Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 3. februar 2016
Svarnummer:
31

Indsendt af

Mikael Melbye

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Som cyklist i København og beboer på Islands Brygge 9, er der flere ting der kan undre omkring valget af en cykelbro i forlængelse af Vester Voldgade. 1.Der er lavet brede cykelstier på hver side af H. C. Andersens Boulevard der fint tager imod den strøm af cykler som dagligt passerer Lange Bro. 2. Det virker ikke stressende at køre på Lange Bro da stierne netop er passende brede. 3. Den største del af cyklerne fra centrum søger mod universitetsområdet og Amagerbrogade, og den korteste og mest praktiske vej mod disse, er over Lange Bro og videre af Amager Boulevard og ikke ind igennem Islands Brygge med mange lyskryds og tætte forhold. 4. Det tæt befolkede område, som Islands Brygge udgør, er, i sommermånederne, fuldstændig blokkeret mod havnesiden pga de mange gæster i havnebadet og på plænerne. At føre en bred cykelsti herigennem forekommer meget uigennemtænkt og uhensigtsmæssigt. 5. Hvis man vil lede cykelstrømmen igennem Vestervoldgade for at ramme broen og derefter Bryggen, vil man skulle omditigere cyklisterne på H. C. Andersens Boulevard herover, og de ville bl.a. uvilkårligt skulle tværs igennem eleverne på den skole der ligger på hjørnet af Rysensteensgade og Vestervoldgade. De har nu fået et "helle" udenfor skolens gård som er blevet stærkt formindsket pga udvidelse af undervisningslokalerne som hermed vil blive taget fra dem igen. 6. Marmorcykelstierne på Vester voldgade er ca. halvt så brede som dem på H.C. Andersens Boulevard og faktisk svære at bevæge sig på. Især hvis der kommer mange cyklister, og hvis de er våde af regn eller sne/slud kan de være svære at se, da de er lavet af det samme materiale som fortorvene. 7. Tilslutningen fra broen til Vester Voldgade når man kommer ovre fra Bryggesiden og rammer krydset Christians Brygge - Vester Voldgade, vil blive en prop. Ikke som det nuværende stopsignal på begge sider af H. C. Andersens Boulevard, men kommende ned af en buet bro med en bakke der stopper lige før den tværkørende trafik på Christians Brygge. Det vil være farligt for dem der kommer kørende ned af denne bakke, at skulle bremse op midt på den, for at vente på grønt lys. På den anden side af vandet har arkitekten laver et elegant sving af broen mod venstre, hvorefter cykelstrømmen skal ledes skarpt mod højre hen under Langebro. Hvis man sammenligner med det samme stykke oppe på broen, vil man se, at det går ligeud helt ned til Amager Brogade. Noget mere hensigtsmæssigt. 8. Hvis man vil lede cyklerne hen foran plænerne på Islands Brygge for derefter at lade dem kydse over denne gade for at føre dem ned af den skrå Reykjaviksgade, for derefter at lade dem dreje til højre af Thornshavnsgade, vil de skulle flette samen med de cyklister som er drejet til højre fra Amagerboulevard og som kommer med stor fart ned af den bakke der er der. Derefter vil man have at de skal køre frem til lyskrydset Thorshavnsgade - Njalsgade for at dreje til venstre her. Dette er i forvejen ekstremt vanskeligt kryds at navigere både for cyklister og bilister. 9. For at gøre plads til cyklisterne på Islands Brygge, vil man fælde den ene række af de smukke kirsbærtræer som udgør en del af parkanlægget. Disse træer er højt skattede af alle der bevæger sig på Bryggen og jeg finder det helt vanvittigt, at man vil fælde dem. Subsidiært har man foreslået at parkeringspladserne kunne sløjfes på den anden side af Islands Brygge, således at den eksisterende cykelsti kan udvides mod husene. Man har i de seneste år frataget beboerne flere og flere muligheder for at parkere i området samtidig med, at man bygger flere og flere beboelseshuse på Bryggen. Det hænger ikke sammen. 10. Hvis broen skal bygges, vil den eneste logiske og hensigtsmæsige måde at lede cyklisterne videre på være, at lade dem fortsætte videre ned ad Amager Boulevard(på venstre side af den), enten til lyssignalet ved Klaksvigsgade, eller endnu bedre ned til Ørestads Boulevard, hvor den direkte vej til universitetsområdet ligger. 11. Man vil som cyklist altid forsøge at tage den lige og mest hensigtsmæssige vej, og den går efter min mening bestemt ikke zigzag tværs igennem Bryggen med lyskryds og menneskemængder og tøvende bilister ved hver kryds.