Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende VVM-redegørelse for Enghave Brygge

Oprettet: 16. september 2014
Svarnummer:
29

Indsendt af

Joachim Hjerl

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Jeg kan fuldt ud bakke op om etablering af en ny og spændende maritim bydel på Enghave Brygge, og hilser de forhåbentlig mange nye indbyggere velkommen til et liv tæt ved vandet med de mange rekreative muligheder, der her tilbydes. I den forbindelse er det min fornøjelse at bidrage med nedenstående kvalificerende input til de tanker, Københavns kommune gør sig om områdets fremtidige anvendelse. Jeg skal i den sammenhæng undlade at komme nærmere ind på de mange forhold vedrørende Enghave Brygge, der ikke direkte er knyttet til hvordan Tømmergraven og de omkringliggende landarealer udnyttes, herunder fx spørgsmålet om opfyldning af havnen. I stedet vil jeg som beboer på vandet ud fra min viden om netop vores lille område, og et ønske om at videreudvikle det til glæde for de mange mennesker på Havneholmen, Cirkusgrunden og på Enghave Brygge, alene fokusere på hvilke muligheder, der tilbydes i Tømmergraven – og hvordan disse muligheder bedst understøttes og føres ud i livet. Med den endelige lokalplan for Cirkusgrunden har man fra kommunens side valgt at lytte til det input, der kom i forbindelse med høringsrunden – herunder fra husbådene i Tømmergraven. Af hensyn til ønsket om at understøtte liv og rekreativ udfoldelse langs vandet valgte man i den endelige lokalplan at flytte husene længere tilbage fra kajen end det oprindeligt var planlagt, samt at justere profilen på bygningerne, så de fremstår lavest ud mod vandet. Det giver flest mulige solskinstimer på kajen, og dermed de bedste betingelser for liv. Det er på den baggrund min antagelse, at kommunen på samme måde vil tage input til Enghave Brygge til grundig overvejelse, og efter bedste evne indarbejde det i den endelige plan for området. Afsættet for dette høringssvar er et ønske om at Tømmergraven bliver et levende og spændende sted for de mange indbyggere i området. Med de rette rammer kan Tømmergraven blive et af flere attraktionspunkter i det blå København. Livet tegnes i dag af dels de 21 husbåde, dels Københavns Roklub, der både præsterer på topplan internationalt og engagerer mange lokale i alle aldre (og som tilmed i 2006 blev kåret som årets idrætsklub i København). Allerede nu er der mange bejlere til de få blå m2 i Tømmergraven. Roklubben har brug for god plads for at kunne manøvrere sikkert på vandet, og husbådene har også med jævne mellemrum brug for at kunne bevæge sig ind og ud af Tømmergraven. Hertil kommer de mange nysgerrige sejlere, der bevæger sig ned ad det smalle havneløb på kort visit – og det stigende antal badende, der på trods af forbud bruger Tømmergraven som en oplagt svømmemulighed i de varme måneder. Alle de ovenstående anvendelser af Tømmergraven vil kun stige i frekvens når den nye lokalplan føres ud i livet. Der er udsigt til etablering af nye tilstødende kanaler, der vil medføre øget trafik i Tømmergraven, men det store ekstra pres vil naturligvis helt overordnet være de mange nye indbyggere på Cirkusgrunden og Enghave Brygge, der sandsynligvis og forhåbentlig vil komme til at udnytte vandet flittigt. Det vil utvivlsomt betyde, at mange flere vil komme til at bruge de i forvejen sparsomme blå m2 i Tømmergraven, og at husbådene og roklubben vil komme under pres. I det værst tænkelige scenarie kan det betyde, at roklubben må lukke eller flytte, og at husbådene får så svært ved at få en hverdag til at fungere, at Tømmergraven mister sin attraktionsværdi for indbyggerne på de 21 både. Endnu værre vil det naturligvis være, hvis de potentielt uoverskuelige trafikforhold kommer til at medføre ulykker med personskade til følge i mødet mellem de ”bløde” trafikanter (badende, kajakker og robåde) og de hårde (motorbåde, sejlbåde og husbåde). Det har alle en interesse i at undgå. Derfor vil jeg kraftigt opfordre til, at man gør Tømmergraven bredere. I forvejen er man med det nuværende forslag til Enghave Brygge ude i at flytte store mængder materiale for at bane vejen for en kanalby, og jeg vil anbefale, at man i den forbindelse udvider tømmergraven med 10-15 meter, og dermed øger kapaciteten i området. De m2, man ved en sådan manøvre vil miste på land, vil jeg anbefale, at man søger etableret ved opfyldning på en anden egnet destination, fx ude i havneløbet, hvor der er bedre plads til at afvikle den blå trafik. For mig er det en stor glæde, at kommunen har indset, at Tømmergraven er en unik attraktion i det blå København. Det har man bevist med den endelige lokalplan for Cirkusgrunden. Nu skal næste skridt tages, og jeg er sikker på, at kommunen vil fortsætte linjen, og sikre de bedst mulige betingelser for liv og rekreative oplevelser i Tømmergraven. Det vil i hvert fald være komplet uforståeligt, hvis man med den ene hånd tilskynder til at bruge vandet og kajen, men med den anden hånd skaber de dårligst tænkelige forhold på selve vandet. Mit budskab er derfor simpelt: Udvid Tømmergraven – for livets skyld.