Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 1. februar 2015
Svarnummer:
177

Indsendt af

Trine Schifter Larsen

Postnr.

1758

By

København V

Høringssvar

Jeg bor på Vesterbro og har børn på Tove Ditlevsen skole. Den ene af mine børn har gået 3 år på Saxogårdens fritidshjem og den anden går der nu. Både børn og os forældre er glade for fritidshjemmet, som er præget af nærvær, engagement og kreativitet og et fantastisk samarbejde. Børnene har mulighed for at lave aktiviteter i fordybelse, alene eller to og to, være mange sammen i fælles leg og aktiviteter også på tværs af alder. Her er mindfulness for børn og madlavning på bål i gården. Her er forskellige rum indrettet til forskellige aktiviteter som børnene kan vælge til og fra. Der ligger mange faglige overvejelser bag fritidshjemmets måde at organisere sin enhed på. Derfor håber jeg meget at fremtiden for børnene fortsat vil byde på en hverdag tydeligt opdelt i skole og fritid, også rent fysisk, og hvor skoletiden er ledet af en skolefaglig leder, og fritid af en faglig leder med pædagogisk baggrund. En sådan tværfaglig ledelse mener jeg iøvrigt kan give optimale muligheder for en god implementering af skolereformen. Jeg håber ligeledes at de fysiske rammer og organisering af børnenes fritid fortsat vil understøtte muligheder for fordybelse, fysisk udfoldelse ude og inde, og mulighed for samvær på tværs af alder, og et nært kendskab til de pædagoger som er en stor del af børnenes hverdag. Dette tror jeg kræver mindre enheder. Er det ikke umiddelbart en mulighed at skabe disse rammer i nærhed af skolen, håber jeg meget man vil bibeholde de små enheder i deres nuværende rammer med en netværks- eller klyngestruktur, indtil en god løsning er fundet, som både er økonomisk og pædagogisk bæredygtig.