Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
246

Indsendt af

Personalegruppen Borup

Virksomhed / organisation

Borup Klynge Bi2

Postnr.

2400

By

Købnehavn N.V.

Høringssvar

Personalegruppen i Borup/Klynge Bi2 anbefaler at: • Alle fritidshjem bliver kommunale eller selvejende fritidsinstitutioner i klynger/netværk Samt at: Alle fritidscentre bliver del af klynge eller netværk Personalet i Borup kan kun opfordre til at bevare fritidshjemmet og fritidsklubben Borup under Klynge Bi2. • Bl.a. for at opfylde kravene om en 1:1 ledelse med skolen. • Borup har været i klynge Bi2 siden 2011, dengang var klyngestrukturen en strategisk og langsigtet beslutning om at ændre institutions- og ledelsesstruktur og kultur med henblik på en fremtidssikring af attraktive fritidstilbud, arbejdspladser og kvalitet i kerneopgaven, hvorfor stoppe en succes? • Som klynge har vi iværksat en masse tværinstitutionelle pædagogiske aktiviteter og udnytter på tværs af enhederne det kæmpe læringspotentiale, der ligger i en klynge med institutioner, der dækker fra 0-13 (18) år. • Den Integrerede Institution Borup udgør et unikt læringsrum, det er den eneste arena i lokalområdet, der i sin form er aldersintegreret. Borup er en arena, der tilbyder et langt bredere udviklingspotentiale for det enkelte barn ift. f.eks. skole og fritids- og sportsforeninger. Borup er beliggende klods op ad Grøndalscentret/boldbanerne og de mange foreninger her. • Arbejdet med chancelighed, kulturfællesskaber vil drage fordel af den større økonomiske bæredygtighed der tilbydes i en klynge. I forslaget står: "...Fritidstilbuddene skal derfor udvikles, så de er fagligt og økonomisk bæredygtige i fremtiden. Det kræver nye måder at arbejde på." "...Både for at bevare fokus på god sammenhæng i børnenes liv og på tværs af forvaltningens forskellige tilbud, og for at sikre organisatorisk og økonomisk sammenhæng i den nye struktur, er det nødvendigt at se på strukturen på det samlede børne- og ungeområdet, herunder den bedst mulige sammenhæng mellem dagtilbud, fritidstilbud og folkeskole. " " Der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem dagtilbud og folkeskole, så folkeskolen i højere grad bliver forældrenes førstevalg" • Det er netop ovenstående personalet har opnået med vores tværinstitutionelle samarbejde indenfor klyngen. Der arbejdes hen imod den lette overgang fra 0-6 års området til 6-9 års området til 10-14 års området for til sidst at overgå til ungdomsklub. Som det er nu vil man på baggrund af Borups integration og deltagelse i det pædagogiske arbejde på 0-13 års området rent faktisk kunne gå fra 0- 13 (18) år med kendte voksne hele vejen! • Der er i det tværinstitutionelle samarbejde større mulighed for udnyttelse af personlige individuelle kompetencer, kvaliteter og pædagogisk mangfoldighed og faglighed. Personalemæssige konsekvenser: Vælger man at rykke fritidshjemmene og klubtilbuddene ud af klyngestrukturen ser vi flere problematikker i forhold til de selv samme principper som beskrevet i forslaget: "... der skal være fokus på, at kunne fastholde en stabil og kvalificeret medarbejdergruppe, som kan sikre en sammenhæng i børnenes liv, der skaber grobund for tryghed, trivsel og læring" • Det vil for mange personaler på vores institution ikke være en attraktiv arbejdsplads, hvis man kommer ud af klyngen, og hvor er den faglige udvikling, stabilitet og det trygge miljø så henne. Vores institution har altid været en attraktiv arbejdsplads i udvikling med et godt arbejdsmiljø og trivsel - det vil vi gerne forsætte med! Personalet ser frem til, at der kommer en høringsrunde nr.2, hvor det pædagogiske personale får mulighed for at kvalificere de endelige organisatoriske og strukturelle løsninger omkring Grøndalsvænget skole, så der sker en lokal forankring og ejerskab blandt det pædagogiske personale, der skal arbejde i den nye virkelighed. Vendinger som "fastholde børnene/de unge" og "trygge miljøer" nævnes i flæng i forslaget, men det bliver ikke resultatet af denne reform, medmindre der lyttes til borgerne, det pædagogiske personale og børnene/de unge. Med venlig hilsen Personalet v/ Borup/Klynge Bi2