den ulovlige sø og kanal i det beskyttede naturområde. En klage vil blot udskyde en afgørelse og i mellemtiden tager naturen mere og mere skade af de ulovlige indgreb i naturområdet. Med venlig hilsen Louise HH Villumsen, formand for DN København Tabel 1. Artsliste fra den omgivende beskyttede mose/strandeng. Artslisten er lavet indenfor 50 meter af det berørte areal.
Læs høringssvar fra Louise HH Villumsen
Indsendt af:
Jørgen Kjær Nielsen
Dato: 1. maj 2018
Svarnummer:
8
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg er enig i, at det område, der ulovligt blev ryddet i sommeren 2015, skal reetableres. Jeg savner imidlertid en tydelig stillingtagen til på hvilken måde, området skal reetableres, og hvad tidsrammen er. Vi købte hus i april 2015 i første række til fælleden og med en helt fantastisk udsigt. En udsigt; som By og Havn solgte dyrt. Vi havde sat os ind i, hvilke fredninger området havde, og vi var derfor sikre på, at vores udsigt var sikret. Siden sommeren 2015 har vores og andre husejeres fantastiske udsigt været forvandlet til en stenet jordmark uden vegetation. Dette er en konsekvens af den ulovlige rydning af det store område. Jeg mener derfor, at man bør undersøge mulighederne for at hjælpe naturen på vej, når man har fjernet den stenede jord, som man ulovligt har fyldt på. Dette kan ske ved at tilplante området med den vegetation, der i forvejen er på fælleden. Hvis en sådan beplantning kræver, at der indhentes yderligere rapporter eller gives dispensation, må sagen sættes i bero så længe. Som jeg læser udkastet til afgørelsen, består reetableringen udelukkende i at leje en gravko og fjerne den jord, der ulovligt er påfyldt. Jeg frygter, at der herefter vil gå yderligere 5-10 år, inden området bare kommer til at se nogenlunde ud. På det tidspunkt vil der være gået 8-13 år siden, vi købte et hus, der havde en flot udsigt til natur.
Læs høringssvar fra Jørgen Kjær Nielsen
Indsendt af:
Annemette Simonsen
Dato: 26. april 2018
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Selvfølgelig skal området her ude ikke ødelægges efter forgodtbefindende og derfor skal der NATURligvis genskabes et område, hvor vegetationen selv kan få lov til at vokse frem. Det er langt ude, at det overhovedet kan give plads til drøftelse uanset partifarve - også selvom denne skulle være GRØN...
Læs høringssvar fra Annemette Simonsen
Indsendt af:
Søren Vestermark
Dato: 23. april 2018
Svarnummer:
6
By:
København S
Postnr.:
2300
Fornuftig afgørelse, hvor der bliver lyttet til eksperterne og derved undgår man at forværre den skade der er sket.
Læs høringssvar fra Søren Vestermark
Indsendt af:
Lars Thorsen
Dato: 20. april 2018
Svarnummer:
5
By:
København S
Postnr.:
2300
Denne dispensation skal på ingen måde gives. Det handler kort sagt om præcedens. Det skal slås fast med syvtommersøm, at man skal ikke kunne bebygge beskyttet natur, og efter det er sket, søge om dispensation til det (altså: "Hov, måtte vi ikke det?! Men nu har vi gjort det. Er det så ikke ok?"). Desuden vil en opfyldning af jord sagtens kunne fjernes, så den oprindelige tilstand over en forholdsvis kort årrække genetablere sig selv med bestøvning mv., evt. med aktiv hjælp fra borgere og kommune.
Læs høringssvar fra Lars Thorsen
Indsendt af:
Jesper Meincke Kamp
Dato: 19. april 2018
Svarnummer:
4
By:
København S
Postnr.:
2300
I denne slags sager (skyd først, spørg bagefter), skal man altid være påpasselig med efterfølgende lovliggørelse. Dog må man lytte til eksperterne i Orbicon, så jeg støtter egentligt op om den foreslåede afgørelse, hvor man bibeholder sø og vandløb. Jeg synes dog at afgørelsen er for blødt formuleret. Jeg mangler en klokkeklar angivelse af at lovliggørelsen er en klar UNDTAGELSE med henblik på, at afgørelsen ikke danner præcedens. Jeg mangler generelt også en nærmere beskrivelse af By og Havns forpligtelser til at genskabe områderne, der skal genoprettes (f.eks. ved udplantning af ikke-fremmede arter, flytning af vegetation). Jeg bor lige ud til det nu blotlagte jordstykke, og det By og Havn qua indgrebet har snydt mig for, er min naturnabo. Derfor skal den oprindelige Fælled ikke blot blotlægges, men By og Havn skal aktivt sikre, at den genskabes hurtigere end ved bare naturlig reetablering (er ikke så velfunderet i flora - men der må være noget, man kan gøre?).
Læs høringssvar fra Jesper Meincke Kamp
Indsendt af:
Anette Rix
Dato: 19. april 2018
Svarnummer:
3
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
Et stykke af Kalvebod Fælled, ligger nu som et åbent ar i et landskab, der for 3 år siden var strandeng, træer og en fin naturoplevelse! Københavns kommune mejede alt ned på deres vej, og overhældte sidenhen hele området med muldjord....som de så skrabede af igen et par måneder senere, fordi de havde forhastet sig og dermed forbrudt sig mod naturbeskyttelseslovens § 3. Københavns kommune burde som minimum reetablere området med de planter, buske og græsser, der for tre år siden fandtes på området....der er IKKE meget “naturpark” over den brakmark I har efterladt!! Dilettantisk arbejde!!
Læs høringssvar fra Anette Rix
Indsendt af:
Kasper G Larsen
Dato: 19. april 2018
Svarnummer:
2
By:
København S
Postnr.:
2300
Der skal ikke gives dispensation. De har overtrådt loven og skal behandles som kriminelle. Der bør rejses en sigtelse og nedsættes et udvalg der skal undersøge hvorvidt de involverede kendte til deres overtrædelse inden den første høring. Jeg bor lige opad området der tales om og naturen skal bevares.
Læs høringssvar fra Kasper G Larsen
Indsendt af:
Mark Pedersen
Dato: 19. april 2018
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
2300
Det vil være en glidebane der kan gå ud over resten af områderne ved/på Fælleden. Parterne skal langt hellere betale for en godtgørelse der tilbagebringer ALT tilbage som det var før byggeriet. COWI må herefter blive pålagt en afgift, da problematikken er skabt af dem "i god tro".
Læs høringssvar fra Mark Pedersen