Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Kalvebod Brygge Vest II - lokalplan 551 med kommuneplantillæg, VVM og miljørapport
Oprettet:
2. juni 2016
Svarnummer:
18
Indsendt af
Martin Haupt-Jørgensen
Postnr.
2200
By
København N
Høringssvar
Kommunen bør sørge for, at IKEA og de andre planlagte bebyggelser ikke kommer til at lukke sig om sig selv. Dvs. at der skal stilles krav om butikker, restauranter mv. i stueplan, så bydelen bliver levende. Det er desuden vigtigt, at få lukket Fisketorvet op i gadeplan, da centret i øjeblikket lukker sig om sig selv. Der bør være butikker, restauranter mv. hele vejen rundt langs Fisketorvets facade.
Udfra illustrationerne ser det ud til, at man planlægger en del grønt på Kalvebod Brygge, hvilket er prisværdigt, da området på nuværende tidspunkt fremstår gråt.
Broen fra Fisketorvet til Dybbølsbro st. er allerede nu kraftigt underdimensioneret, især hvad angår plads på fortovet. Dette bliver kun værre når den nye IKEA mv. står færdig, så broen bliver man nødt til at udvide.
En ny IKEA, udvidelse af Fisketorvet mm. vil resultere i øget biltrafik på Vasbygade. Gaden er i forvejen meget trafikeret og minder mest af alt om en motorvej med larm og partikelforurening til følge. Dette er problematisk, da der nu bygges store beboelseskvarterer tæt op ad Vasbygade. Kommunen bliver af hensyn til de nye beboere langs Vasbygade nødt til at tænke støj og forureningsdæmpende foranstaltninger ind i lokalplanen. En løsning ville være at grave Vasbygade ned, hvilket sandsynligvis vil være meget dyrt. En anden løsning ville være at lave vasbygade smallere, sænke hastigheden og lave flere fodgængerovergange. Desuden kunne Vasbygade med fordel rettes ud og føres ind over DSB arealet således, at den ikke buer ind mod H.C. Ørstedsværket. Dette vil mindske vejlængden og desuden frigive et stort areal til ny bebyggelse, grønne områder mm.