Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
1. februar 2015
Svarnummer:
173
Indsendt af
Flemming Klysner Nielsen
Virksomhed / organisation
Klynge VAL5
Postnr.
2500
By
Valby
Høringssvar
Høringssvar fra forældrebestyrelsen i klynge VAL5, som bl.a. repræsenterer forældrene på Fritidshjemmet Slaraffenland, Fengersvej, Valby
Vedr. fremtidens fritidstilbud
Kære
Børne- og Ungdomsforvaltning
Kapacitetsstyring og Pædagogisk Faglighed
Forældrebestyrelsen i VAL5 repræsenterer blandt andet de forældre- og børn, som har fritidstilbud på fritidshjemmet Slaraffenland i Valby.
Slaraffenland er et stort fritidshjem med 300 børn, som modtager alle børnene fra 0-3. klasse på Vigerslev Alle skole.
Vedrørende den konkrete implementeringsplan for fritidshjemmet på Slaraffenland:
- Som allerede beskrevet modtager Slaraffenland alle børn fra 0.-3. klasse på Vigerslev Alle Skole.
- Fritidshjemmet og skolen deler derudover allerede en fælles matrikel.
- Fritidshjem og Skole har allerede gode erfaringer fra lokalefællesskaber.
Forældrebestyrelsen vurderer, at Implementeringsplanen for Fremtidens Fritidshjem og 1:1 samarbejdet omkring Slaraffenland er ukompliceret og i et vist omfang allerede realiseret.
Vedrørende de fremtidige modeller for Fritidshjemmene:
Forældrebestyrelsen i VAL5 vurderer, at model 1 hvor alle fritidshjem bliver kommunale- eller selvejende fritidstilbud i klynger/netværk, vil være den bedste beslutning.
Forældrebestyrelsens vurdering er baseret på de erfaringer, som VAL5 har indhentet fra henholdsvis stærkt samarbejde og den foreløbige implementering af folkeskolereformen.
I forbindelse med implementeringen af folkeskolereformen er det vores erfaring, at Slaraffenlands størrelse (de økonomiske ressourcer og medarbejdergruppens store bredde) var grundlaget for at fritidshjemmet trods en reduktion af de økonomiske ressourcer, fortsat kunne fastholde og tiltrække dygtige medarbejde, som er i stand til at fastholde og udvikle en kvalitet i fritidstilbuddet.
Det er ligeledes en erfaring, at det forhold at fritidshjemmet var tilknyttet en kommunal klynge, gav muligheder for at opretholde og skabe attraktive stillinger på tværs i klyngen, som gjorde det muligt at fastholde medarbejderne og opretholde den faglige kvalitet og bredde.
Vedrørende den fremtidige model for fritidscentrene:
VAL5 har børn i alderen fra 0-9 år og har ingen erfaring med driften af fritidstilbud. Vi kan derfor ikke vurdere fra egen erfaring om løsning 1, 2 eller 3 er at foretrække.
Vi vil dog konstatere, at det er vigtigt, at den kommende løsning sikrer flest mulige ressourcer til medarbejdere tæt på de unge. Vi tror, det er vigtigt, at disse medarbejdere oplever attraktive stillinger, som kan sikre fastholdelse af kompetencer og viden og fremadrettet sikre den faglige kvalitet.
Generelle kommentarer til fremtidens fritidstilbud:
Slaraffenland blev etableret i 2012 og har nu 3 års erfaring med at være et stort fritidshjem, i en ramme der minder om 1:1.
På den baggrund vurderer vi, at forslaget om 1:1 løsningen og fastholdelse af fritidshjemmene i et kommunalt netværk giver gode muligheder for:
- At arbejde målrettet og metodisk med Københavns kommunes pædagogiske pejlemærker, som sætter fokus på,
o Alle børn skal opleve gode sociale relationer og tæt voksenkontakt hver dag.
Et stort fritidshjem vil trods den fremtidige omfordeling af ressourcer fra fritidstilbuddene til skolerne have de bedste forudsætninger for at opretholde en faglig kvalitet og brede i medarbejdergruppen
o Inklusion og fællesskaber. Børne- og unge fællesskaber til alle
1:1 samarbejdet vil give fritidstilbud og skole de bedste muligheder for at samarbejde omkring det enkelte barns deltagelse i fællesskaberne, og derudover samarbejde målrettet om at understøtte de gode værdier i grupperne og klasserne
1:1 giver gode muligheder for at sikre børnene adgang til fortsat at deltage i allerede etablerede fællesskaber i en børnegruppe (f.eks. ved overgang fra børnehave til fritidshjem), men giver også gode muligheder for at kunne skifte til nye fællesskaber ved at besøge/skifte fritidshjem (f.eks. ved at følge venner fra skolen til deres fritidshjem – som der er organiseret i det samme 1:1)
o Sammenhænge. Gode overgange.
Det tætte samarbejde mellem skole og fritidstilbud som allerede er etableret via Stærkt samarbejde, kan styrkes yderligere ved 1:1
1:1 give gode muligheder for at fritidstilbud og skole kan have fokus på fælles værdier og samarbejde omkring både de store overgange i barnets liv, men også de små daglige overgange fra hjem til skole og til fritidstilbud
Med venlig hilsen
På vegne af forældrebestyrelsen Klynge VAL5
Flemming Nielsen
Klyngeleder