Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Organisering af fritidsinstitutionspladser ved Brønshøj Skole
Oprettet:
9. oktober 2013
Svarnummer:
5
Indsendt af
Lone Skov og Helge pedersen
Virksomhed / organisation
Præstekær Fritidshjem og Klub/Brønshøj Husum Ungdomshus
Postnr.
2700
By
Brønshøj
Høringssvar
il Børne- og Ungdomsforvaltningen
Brønshøj, d. 9. oktober 2013
Vedr: Høring om organisering af fritidsinstitutionspladser ved Brønshøj skole
Hermed fremsendes høringssvar på organisering af kommende 112 fritidstilbudspladser, der oprettes i forbindelse med udvidelse af Brønshøj skole. Høringssvaret er udarbejdet af Præstekær Fritidshjem og Klub og Brønshøj-Husum Ungdomshus.
Indstillingen til den videre behandling af organiseringsspørgsmålet er, at de 112 pladser organiseres som selvejende fritidshjemspladser. Indstillingen er begrundet i følgende nedenstående argumenter.
En styrket samtænkning
Samarbejdet mellem Brønshøj skole og de omkringliggende fritidshjem er præget af et godt og ligeværdigt samarbejde, som tager sit afsæt i kommunens initiativer om ”samtænkning” og ”stærkt samarbejde”. Det betyder at der i hverdagen findes fælles løsninger på udfordringer der opstår og særligt et konstruktivt samarbejde omkring børn med særlige udfordringer eller behov. Der er en klar forståelse for og en indstilling til, at det samarbejde skal udbygges yderligere i tråd med folkeskolereformens implementering, og det vil fint kunne ske i samarbejde med en ekstra fritidshjemsleder også.
Ligeværdighed i samarbejdet
Særligt ligeværdigheden i samarbejdet opleves som centralt, idet ledere i det fælles møde kan prioritere og fokusere på den fælles opgave som de konkrete sager efterlyser. Denne ligeværdighed vil udviskes såfremt pladserne oprettes som KKFO-pladser, da ledelsen og dermed kompetencen til at træffe beslutninger der har et større økonomisk eller medarbejdermæssigt ressourcetræk, lægges udenfor fritidshjemsledernes forum. Det kan give en skævvridning i retning af skoleledelsen, som kan være uhensigtsmæssigt for fritidshjemmenes dynamiske og fleksible samarbejdsform.
Det har i flere forskellige sammenhænge været nævnt at de 112 nye fritidshjemspladser, ikke vil have indflydelse på den nuværende kapacitet i de bestående skoletilknyttede fritidshjem og dermed ikke vil føre til nednormering af disse. Dette er et meget vigtigt udgangspunkt for et fælles fremadrettet samarbejde.
Fritidspædagogikken
At sætte fokus på det kompetente barn og det livsduelige menneske er vigtigt for barnets trivsel og udvikling. Og det er vigtigt for skolen, særligt med det fokus på trivsel der ligger i den nye skolereform. Det er vigtigt at bevare et selvstændigt rum, et fri-rum, hvor barnet styrkes i sit selvværd, hvor det får mulighed for at udvikles, blive udfordret og hvor nysgerrigheden pirres.
Skal der en fortsat stærk fokus på faglighed og på den pædagogiske faglige udvikling, er det centralt med en selvstændig pædagogfaglig ledelsesprofil, som ikke er underlagt og skal indtænkes i en lærefaglig ledelsestænkning.
Naturlige og stærke overgange
Ved at organisere de 112 pladser som selvejende fritidshjemspladser, vil der være stærk sammenhæng i overgange fra fritidshjem til fritidsklubber/juniorklubber. Børnene i fritidshjemmene får et stærkere kendskab til klubområdet, mens de er i fritidshjemmene og forældrene har mulighed for at få en kontinuitet i deres institutionstilknytning, som medansvarlige og medskabere i den selvejende institution.
Den selvejende institution – med ledelsesstrengen ud i lokalsamfundet
Skolereformen lægger op til en øget interaktion og et bedre samspil med lokale aktører. Den selvejendes institution er i sin konstruktion forankret hos forældrene, som har den overordnede ledelses- og udviklingskompetence. Med de lokale forældre der er engagerede og medskabere af det selvejendes institutionsliv, vil der være mulighed for at trække lokalsamfundet og de lokale ressourcer ind i institutions- og dermed også i skolelivet.
Med venlig hilsen
På bestyrelsernes vegne
Leder af Præstekær fritidshjem og klub Lone Skov
Forstander for Brønshøj-Husum Ungdomshus Helge Pedersen
Nærværende høringssvar er sendt cc. til:
Skoleleder ved Brønshøj Skole, Camilla Ottsen
Lokaludvalget for Brønshøj-Husum
De respektive bestyrelser for fritidshjemmene
Områdechef Gunnar Dan Jensen