Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Roskildevej Vest - lokalplan 504
Oprettet:
13. december 2013
Svarnummer:
23
Indsendt af
Mette Østergaard
Virksomhed / organisation
Vejlaug Ulriksdalvej og Langvaddam
Postnr.
2500
By
Valby
Høringssvar
Vejlauget for beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam beklager Kommunens planer om Lokalplan i Roskildevej Vest og indgiver hermed kraftig indsigelse imod planerne.
I nedenstående vil Vejlauget gøre opmærksom på 6 uhensigtsmæssigheder i det fremlagte forslag
1. Æstetiske hensyn er tilsidesat ift. det rekreative miljø, der omkranser området
2. Vil man virkelig et industrikvarter som indgang til denne del af København?
3. Højden af byggeriet overstiger områdets normalhøjde i et villakvarter som dette
4. Trafikale hensyn er ikke imødekommet
5. Høringsmetoden er kritisabel
6. Dårlige erfaringer med kommunens lytten til overtrædelse af lokalplan for byggeri på Roskildevej
1. Æstetiske hensyn er tilsidesat ift. det rekreative miljø, der omkranser området
Det fremgår af høringsmaterialet at lokalplanen er lavet med formål at formidle overgangen fra Damhussøen og Vigerslevparken. Det påtænkte byggeri kunne ikke være længere fra en sådan formidling. En kassebygning, som fremstår i neon-grønne farver (pelikans varemærke) og en brun/rød fakta-farve må være en oplagt tabersag. Vejlauget kan ikke forestille sig, at dette på nogen måde vil kunne komme til at afspejle en fin og æstetisk overgang fra den smukke og naturrige Damhussø og Vigerslevpark.
Det kan altid tolkes og vil ofte være subjektive argumenter, som gør sig gældende for at noget ”formidler en overgang”, men en kasse-bygning med de nævnte farver vil aldrig blive godt, sjældent kønt. Vi mener, at det virker til at være en fortolkning af æstetik og kultur samt naturbeskyttelse, som de færreste vil sætte pris på.
Vejlauget ønsker at appellere til kommunen og borgerrepræsentationens smag og beder om at gen-overveje de æstetiske konsekvenser, som det påtænkte byggeri vil have for vores smukke omgivelser. At placere en sådan neon-grøn industriel bygning midt i vores villa-kvarter giver associationer til øst-Europa, hvor der er tænkt mere i kommercielle hensyn end æstetik og rekreation, som kvarteret ellers taler til.
2. Vil man virkelig et industrikvarter som indgang til denne del af København?
Med baggrund i netop overgangen fra Damhussøen og Vigerslevparken lægger kommunen nu op til, at det næste gæster/beboere ser, er et industrikvarter som direkte indgang til det gamle København. Dette ville man kunne forvente med indkørsel fra motorvej til Sydhavnen, men fra Roskildevej, over Valby bakke og op mod Zoologisk Haves grønne tårn og ind til det gamle Vesterbrogade? Det virker næsten ubærligt at ødelægge en ellers oplagt mulighed til at udnytte denne unikke omverden, som må være enhver arkitekts drøm at få lov at byde på.
Det virker til, at Københavns Kommune nu ønsker et signal om, at denne indgangsport til København er industri! Et oplagt alternativ havde været at udskrive en arkitektkonkurrence og skabe flere boliger i København. Disse forudsætninger i høringsmaterialet undrer Vejlauget i særdeleshed.
3. Højden af byggeriet overstiger områdets normalhøjde i et villakvarter som dette
Beboerne i kvarteret finder højden af byggeriet stærkt bekymrende. Byggeriet overstiger villa-højden for det nuværende byggeri både ud mod Roskildevej og Peter Bangsvej. Dermed er byggeriet en enorm stor ændring af de lokale forhold, under hvilken beboerne har købt deres ejendomme og flyttet til kvarteret.
Det kvarter, hvor kommunen påtænker at tillade byggeri, er et villa-kvarter! Dermed bør der ikke bygges højere end 1-2 etager, og maksimalt så højt som Netto-bygningen på Roskildevej. Dette for at øge sam-menhørigheden med resten af kvarteret og signalere villa-kvarterets hjemlige omgivelser. Dertil er der risiko for, at et sådan højhus vil influere på beboernes privatlivs fred.
På borgermøde fik vi af vide, at skyggeforholdene ikke vil influere på naboernes grunde. Dog bemærker vi, at der mangler nogle skygge-diagrammer i materialet. Eksempelvis er sommermånedernes aftenssol ikke blandt de valgte skygge-diagrammer. Er dette mon blot et tilfælde? Såfremt skygge-dimensionerne er begrænset for beboerne vil byggeriet unægtelig have udsigtskonsekvenser for alle beboere i kvarteret – særligt for dem som ønsker et ubrudt lysindfald i form af indirekte lys.
Beboerne finder det stærkt kritisabelt at vælge at bygge så højt i et villakvarter og ændre så markant på de nuværende forhold. Vi tænker, om det kunne være tilfældet, at netop aftensolen om sommeren influerer negativt på naboernes ejendomme, qua højden på byggeriet. Lysindfaldet er jo netop særlig følsomt for beboere i 1-2-plans villaer, hvormed det høje byggeri udgør en stor trussel for beboernes udsyn og lyse ejendomme.
4. Trafikale hensyn ikke imødekommet
Beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam er stærkt bekymret for de trafikale konsekvenser, som byggeriet vil få på de små omkringliggende veje, særligt Ulriksdalvej og Langvaddam. Beboerne er ikke i tvivl om at byggeriet vil give store ”trafikkvaler” for os også pga. de begrænsede reguleringsmuligheder ejerne har for en privat ejet vej.
Grundet forslagets indfaldsvejestruktur er det vejlaugets stærke overbevisning at brugere af ny-byggeriet vil benytte sig af indkørsel via Langvaddam og Ulriksdalvej. Dette særligt grundet den manglende indkørsel til nybyggeriet fra Peter Bangsvej fra Frederiksberg-siden. Her vil brugerne oplagt benytte sig af Langvaddam og Ulriksdalvej til at komme frem til Roskildevej-indkørslen til nybyggeriet.
Yderligere, såfremt de planlagte parkeringspladser ikke er tilstrækkelige for det nye byggeri, vil kunder og gæster til det nye byggeri parkere på særlig Ulriksdalvej og Peter Bangsvej. Generelt set vil den øgede aktivitet i området betyde større risiko for uvedkommende trafik og parkering på vores villa-veje. Ulriksdalvej oplever i dag store trafikale problemer med tunge lastbiler samt parkerede biler til gæster på Roskildevej med ødelæggende konsekvenser for vores lille private vej. Med det nye byggeri vil særligt beboerne i syd-enden af Ulriksdalvej vil blive ramt – endnu mere end de er i dag.
Beboerne er tillige bekymrede for, at der særligt i byggeri-fasen unægtelig vil være larm, støv og tunge køretøjer, der skal tilkomme byggegrundene. Dette vil yderligere være en kæmpe belastning for beboerne.
Vi mener, at selv en lille forøgelse af gennemkørende trafik, uvedkommende parkering og store lastbiler, vil medføre store trafikale problemer for beboerne på Langvaddam og Ulriksdalvej. Det finder Vejlauget særligt beklageligt og håber på imødekommelse af beboernes ønske om at opretholde en stille villa-vej, hvor børn kan lege frit uden risiko for tunge lastbiler og generende gennemkørende trafik samt uvedkommende parkering.
5. Metode brugt til oplysning om påtænkning af byggeri
Beboerne på Ulriksdalvej og Landvanddam undrer sig over, at kun tilfældigt særligt udvalgte grundejere har fået besked om påtænkning af byggeriet samt høringen. Det ville eksempelvis have klædt kommunen at orientere vejlauget eller en større andel af beboerne som naboer til byggegrunden. Generelt virker høringsmaterialet gengivet i meget positive vendinger, og der påpeges ingen steder den usikkerhed politikere også har haft om projektet. Beskrivelserne virker ikke nuanceret, som et embedsværk ellers bør varetage.
På baggrund af grundenes beliggenhed ved rekreativt område anmoder vejlauget på det kraftigste om, at naturstyrelsen/naturfredningsforeningen eller andre relevante skov- og landskabsmyndigheder involveres til vurdering af byggeriets konsekvenser for vores fantastisk naturrige omgivelser ved Damhussøen og Vigerslevparken.
Den sporadiske orientering til naboer til det påtænkte byggeri bemærkes besynderlig og giver anledning til at tænke om kommunen ønsker så få beboere er vidende om projektet som muligt. Vejlauget og beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam er stærkt uenige i kommunens vurdering af at bebyggelsen ikke medfører indvirken på miljøet og ønsker at beklage beslutning om ikke at involvere rette myndigheder. Vejlauget håber, at Miljø- og Teknikudvalget vil genoverveje dette urimelige upassende byggeri og stoppe det fejlagtige projekt, der er ved at blive gennemført på trods af manglende bred politisk opbakning.
6. Dårlige erfaringer med kommunens lytten til overtrædelse af lokalplan for byggeri på Roskildevej
Beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam har i mange år været stærkt generet af de konsekvenser som etableringen af Netto på Roskildevej har haft for vores lille villa-vej. Ikke nok med, at Nettos byggeri ikke lever op til de oprindelige planer om indkørsel af varelevering til bygningen foran bygningen fra Roskildevej – Københavns Kommune har brilleret med manglende varetagelse og imødekommelse af vores gentagne henvendelse af overtrædelsen af den oprindelige lokalplan.
Vores vej er ikke bygget til store tunge køretøjer! Alligevel vælger distributører til Netto at dreje ind fra Roskildevej ad Ulriksdalvej for at bakke tilbage til levering til Netto. Når de store lastbiler så er færdige med at levere varer, kører de selvfølgelig op ad vores lille vej og ud ad Peter Bangsvej. Denne hovsa-løsning er en kæmpe belastning for beboerne, som har måtte betale for en ny brønd i vejen samt efter allernådigst dialog med Netto fået dem til at betale yderligere 2-3 gange for tarvelig reparation af den nu meget slidte vej. Ulriksdalvej i enden ud mod Roskildevej bærer i særdeleshed præg af de ødelæggende konsekvenser byggeriet har haft.
Udover dette er beboerne stærkt generet af skrald som flyver ned ad vejen fordi Netto enten overfylder deres skraldespande eller ikke sørger for tilstrækkelig tillukning af skraldespandene. Dette har tilmed haft konsekvenser for kvarterets rotteplage. Netto afskærmer heller ikke deres flaske og anden leveringer, som står på paller ved bagindgangen til forretningen. Dertil står skraldespande åbne i de dertil tilrettede skraldeskure på siden af huset. Dette er absolut ikke kønt at kigge på. Nettos manglende afskærmning af deres levering og affaldsforhold har ikke blot en værdi-nedsættende konsekvens for vores ejendomme, men også en sundheds- og hygiejnemæssige konsekvenser for beboerne og muligheder for deres børns legen i haverne.
På baggrund af disse erfaringer har beboerne på Ulriksdalvej og Langvaddam ikke den store tiltro til gen-nemførsel af en ny lokalplan, som ikke vil have store negative konsekvenser for beboerne. Denne gang blot på den anden side af vejen.
Situationen har den direkte konsekvens, at beboerne på Ulriksdalvej aldrig lader deres børn lege eller opholde sig ude ved vejen, idet vi aldrig ved, hvornår en kæmpe lastbil kører i høj fart ned ad vores vej for at komme ud på Peter Bangsvej. Denne situation ønsker kommunen nu at bidrage yderligere til ved at etablere et endnu større byggeri.
Det har ikke i materialet været muligt at se hvorledes man påtænker afskærmning af leveringer og skrald. Nu skal vejlauget altså til at kæmpe med to parter for at opretholde en nogenlunde stil og ordentlighed i kvarteret. Ønsket om at etablere dialog og eventuelt støtte fra kommunen om problemstillingerne er heller ikke blevet imødekommet og derfor har vejlauget ingen grund til at tro, at et nyt byggeri vil skabe et bedre dialog-udgangspunkt.
På vegne af bestyrelsen for Vejlauget for Ulriksdalvej og Langvaddam
Mette Østergaard, Ulriksdalvej 6, 2500 Valby